ארכנופוביה | האם מיקרוסופט תחסום את הגישה לזחלנים של גוגל?

0.

רפאל פוגל, שתמיד כותב נהדר אבל אף פעם לא מספיק, כותב על המיזוג המתקרב: "הצעד הנכון של יאהו, מיקרוסופט, פייסבוק וכל האחרים יהיה פשוט להתנער מהספיידר של גוגל, שרוכב על התכנים שלהן ומוצץ להן את ההכנסות, ולהכריח את גוגל לשתף גם אותן בפיתוח מוצרי העתיד. "הגיע הזמן שתפסיקי לעשות כסף על חשבוננו", יאמרו כוחות השוק לגוגל, "דיבורים על סטנדרטים פתוחים טובים כאשר כולנו מתחלקים בהכנסות או לעולם אידיאלי של קוד פתוח, אבל עכשיו אנחנו מאוחדים , והיוזרים הם אצלנו. בואו ונראה מה את יכולה להביא לחבילה שלנו"."

Img CC-BY Peasap

1.
האם מיקרוסופט ויאהו! באמת יוכלו לנקוט באותה צעד שנקטה פייסבוק ופשוט לחסום את גוגל כדי להרוג את התחרות? זו נשמעת פנטזיה לא קטנה לענקית מרדמונד, כעת כשהיא מגישה הצעת רכש שככל הנראה גם הצליחה להעליב את בעלי המניות של יאהו!.

2.
על בחינת החוקיות של אותה רכישה כבר התחיל ריב, נציבות הסחר האמריקאית ומשרד המשפטים חלוקי דעות מי יבחן את הרכישה; בעוד שנציבות הסחר בוחנת את ההשלכות על שוק הפרסום, משרד המשפטים בודק את סוגיית ההגבלים העסקיים, וכל זאת לפני שהאירופים עוד אמרו את שלהם. הרכישה תהיה בעייתית מבחינת מיזוג של שתי ענקיות כיוון שהבחינה העיקרית תהיה האם הצרכן נפגע כאן מהקטנת התחרות בתחום הדואר האלקטרוני, המסרים המיידיים, שיתוף התמונות ואפילו שירות החיפוש, כלומר, השאלה היא האם Overture, שמכרה תוצאות חיפוש ונרכשה על ידי יאהו! יכולה להביא תוצאות טובות יותר מאדסנס.

3.
אבל זו לא השאלה היחידה. האם למיקרוסופט יהיה מותר לחסום את הגישה לאתרים שלה לזחלנים של גוגל? זו השאלה הנכונה. כעת, כשהיא שולטת באחוזים ניכרים מהרשת, וכל עוד היא בעלת הזכויות המלאות באתרים שלה, היא גם בעלת הזכות שלא לאנדקס את האתר שלה. תחשבו על מלחמת הדפדפנים של שנות התשעים, בהם מיקרוסופט נצחה כאשר עשתה את הבאנדלינג ואפילו חטפה על כך תביעה במיליארדים ולבסוף שילמה בפשרה 750 מיליון דולר על הריגת הדפדפן.

4.
מלחמת הדפדפנים הבאה היא המלחמה על החיפוש עצמו. הדרך הלא כשרה, אבל המהירה, בה מיקרוסופט יכולה לנצח היא לרכוש כמה שיותר אתרי תוכן גולשים ולחסום בהם את הגישה לזחלן של גוגל. ככל הנראה, תביעות שהוגשו עד כה בהן נתבקשו אתרי אינדוקס לציית לחוזה האוסר עליהם לאנדקס את האתר, לרבות הנסיונות הרבים של Perfect10 לטעון שהצגת תמונות מתוך האתרים מהווה הפרת זכויות יוצרים. מיקרוסופט יכולה, אם תרכוש את כל התוכן הרלוונטי, לאסור על האינדוקס של גוגל.

5.
תחשבו על מצב בו אתם מחפשים בגוגל ולא מקבלים יותר תמונה אמיתית של הרשת: אתרים כמו Flickr, WordPress.com, Yahoo!Finance ואפילו Myspace לא יהיו מאונדקסים, רק כדי להרוג את התחרות. אותה פעולה משתקת את ענקית החיפוש ויוצרת, על אותה תשתית, שתי אינטרנטיות נפרדות לגמרי. זו תחזית קודרת מאוד, שככל הנראה לא תתקיים, אבל אם תתקיים עשויה להרוג את ענקית החיפוש בתוך מספר חודשים.

6.
בימים ספורים, במחי מקלדת, יכולה מיקרוסופט להרוג את התחרות. בעוד שהאתרים המנוהלים על ידי מיקרוסופט מייצרים תכנים בצורה כזו או אחרת, גוגל עצמה אינה יצרנית תוכן, גוגל עשויה למצוא את עצמה, בקרוב מאוד, בתור הנטסקייפ הבאה.

