לקחה את החוק לידיים

0.
אם החשדות שהותרו לפרסום היום נכונים, אז בפועל אין שום סיבה לציית לחוק במדינת ישראל : בפועל, אין שום סיבה לשלם מסים, אין סיבה להאמין לרשויות השלטון, אין שום סיבה להצביע בבחירות. המשטרה לקחה את החוק לידיים ועשתה במדינה כשלה. מה שלא ניתן להגדיר בשום צורה למעט פיגועים פליליים בוצע על ידי אלו שאמונים על שמירת הסדר והבטחון. להגיד מעכשיו שהמשטרה מושחתת מהיסוד יהיה להמעיט בחשיבות המקרים שהתרחשו. כשהגוף שאמון על שמירת החוק לא מציית לו (וראו גם) אז אין כל אמון בשלטון החוק.

1.
אכן, שוטרים לעיתים מוצאים עצמם חסרי אונים מול עבריינים, אך צריך לזכור ששוטרים, כמו חיילים, הם נציגי המדינה ותפקידם (בין היתר) הוא להפגע כדי לשמור על אזרחים. הסכנה המובנת בלהיות שוטר היא הסיבה ששוטר נושא נשק, היא גם חלק מהמשימה (או השליחות) ששוטר מקיים – לשמור על טובת הציבור. שוטר לא צריך להפר את החוק כדי לשמור עליו, בעצם כמו "מלחמה למען השלום" או להכות כדי לחנך שלא לפעול באלימות. למלחמה בפשע יש קרבנות ויש מחיר, אבל בשום פנים ואופן אין היא מוכנה לסבול התנהגות בלתי חוקית.

2.
לאותם שוטרים במשטרה שתכננו פיגועים כדי לפגוע בעבריינים שלא יכלו להביא למשפט צדק (יש לקרוא: הוצאה להורג) מדינת ישראל מתכננת לתת את הגישה לפרטים האישיים ביותר שלי: היכן הייתי, מיהם חברי, מיהם האנשים איתם אני נועץ בעת צרה, וכל זאת על ידי פגיעה בסוד שיחי.

3.
המשטרה, מצד שני, תטען שככל שיהיה לה יותר כח כך היא תוכל להקטין את הפשיעה ולפתור את בעיות המדינה. היא תטען שנכון להיום היא צריכה כלים אימתניים כמו "חוק נתוני תקשורת", וגם גישה למידע שלא על פי חוק. כמובן, המבקרים יטענו תמיד שהפעולה היתה, בגדול, לטובת האזרחים למרות שלא נעשתה על פי חוק. ואני אתהה היכן עובר הגבול.

4.
משטרת ישראל חייבת להתפרק. למדינת ישראל עדיף שלא תהיה זרוע שאוכפת את החוק מאשר זרוע אכיפה שלא מצייתת לחוק.

5.
בהערת אגב בלבד, צריך לזכור שהפרסומים בתקשורת גם אינם עושים למשטרה חסד. בעוד שהבוקר ynet כבר דיווח ש פרשה חמורה תחשף היום, והכין כבר את החבצלות שלו, ואני, הבלוגר הקטן, לא יכל לעשות זאת. אני עדיין לא עיתונאי (והשוו את דברי הטעם של כרמל ויסמן מאתמול) שמקבל את פרטי החקירה. מאותה סיבה אני גם לא יכול להתייחס לכל העובדות, למרות שאני רואה עצמי כבלוגר פוליטי. גם לי כבלוגר יש מקורות, אולם אני מעדיף לשמור עליהם חסויים טיפה יותר, ולצערי אני לא בטוח שהם יזכו לאותו חסיון כמו מקור עיתונאי.

32 thoughts on “לקחה את החוק לידיים

  1. אתה יודע מה עוד יותר מפחיד אותי? לקרוא את הכתבות בYNET ואז לגלות אל עשרות המגיבים שתומכים במעשה הזה ולא מתקרבים אפילו להבין את החומרה של העניין, כשהאזרחים תומכים בזה אני מבין שכנראה שאין לנו סיכוי, הקרב אבוד, כל מה שנשאר זה לארוז את התיקים ולצאת מכאן מהר לפני שתכעיס את האדם הלא נכון.

