שינוי חברתי באמצעות מייל

לפעמים כל מה שצריך זה מייל.

בועז דולב, איש טוב במנהל הציבורי שעוד יגיע רחוק אם ימשיך לעבוד לטובת הציבור ולאו דווקא לטובת בעלי האינטרסים, בועז אמר בישיבה בכנסת על תאימות לתקנים כי:

כל אחד ממשרדי הממשלה מפתח ואחראי היום על האתר שלו. החשב הכללי הוציא הוראות תכ"ם, הוראות תקנות כספים ומשק, בהן הוא הוציא הנחיה לכל משרדי הממשלה כבר לפני שנתיים. גם הייתה על זה החלטת ממשלה, לא רק הוראת תכ"ם, שהם חייבים להתאים את עצמם לתקנים הללו.

דרש בועז וקיים. אמנם המכרז מתאים רק למוזילה, אבל זו התחלה יפה.

11 thoughts on “שינוי חברתי באמצעות מייל

  1. לא שאיני מברך על היוזמה, אך משהו שאמרת הפריע לי. "דמיינו לכם מצב שהמדינה הייתה מתקשרת עם ספק טלוויזיה, לדוגמה שהערוץ הראשון היה עובד רק עם טלוויזיות של סוני." דפדפן אקספלורר פועל לפי תקן מסוים, תקן פרטי אישי של מיקרוסופט שכנראה אין לו שם. מנגד קיים גוף התקינה W3C ולו תקנים משלו המפורסמים ברבים.

    מדובר במאבק תקנים, וזה לא הראשון ולא האחרון בעולם. רשת החשמל שלנו פועלת בתדר 60Hz בניגוד ל-50Hz שבארה"ב ובמתח 220V בניגוד ל-110V. שיטת שידור הטלויזיה הנהוגה כאן היא PAL בשונה מ-NTSC ויש עוד דוגמאות לרוב. המצב כיום הוא שהמדינה בוחרת בתקן אחד על פני אחר, המדינה אינה מסוגלת לתמוך בכל התקנים הקיימים באף תחום.

    בימינו הטכנולוגיה מתקדמת אך בילדותי זכור לי שלא קניתי מוצרים מסויימים (בעיקר מוצרי חשמל ווידאו מחו"ל) כי התשתית בארץ לא תמכה בהם. כל אותן הגבלות על חופש הבחירה של הצרכן עליהן דיברת קיימות והיו קיימות תמיד. לכן אני מוצא זאת לגיטימי שאתרי המדינה יתמכו בתקן אחד ולא בכולם, כמו רשת החשמל שלנו.

    השוני הגדול שבגללו אני מסכים עם עמדתך הוא שהתקן של מיקרוסופט אינו מפורסם. אם ביום מן הימים מיקרוסופט תחליט לפרסם את התקן של דפדפניה תהיה זו החלטה מקובלת (ואף נבונה) לתמוך בתקן זה, ורק בו.

  2. ניר,
    תקן הוא משהו שכל אדם יכול להתאים לו.

    ה"תקן" של אקספלורר מוגן בפטנטים ומונע מאנשים אחרים להשתמש בו. גם אם הוא היה "פתוח" עדיין לאחרים אסור היה לעבוד בו.

    לכן, ה"תקן" של מיקרוסופט הוא בכלל לא "תקן" אלא מפרט.

  3. ניר:
    דבר ראשון התדר בארץ הוא 50Hz ובארה"ב 60Hz.
    המתח הוא 240V ולא 220V כמו שרבים חושבים, החליפו אותו כבר לפני יותר מעשר שנים בכל אירופה ובארץ. בשעות עומס הוא יכול לרדת עד ל220V.

    דבר שני:
    כל מוצר שמדינת ישראל רוכשת צריך לעמוד בתקן מקובל מסויים. יש גוף תקינה שאחראי על התקנים בכל העולם, והוא מאשר תקנים. תקן החשמל האמריקאי ותקן החשמל האירופאי שניהם מאושרים ע"י ISO, ואם יש לך מכשיר שצריך את התקן האמריקאי ע"מ לפעול יש לך בשוק ממירים שנכנס אליהם 240/50 ויוצא 110/60 ולהפך. לא רק זה, אלא שגם עבור מכשירים כאלה קיימים תקנים, תקני בטיחות, תקנים עבור מה צריך להיות כתוב על המכשיר, איזה אזהרות צריך לשים והוראות שימוש.