13 thoughts on “ארכנופוביה | האם מיקרוסופט תחסום את הגישה לזחלנים של גוגל?

  1. גוגל הוא היום 'עמוד הכניסה' לאינטרנט אצל רוב האנשים, אולי לצד רשת חברתית בודדת. לדעתי, אתר תוכן שיחליט לחסום את גוגל יאבד את רוב הכניסות אליו ויסגר בעצמו..
    זה נשמע כמו מהלך מאוד לא משתלם, שלא יכול לחולל מהפכה אלא תהליך איטי מאוד של עזיבת אנשים את גוגל..

    וספציפית לגביי, רוב החיפושים שלי מובילים בסוף לפוסטים בבלוגים פרטיים (או שאני מחפש מראש בבלוגים – blogsearch.google.com זה גאוני),
    כך שגם אם אתרי תוכן מפלצתיים יחסמו את גוגל, זה לא ממש ישנה לי.

  2. אורן,
    גוגל היא עמוד הכניסה היום, אבל בגרסא הבאה של הדפדפן שיבוא עם מערכת ההפעלה, עמוד הבית יהיה יאהו!, הוא יתחבר לכל מקום אחר, והוא יהיה טוב מספיק כדי שלא תצטרך לעבור לגוגל, ואז מה?

  3. דיברתי על "עמוד כניסה" במרכאות. הפורטל לאינטרנט. האתר הראשון אליו אנשים נכנסים.

    כבר היום MSN הוא העמוד הראשי,
    וזה כבר חודשים רבים שהוא מספק את חיפוש LIVE,
    שמאוד מאוד מזכיר את חיפוש-גוגל ולא בטוח שנופל מרמתו.

    ואיכשהו זה לא מצליח (האמת שאני לא בטוח מדוע).

  4. רוב התוכן שאנחנו צורכים לא שייך לא לגוגל ולא למייקרוסופט.
    ברגע שיקרה צעד כזה – אם חו"ח יקרה – יתחיל מרוץ מטורף אחר התוכן.
    גוגל ומייקרוסופט יקנו כל אחת אתרי תוכן, או שיחתמו על הסכמי בלעדיות עם אתרי תוכן.
    ובסוף יהיה אינטרנט אחד לגוגל ואינטרנט אחד למייקרוסופט.

  5. אני נוטה יותר להסכים עם אלה שחושבים שזו התאבדות הדדית. מי שיחסום עכבישים, עלול למצוא את עצמו נחסם במקביל, שלא לדבר על התדמית שזה נותן לך כ"חוסם של התפתחות הרשת" (מה שאולי עלול להפריע למייקרוסופט בקרוב, אם תרצה להתנהג כמו שחקן בזירה הזו).

  6. 3 הערות:

    1. נכון להיום, לא להיות מאונדקס בגוגל זה סוג-של התאבדות בשביל אתר. התוצאה אכן תהיה שאנשים ילכו למקומות אחרים, רק לא בטוח שלמנוע חיפוש אחר.

    2. אני לא משוכנע שזה יעמוד מול הביקורת של הממונה על ההגבלים, שאין לו שום אהבה למיקרוסופט. לחסום רק את גוגל, או בכלל בוטים מתחרים? ומה עם ספיידרים של מתחרים שאינם תאגידי ענק מפלצתיים? קטנים יותר? סטארט אפים של מנועי חיפוש? בלי היכולת לאנדקס את הגדולים, שוק מנועי החיפוש (שכל הזמן מתפתח, אגב) לא יוכל להתקדם.

    3. ה"הקשבה" להוראות הניתנות ב robots.txt הוא בגדר good sportsmanship ותו לא. למיטב ידיעתי, אין שום הכרח חוקי או טכני לפעול על פי מה שכתוב בו. אגב, גם אין שום הכרח חוקי או טכני שרובוט חייב להזדהות בתור רובוט. אני מאמין שלגוגל יש את הידע והיכולת להסוות גישות של גוגלבוט בתור כניסות רגילות של משתמש, לו הם היו רוצים בכך. אבל זה רק אם רוצים לשחק מלוכלך. אני בכלל לא מאמין שזה יגיע לזה.

  7. גוגל בדיוק הוציאו הודעה בנושא בבלוג הרשמי שלהם. מעניין, התבטאויות קשות נגד מיקרוסופט.