  2. כן. רק שזה הגיוני בערך כמו להגיד שלא צריכה להיות כנסת כי ח"כים עוברים על החוק, שלא צריכה להיות לשכת עורכי דין מכיוון שישנם עורכי דין שעוברים על החוק, שלא צריכה להיות מדינת ישראל כי ישנם ישראלים שעוברים על החוק. שנפרק גם את מדינת ישראל?

    בוודאי שזה חמור כששוטרים עוברים על החוק – הפרשה הנוכחית היא איומה ונוראה ואין אפילו די מילים כדי לתאר עד כמה – אבל מכאן ועד להכריז שצריך לפרק את המשטרה בגלל שישה שוטרים מושחתים (ואני בטוחה שיש הרבה יותר משישה שוטרים מושחתים) ולהטיל דופי בכל המשטרה ובכל השוטרים באשר הם, כשהרבה מהם עושים ממש עבודת קודש – לא רק שזה לא במקום, זה אפילו מעליב.

  3. דנהפ,
    תפקיד עורכי הדין וחברי הכנסת הוא לא לאכוף את החוק. זו הבעיה.

    למשטרה נותנים כח כדי לאכוף את החוק, היא מנצלת אותו.

  4. יהונתן, הגזמת.

    לפעולה הזאת של השוטרים אני מתייחס כמרי אזרחי. לא-חוקי אמנם, אבל מצביע על אי-צדק, על שערוריה גדולה כל כך שהמדינה לא תוכל לעבור לסדר היום. וכמו בכל מרי אזרחי, העניין מגיע לכותרות, והציבור מתחלחל, ודברים ישתנו. השופטים יתחילו לשלוח מאפיונרים למאסרי עולם בכל דרך שיוכלו, הרשויות יגבירו את התקצוב למשטרה, והמטוטלת תחזור לשיווי המשקל. ואם זה לא יקרה הפעם, אז זה יקרה בפעם הבאה ששוטרים יקחו את החוק לידיים. זו בדיוק הדינמיקה של מרי אזרחי. וזה נחוץ, כי הצורה שעבריינים מאיימים על כל המדינה כיום היא בלתי נסבלת.

    ותרשה לי לציין שלדעתי אתה כל כך נחרץ בדבריך על המשטרה בגלל שאתה נחרד מ"חוק נתוני תקשורת" בצדק. אבל בחייך – תחשוב שוב על מה שכתבת, "משטרת ישראל חייבת להתפרק.". הרי אתה לא באמת עומד מאחורי זה. אז כדאי להפריד נושאים. להילחם בחוק נתוני תקשורת כאילו לא היתה מאפיה, ולתמוך במשטרת ישראל במאבקה במאפיה כאלו אין חוק נתוני תקשורת.

    ורק לסיום, אזכיר שדיברת לא לעניין כשאמרת "אך צריך לזכור ששוטרים, כמו חיילים, הם נציגי המדינה ותפקידם (בין היתר) הוא להפגע כדי לשמור על אזרחים". הציבור לא היה מפגין כזאת תמיכה קיצונית בשוטר שהשתמש בכוח בלתי-חוקי כדי לשמור על חייו. בימינו, _משפחתו_ של השוטר נמצאת בסכנה. וזה כבר עובר את הגבול. שוטר שמאיימים על ילדיו מבחינתי יכול לעשות הכל, כי ברגע זה האתיקה עפה מהחלון. אם יתפס – יתן את הדין. אבל ליבי עמו.

  5. אלעד,
    גם אם מדובר ב"קומץ" שוטרים, העובדה ששוטר מעלה על דעתו לעשות זאת בצוותא היא שמפחידה את שלטון החוק. מאסרים ממושכים לא יסייעו כשהמערכת מושחתת מהיסוד.

    אני לא נחרד מחוק נתוני תקשורת כמו שאני נחרד מחוסר היכולת של המשטרה לפעול על פי חוק.

    גם אם יש סכנה לשוטרים הספציפיים (ואני מאמין שיש), תפקיד המשטרה הוא להגן על המשפחה, לא לבצע סיכול ממוקד (לקרוא: רצח) לאנשים ללא משפט.

    העובדה שהמשטרה לא מקבלת כח אדם ראוי לא מתירה לה להשתמש בנשק יותר חזק, היא רק מראה שלמדינה בכלל לא איכפת מרשויות החוק.