    הדפדפן של מיקרוסופט לא תומך בשום תקן נפרד ולא מתחרה בתקנים: הוא תואם להפליא לתקן W3C. אתר שנבנה בהתאם לתקן יראה אותו דבר בדיוק בכל דפדפן שהוא.
    אתר שנבנה שלא בהתאם לתקן עשוי לעבוד בצורה שונה בדפדפנים שונים, ההתנהגות של המרכיבים השונים בדף תשתנה מדפדפן לדפדפן, וסביר להניח שאם האתר נבנה בשיטה של "לבנות ולראות אם פועל", ולא בהתאמה מלאה לתקנים, הוא יעבוד אך ורק בדפדפן שעליו הוא פותח (כן כן, אם תפתח מול פיירפוקס האתר לא יראה טוב באקפסלורר אופרה וקונקורר.)

    בתור שונא מיקרוסופט מושבע אני מאוד לא אוהב להגיד את זה: אבל מיקרוסופט לא אשמים. זה מפתחי האתרים אשמים. ואם תסתכל על האתר של מיקרוסופט העולמית, הוא תואם להפליא לתקנים הבינלאומיים.

    כך שאני מסכים איתך: יש להתאים את כל האתרים ל"תקן" של IE: תקן הW3C שIE תומך בו כמו כל דפדפן. זה שהאתר עובד באקספלורר לא אומר שהוא תואם לתקן שאקספלורר פותח אליו.

    הסתייגות מהדברים שלי: שני דברים שמיקרוסופט כן דחפו לאקספלורר שאין אליו שום תקנים הוא פקדי הActiveX ושפת VBScript. שני אלה לא נתמכים בשום דפדפן או פלטפורמה אחרת משתי סיבות:
    1. אין בהם צורך: את שניהם ניתן לבצע עם Javascript.
    2. הקוד שלהם סגור והם מוגנים בפטנטים. אם מוזילה לדוגמא תפתח מנוע לפיענוח VBScript היא תקבל תביעה ממיקרוסופט.

    הסיבה שאני לא מחשיב את שני הדברים האלה (שנועדו במקור לגנוב את שוק הדפדפנים מנטסקייפ) היא שאף אחד לא משתמש בהם: אף אחד לא צריך ActiveX כשיש פלאש שעובד הרבה יותר מהיר יעיל (וגם הוא אינו תקן, אך נתמך בכל הדפדפנים) וVBScripy כשיש Javascript.

  4. עפר,
    לצערי יותר מדי אנשים משתמשים בActiveX, לדוגמא אתרים כמו ynet ואתרי הממשלה בישראל מחייבים אותך להתקין אותם כדי לעבוד נכון.

  5. וואלה? לא זכור לי שמתישהו בשנתיים האחרונות נתקלתי באיזהשהו פקד ActiveX…

  6. ניסית לצפות בוידיאו באתר ynet? גם אם יש לך פיירפוקס הם מבקשים שתתקין את הפלאגין המיוחד שהם כתבו לפיירפוקס שמאפשר להתקין פקדי Active-X

  7. אני משתמש במנדריבה לינוקס… אני פשוט לוחץ על הלינק וזה נפתח לי עם הפלאגאין שמגיע עם ההפצה של mplayer, אני אף פעם לא חשבתי איך זה אמור להיפתח במקור.

    בחלונות אם אני לא טועה הלינק פותח את הסטרים במדיה פלייר, כך שהאתר לא "דורש" ממך להתקין ActiveX, אלא רק אם אתה רוצה לצפות בסרט בתוך החלון הפיצפון של האתר…

  8. במקרה הטוב (באובונטו) הלינק מוביל לפלייליסט שמלוכלך בעשרות פרסומות ולא עובר מסרט לסרט, וצריך לדפדף בין 50 סרטונים עד שמגיעים לקונטנט.

  9. אז אני חושב שדווקא במנדריבה המקרה יותר טוב, נפתח לך בmplayer ואתה רואה את זה כמו שרואים בIE תחת חלונות בתוך windows media player… לי לפחות עובד חלק…

Comments are closed.