לגנרטור אין פנסיה תקציבית

פתקים לכותל \ לגנרטור אין פנסיה תקציבית

אני רוצה לדבר על תופעה חדשה במדינה, לתרום במקום לתת למדינה לבצע את תפקידה. למרות שבמדינת הרווחה הקלאסית אנו משלמים מיסים על מנת שאלו ישמשו אל כלל האזרחים, במדינת ישראל קם לו סקטור שלישי שהחליט שהוא יודע יותר טוב מהממשלה. בשאר העולם הסקטור השלישי הוא סקטור מחאה, סקטור שנלחם בממסד. בישראל לא רק שהממסד אימץ לחיכו את הסקטור השלישי, אלא זה התרגל לקיומו של סקטור שלישי והדיר את עצמו מקיום מחויבותו כלפי האזרח. האסטרטגיה החדשה של המדינה היא לעודד אותנו לתרום לארגונים שונים, על מנת שהמדינה תוכל להמנע מלפעול למען האזרח.

ארגונים התנדבותיים שונים יוזמים מבצעים שונים כדי לגייס כספים שונים למטרות שונות. אני לא תורם להם. אני תורם רק במקומות שאני מתנדב בהם, וזאת כי רק שם אני יכול לדעת בוודאות שגם המטרה מספיק חשובה לי וגם הכסף הולך למטרה שאני באמת מאמין לה. אני לא אתרום לעמותה או ארגון רק כדי להשקיט את מצפוני באמצעות כסף. אם הבעיה מספיק חשובה אני אתרום גם בידיים. אבל ככה זה בישראל, אנשים מחפשים\נותנים כסף כדי שישקיטו את המצפון.

הבעיה נהיית יותר חמורה, כשאנשים כמו דני נווה מחליטים לעלות לשידור ברדיו ולהסביר כמה זה חשוב לתרום, כדי שהמדינה תוכל לבצע את תפקידה. הבעיה נהיית ממש חמורה כשחברת החשמל מעלה את התעריפים שלה על מנת "לתרום" או בעצם "להכריח אותנו לתרום" לעמותה כלשהי. את הבעיה שאני אדון בה היום איש לא חשב לראות כבעיה, הרי זה מבורך שחברת החשמל תעודד את האזרחים לתרום למטרה צודקת כלשהי (אני חושב שזה ילדים במצוקה אבל זה ממש לא רלוונטי) על ידי כך שתממן את הנורות שדולקות בדגל מדינת ישראל, נר על כל אס.אמ.אס ששולחים. אז האם בעצם חמשת השקלים שתרמתי מכסים את עלות הדלקת הנר או את עלות התרומה, כשחברת החשמל מחייבת אותי בחשמל העודף, כדי לשמור על תקציב מאוזן.

את ההגיג הזה העליתי בדרכי הביתה, כשראיתי לילה אחד אורות מבהיקים שמפריעים לי לנהוג, ואז בעצם גם חשבתי, כל האורות שבוקעים מתחנת הכח, האם הם באמת נחוצים? האם יש צורך לא רק בדגל הנורות אלא גם באורות שמאירים את "אורות רבין" או כל תחנה אחרת? האם אני צריך לשלם על חשמל שאני לא משתמש בו? האם לא מגיעה לי זכות בחירה אם החשמל שאני אשלם עליו הוא גם חשמל ציבורי, ומהי מטרה ציבורית?

חברת החשמל היא אחד מהמונופולים הגדולים במדינה, ואחת החברות הבלתי יעילות לחלוטין. למרות שאני מאמין שחברת חשמל, כמקור אנרגיה לאומי, ראוי שתוחזק בידי המדינה, אני חושב שיש לייעל אותה, לא כדי להפריט אותה, אלא כדי לספק לאזרחים את השירות הטוב ביותר. האם אין מקום להוסיף תחרות בין מפעלי חשמל, להוציא למיקור חוץ את ההתקנות, גביה ותמיכה? האם לא ראוי לשוק לאזן את עצמו ולתת תחרות חופשית בתחום, כך שכל מי שירצה להתחרות בחברת החשמל יוכל? את חברת החשמל נותיר כחברה ממשלתית, לא יעילה במיוחד, אך עם יתרון לגודל. ניתן לכל חברה שתרצה להתחרות כדי שנוכל לאפשר מחירים יעילים, לא נחייב את חברת החשמל להתייעל, השוק יחייב אותה.

אני החלטתי, אני קונה גנרטור כדי שיהיה לי חשמל בבית. לגנרטור שלי לא תהיה פנסיה תקציבית, הוא לא יתרום לעמותות והוא לא ידליק את האור כל הלילה ויהבהב באורות לקילומטרים. לגנרטור שלי לא יהיה ועד עובדים שכופה עלינו מחירים מופרזים כדי לממן השקעות כושלות שלו, והכי חשוב, לגנרטור שלי לא תהיה זכות לשבות. הגנרטור שלי אמנם יעשה רעש, אבל זה מינורי, הרי אני גר ליד תחנת הכח.