    המשטרה צריכה להתפרק, להתפרק ליחידות קטנות שלא מקבלות מספיק כח כדי לפגוע באזרחים.

    אני ממש לא חושב ששוטר יכול לקחת את החוק לידיים אם מאיימים על חייו בדיוק כמו שאתה לא יכול לעשות כך.

  6. מתוך הכתבה בNRG:

    "אם אנחנו לא מצליחים להכניס את אלה שפוגעים
    בנו לכלא ולא תופסים אותם בכלל אז מה אנחנו שווים"

    LOL

    דבר אחד אני לא מבין, יהונתן: מה הקשר בין כשלונותיה של מנגנוני האכיפה במדינה לאי-ציות לחוקיה?

  7. אבי,
    אם המשטרה לא מצייתת לחוק, אני לא צריך לציית לחוק.

    החוק הוא רנדומלי אם אין ציות קבוע לחוק. לכן, במשחק בו החוק רנדומלי האסטרטגיה המנצחת היא לבחור בחלופה שמועילה לך יותר בכל פעם.

  8. עם כל החומרה של הפרשה, נראה לי שקצת נסחפת כשהצגת את השוטרים הפושעים ככלל המשטרה. עד כמה שידוע לנו השוטרים האלה פעלו על דעת עצמם, ללא שום הנחיה, תמיכה, או אפילו ידיעה של מפדקיהם.

  9. חזי,
    אני נוקט את אותו סטנדרט שהמשטרה נוהגת כלפי אזרחים חפים מפשע.

    ברצינות,
    אם שוטרים, שמכהנים בתפקיד בכיר במשטרה, אינם מייצגים את המשטרה אין לי דרך אחרת לקרוא להם. שוטר עושה את עבודתו כנציג החוק.

  10. קודם כל, יהונתן, ה"מטרות" של השוטרים לא ממש *חפים* מפשע, אלא פושעים שבהיותם חכמים יותר מהשוטרים (נו…) הצליחו להתחמק מעונש של חברה שמקדשת נורמות משפטיות כמו Habeas Corpus וכו'. לא בדיוק צדיקים גמורים (לא הצדקה, רק קונטקסט).

    אבל מעבר לזה, טענתך הרי מבטלת את עצמה: אם הם לא מצייתים לחוק, גם אתה לא צריך – אז אם זה בסדר לא לציית לחוק, מה הבעיה עם המשטרה? יתרה מזאת, הרי זה בדיוק ההגיון של השוטרים שאותם אתה מבקר: אם לפושעים "מותר" לעבור על החוק, אז גם להם.

    העקביות היא ביסודה של ביקורת בונה.

  11. יהונתן, אין קשר בין ההאזנות לבין המקרה הזה, ולגבי ההאזנות יש לי דבר אחד להגיד: הרי כבר שנים שאנשי כוחות הביטחון מודעים לעובדה שמאזינים להם, וסביר שגם אתה ידעת שאולי מאזינים לך כשהיית חייל. איך חשבת שעושים את זה?

  12. אבי,
    מרגע שהשוטרים 'לקחו את החוק לידים' הם פושעים לכל דבר מבחינתי ואין הבדל בינם לבין כל פושע אחר.

    זו הבעיה – אין כן "אם לפושעים מותר לעבור על החוק אז גם להם" אלא "אם השוטרים עברו על החוק אז הם פושעים".

    את הלוגיקה הפשוטה הזו אנשים שוכחים.

    רונה,
    מאזינים לחיילים על קווים צבאיים, זה שונה מאשר להאזין לקו אזרחי בלי צו שופט ובלי סכנה מיידית לבטחון המדינה. אבל זה לא רק ההאזנה שמדאיגה אותי אלא גם היכולת של המדינה למפות את הרשת החברתית שלי מצד אחד, ולדעת את מיקומי בכל רגע נתון.