  8. נסיון של מיקרוסופט+יאהו (צרוף שלא קיים עדיין) לחסום אינדוקס של גוגל יכול להיות בומרנג רציני עבורם. אפשר לחסום גם את הזחלנים שלהם, וגם אם הם מזייפים את זהותם. די ברור למי יש קהילה אוהדת גדולה יותר של אנשים שיודעים לחסום זחלן.
    וחסימת הזחלן של גוגל אין פרושה שגוגל לא יוכל להפנות אל מחפשים אל אותם אתרי תוכן. הוא פשוט יעשה זאת על פי מידע פחות עדכני או מידע עקיף, ואנשים עלולים ללמוד להתאכזב מאותם אתרים.

  9. סליחה, אני רק שאלה:

    כמה מכם גלשו באתרי התוכן המופלאים של מיקרוסופט בחודש האחרון? (לא כולם בבת אחת אני מבקש)

    וכמה ביאהו?

    אני יודע, יאהו נחשבת לענקית תוכן. אבל היא בשום פנים ואופן לא מהווה מוקד משיכה מדהים, אואזיס של תוכן שהרשת לא תוכל להסתדר בלעדיו. מה גם שאני חייב להוסיף שהאטרקטיביות שלהם כספק (או כערוץ) תוכן לא הוכלת וגוברת.
    אוקיי, למעט פליקר.

    הפואנטה שלי היא כפולה:
    -שיחסמו, למי אכפת. אם מחר יעלם 20% מתוכן הרשת גם ככה לא תרגישו, :)
    -נראה אותם מוכרים את זה למפרסמים בדפים שלהם: כן, דפי התוכן שלנו לא מאונדקסים בגוגל אבל עדיין תזכו לחשיפה מדהימה.

  10. 1. אני לא חושב שמיקרוסופט ויאהו או אחרים יחסמו את הרובוטים של גוגל, כתבתי את זה רק כדי להעביר את הקונספט. אבל הם יעשו דברים דומים אחרים, ביחד או לחוד.

    2. אני כן חושב שזה יהיה עוד מעט אופנתי לחסום את גוגל אצל אתרים אלטרנטיבים שבכל מקרה גוגל לא מקדם אותם יותר מדי. אני מניח שתהיה תנועה שתטיף לזה, יהיו רינגים של אתרים מקצועיים שמאוחדים בחסימת הרובוטים, ובוודאי גם יהיו סטיקרים (Google free site)שכל אלו שחוסמים את גוגל ישימו בגאווה על האתר. אחרי זה יהיו ספריות אתרים ומנועי חיפוש אלטרנטיבים שמאנדקסים את התכנים הסוררים והם ירוויחו את הטראפיק בחזרה + תשומת לב.

    3. מה שיעשו מיקרוסופט, יאהו או כל ענק אחר שיתחרה בגוגל זה להציע שירותי מטה דאטה לא סטנדרטייים שייתנו יתרון לאינטרסים שלהם. כל המירוץ יהיה לקחת את תכני הגולשים ולעבד אותו בצורה שנותנת יתרון מסחרי לפלטפורמות המסחריות ולמיזמי התוכן המתמששקים של הענקית המארחת.
    גוגל יוכל לאנדקס אבל בדור הבא של אפליקציות האינטרנט – זה כבר לא יספיק. יש המון נתונים שיש למארחת של תוכן הגולשים ואין לספיידר חיצוני. כמובן שיש לה גם את היכולת לשנות את מבני העמודים ואת מבנה המידע ולבלבל את הפרסר של הספיידר.

    4. קלינגר – כתבתי מספיק? פעם הבאה שאתה מתלונן אני אכתוב לך תגובות בכל הפוסטים בבלוג.

  11. 1. לא אמרתי שזה מה שאמרת, אמרתי שזה יכול להיות צעד נכון. אני עדיין חושב שלא משנה מה הם יעשו, זה לא יהיה חמור מספיק.

    2. אני מסכים איתך לגמרי;

    3. אתה מחכים אותי.

    4. אם אני צריך להטיח בך ככה ביקורת כדי ללמוד ממך עוד, אז אני אבקר אותך יותר.

  12. בעידן הרשת המפוצלת אני מהמר על קנייה היסטרית של דומיינים.
    כי מה שיקרה, שבעלי התכנים ישושו לרצות [רי"ש בפתח] את חסידי גוגל מחד, ואת בני שבט מייקרוסופט & יאהו מאידך. מה שיגרום ליצירת 2 אתרים זהים בדומיינים נפרדים, עם ROBOTS.TXT הפוכים אחד מהשני, כאשר התכנים נשאבים ממקור אחד….

    תמיד יוכלו קנאי אחד הצדדים לראות ולהיווכח כי הדומיין של החומר המצויין שמוכרים בחנות החיפוש שלהם, כלל לא מופיע בחיפוש של המתחרים, אך התוכן, מופיע גם מופיע בדומיין "משלנו"…..

Comments are closed.