  13. גם אני תומך!
    המדינה הזאת כבר לא מסוגלת לטפל בעבריינים ובעוד מליון ואחד דברים הגיע הזמן שיש מישהו שיכניס קצת לעבריינים האלה…
    אל תשכחו שה'נפגעים' הם עבריינים ולא אזרחים תמימים שלא עשו כלום.
    לעומת זאת העבריינים שלא מענישים אותם פוגעים לא פעם ולא פעמיים באזרחים תמימים שאין להם קשר לכלום.
    אולי ככה משהו כן יוכל לזוז במדינה הזאת עצוב שככה זה נראה וככה זה נשמע אבל אין מה לעשות זאת המדינה והמציאות שאנו חיים בה.
    ישר כוח.

  14. אמרתי לך כבר שאתה תמים,
    לגבי האזרח הפשוט, משטרת ישראל היא פשוט עוד כנופיית עבריינים שיש להיזהר מהם בדרך הביתה. זה שבמקרה חמשת עברינים אלו היו טיפשים מספיק בכדי להיתפס אינו מצביע על כלל השוטרים והקצונה המשטרתית שמושחטת במקרה הסביר ומהווה אירגון פשע במקרה החמור.
    זו גם הסיבה ששנים לא משקיעים כסף במשטרה, כל תקציב שמופנה אליה "זולג" למקומות אחרים דרך כיסים חשוכים. בתור אדם המכיר מקרוב נידות משטרה וכן גופים מעט נידחים שלה, כמו הגוף המשטרתי שאחרי על מסופי המטענים בארץ (כולל מעבר קרני שהינו המקום המושחט ביותר בארץ), אני מבטיח לך שיתברר שאחת הסיבות שהחברה האלו היו מאויימים זה כי הם לא עמדו בתשלומים שלהם או משהו כזה. אין עשן בלי אש וכמעט שאין שוטר ישראלי בלי מצפון ומח עבריני!

  15. מישאל,
    דברים קצת חמורים, אתה יודע. אני מאמין שיש עוד שוטר אחד או שניים לא מושחתים. אבל כן, אני יודע שהשחיתות עמוקה במשטרה.

  16. "מדינת חוק"
    "שלטון החוק"

    אולי הבעייה העיקרית היא החוק? זה שאותה כנופיה הקרויה כנסת הפכה אותו למפלצת. אולי הפתרון הוא שנוי יסודי בספרי החוקים? אולי את המרץ שלך צריך להפנות נגד "שלטון החוק"? למה שישלטו בנו חוקים? אם כבר שלטון, לא עדיף שלטון של חכמה וצדק?

  17. י,
    אני מעדיף חוק שיהיה חצי-צודק ועדיין נגיש לכל האזרחים על "צדק" שנקבע על ידי אדם אחד, חכם וצדיק ככל שיהיה (או קבוצה אחת, חכמה וצדיקה). קריטריונים ברורים לחוק עדיפים על סטנדרטים לצדק.

    תחשוב במידה ו"צדק" שולט אתה לא יודע אם אתה פועל בניגוד לנורמה או לא.

  18. הבעיה של משטרת ישראל היא בערכך כמו בעיה של חטיבת גולני ומג"ב, לוקחים גוף שעליו מוטלת אחריות כבדה מאוד ומנסים לתפעל אותו במינימום תקציב. מה שגורם לגיוס אדיר של כוח אדם לא איכותי.
    ראית פעם שוטר בצומת ? דיברת פעם עם יומנאי\ת? יצא לך לפגוש חבר'ה שהם לא בלשים או ממחלקות מודיעין? אחרי הכל מדובר בחבר'ה בינוניים ומטה אשר אינם כל כך שונים באופיים האלים ובתפישתם לעבריינים.

    מצד שני , אם אנשי המשטרה נסחפים להלחם באש עם אש יש כאן בעיה יותר עמוקה! , איפשהו מישהו לא הצליח לכבות את האש באמצעים נורמלים ועכשיו הוא פנה לדרכים לא שיגרתיות.
    אולי אם היינו מאפשרים למשטרה יותר אמצעים ותמיכה יותר גדולה מהגופים המשפטים היינו יכולים לראות יותר עבריינים נרקבים בכלא.

    אם אתה לא פדופיל\מרגל\רוצח\סוחר-סמים\סתם עבריין למה שתכנס לכזאת פראנויה מזליגת המידע למשטרה? אין לי בעיה שהמשטרה תראה בדיוק לאיפה אני גולש ולמי התקשרתי כל עוד 90% מהחניות בסוקולוב רמה"ש לא ישלמו פרוטקשיין והבני זונות שמיבאים נשים ונערות לארץ ישבו בכלא.
    שאלת את עצמך: "האם יש לנו מה להחביא לפני שאנחנו יוצאים בקול צעקה?" (צעקה אשר מסרסת את המשטרה).

    צריכים לקחת את המשטרה שלנו לשנות ה 2000 ולא להשאיר אותה עם מסופי מידע לוקאלים ומסכים ירוקים אשר אין להם "תקשורת"…

  19. מירו,
    "תן לי שש שורות שנכתבו על ידי הישר בבני האדם ואני אתן לך סיבה לתלות אותו" (הקרדינל רישליה) (וראה גם)

    אני מפחד שהמשטרה תחתוך נתונים ותסיק מסקנות שגויות, כשם שהיא מסיקה על כל בני האדם, מה שיגרום להרבה יותר אנשים להיות בכלא בשוגג.

    לגבי כח האדם: יש פתרון אמיתי, תגייס כח אדם איכותי.

  20. איזו היסטריקה.
    מילא לפרק את המשטרה בגלל שותפות הבלתי נסתפסת של כמה מחבריה בסחר בנשים למטרת זנות בתור "לקוחות" (אנסים?) מהמניין.
    אבל בגלל זה?
    אז צריך בדק בית רציני. זה כן. אבל מכאן ועד לשבור ת'כלים הדרך היא ארוכה.

  21. אבל זה העניין:
    שוטרים חצו את הגבול והפכו לפושעים. בסחר בנשים הם לקוחות של זונות (שעדיין אינה עבירה), כאן הם מטמינים מטעני חבלה ופוגעים בחיי אדם.

    [אני לא נכנס לדיון פמיניסטי-מרכסיסטי על ניצול נשים, דעתי ידועה מאוד ואני לא הולך לחזור עליה שוב]

  22. יכול להיות שכאן טמונה הבעיה – ההיצמדות שלך לחוק היבש כאילו הוא ראי הכל. ואם הייתי תופס שוטר מפלח מסטיק עגול מהמכולת השכונתית, גם אז היית מציע לסגור את המדינה?

    לא צריך להיות פמיניסט גדול כדי להבין שלקוח ששוכב עם נשים שנסחרו למטרת זנות מבצע אונס לכל דבר.

  23. "החוק אוסר גם על העשירים וגם על העניים לישון מתחת לגשרים"
    אבל העיקר שיהיה שוויון בפני החוק

  24. נסביר את זה ככה:
    שוטר לא יכול לעבור על החוק כמו כל אדם אחר שתפקידו לאכוף את החוק. איך היית מרגישה אם השופט שדן אותך בבית המשפט על נסיעה במהירות מופרזת קיבל שוחד, נהג בשכרות או אפילו, חס וחלילה, מכה את אשתו?

  25. איך היית מרגיש אם המטפל הזוגי שלך היה גרוש פעמיים?
    אם הפסיכיאטר שלך התמודד עם בעיה נפשית בעצמו?

    שוטרים הם גם בני אדם וככאלה יש להם חולשות וגם הם טועים לפעמים, ואם הם עברו על החוק הרי שיש להעמידם לדין.

  26. מילא אני קורא את הבלוג שלך… נחליק.
    מילא אני עונה לארטיקל שהעלת ,… נחליק בשנית.
    אבל להכניס תגובה שניה! ועל אותו נושא! (אווי ווי זמיר!)

    הקיצר:
    מצד אחד אתה אומר "אווי ווי זמיר! , המשטרה שלנו כל כך נוראית, עלובה, אימפוטנטית מה עלינו לעשות!" ומצד שני אתה אומר: "אוי ואי ווי! שוטרים שלקחו את החוק ליידים?, מה אין פה משטרה שיכולה לטפל בזה?"

    בסך הכל מדובר בכמה אנשים שמתוקף עבודתם נפלו למלתעות העולם התחתון והגוף אשר משלם להם 5200 שקלים בחודש לא יכל לחלץ אותם משם. מה בדיוק רצית שהם יעשו? ימתינו לפרשים? (הם עסוקים בלהרביץ למחבקי עצים בכיכר רבין ה"פרשים")

Comments are closed.