אליוט ספיצר, חיים רמון: קווים מקבילים שלעולם לא נפגשו

0.
מייקל סטוקס פאולסן כותב לבלוג המשפטי Balkinization את חוות הדעת הבדויה בערעור לבית המשפט העליון של אליוט ספיצר על הרשעתו. הזיכוי בעבירה של תשלום בעבור שירותי זנות באותה החלטה בדויה נובע מזכותו של ספיצר לפרטיות והעובדה שבחירתו לעמוד מול ערכי המוסר החברתיים בארצות הברית ולעסוק בפעילות לא מוסרית אך שנמצאת בתחום הפרטי ביותר אינה בתחום אשר המדינה מסוגלת לחוקק בו.

1.
ספיצר יואשם בהעברת זונות בין מדינות וכן בסיוע להלבנת הון (לקריאת מקטעים רלוונטיים בכתב האישום של צדדים אחרים למקרה). אותה האשמה נבעה מחקירות הנוגעות להלבנת כספים שהובילו לחשיפתו של "לקוח מספר 9" (לקריאת כתב האישום המלא, 55 עמ').

2.
במהלך שנת 2006, במהלך חקירה לבדוק הונאת מס שעד ליום זה טרם נסגרה ורק מתמסמסת, בוצעו מספר האזנות לבכירים בממשל; אחד מספיחי המקרה היו האזנות סתר שבוצעו בלשכת חיים רמון ככל הנראה עם יד קלה מדי על ההדק ותוך הסתרת מידע מהנאשמים (ועל דעתי בנוגע להאזנות הסתר). האזנות הסתר שבוצעו למי שהיה שר משפטים וללשכת ראש הממשלה הוא אחד מסממנים שמשהו רע במדינה: או שהשלטון מושחת מדי והמשטרה צריכה לקחת את החוק לידיים או שהמשטרה מושחתת מדי ולוקחת את החוק לידיים. בכל מקרה, מדינה יציבה לא מתקיימת כאשר מצותתים לאישי ציבור (או בכלל, בתור דרך סטנדרטית להשיג הרשעה), והאינטרסים הרבים בפרשת רמון מראים שלפחות אנשים מסוימים חושבים שהמשטרה מעוניינת להפליל אותם.

3.
אני לא מנסה להשוות בין אליוט ספיצר לחיים רמון. אני טוען שלשני בכירים, דומיננטים, עם קריירה מבטיחה, היו חיים פרטיים שנוגעים לאי-נאמנות לבנות-זוגם ושגרמו להם לאבד את מעמדם הציבורי.

4.
בשנת 2007 ביצעה המשטרה האזנת סתר לעיתונאי אחד וככל הנראה לאינספור פוליטיקאים. ההאזנות לא רק שככל הנראה לא הובילו ליותר מדי כתבי אישום. מצד שני, לאזרח יש סיכוי של פי 20 שיאזינו לו בישראל לעומת בארצות הברית שהיא גם אחת מהמדינות עם הביקורת הנמוכה על האזנות. מצד שני, ישראל תמיד מעדיפה שימוש באמצעי אכיפה זולים, פולשניים ומיותרים על מיעת פשיעה אמיתית.

5.
שמוש בהאזנות סתר כדי להרשיע בעבירות קלות כמו שימוש בשירותי זנות (למרות שהחשד הוא בניהול שרשרת זנות בינלאומית) שקול לשימוש בפצצת אטום על מנת להדביר מקקים. הוא יהרוג, ככל הנראה, חלק מהמקקים, אבל גם יהרוג אותך ואת כל מי שמסביבך.

6.
בכלל, החומרה של האזנת סתר לעיתונאי לא ניתנת לתיאור. בשנת 2003, בסמוך למועד הבחירות, הואשמה עו"ד ליאורה גלט-ברקוביץ' בכך שהדליפה את קיומה של חקירה וקרבה להגשת כתב אישום נגד אריאל שרון כדי להטות את תוצאות הבחירות. המידע הגיע, ככל הנראה, באמצעות האזנת סתר לעיתונאי ברוך קרא. היום, חמש שנים מאוחר יותר, גלט-ברקוביץ' נמצאת בצוות ההגנה של דודי אפל וחושפת כי האזנות הסתר שבוצעו לאפל היו במסגרת האזנות למשרדו של אלי ישי, כמובן שמחיקת סעיף השוחד בנושא האי היווני מכתב האישום של אפל סוגר מעגל כלשהוא. ()

7.
האם האזנות סתר הופכות להיות נשק קטלני מדי שמונעות את יעילות המערכת השיפוטית וגורמות לכך שלכמה רשויות יהיו כוחות שלא ניתנים לעקיפה? ברור שכן. העובדה שהמחלקה לחקירת שוטרים מבקשת להאזין לשוטרים שחשודים בהאזנות שלא כדין מדגימה זאת. האם יש דרך יותר טובה למנוע פשיעה? ככל הנראה כן.

6 thoughts on “אליוט ספיצר, חיים רמון: קווים מקבילים שלעולם לא נפגשו

  1. ההבדל הקטן בין חיים רמון לספיצר הוא שספיצר בתור התובע ההכללי של מדינת ניו יורק נלחם בדברים לא מוסריים כמו זנות. יתכן שאם הוא היה מתנהג כמו ביל קלינטון בחיי היום יום שלו, אנשים היו מוכנים לעצום עין לגבי התנהגות שהיא יותר ענין שבינו לבין אישתו ולא לחפש סעיפים חוקים מתחת לשטיח.

    הנקודה היא שלא חוסר הנאמנות שלו מביאה למפלתו של ספיצר אלא הצביעות שלו.

  2. "ושגרמו להם לאבד את מעמדם הציבורי" – למה שוב לא מספרים לי שום דבר? הייתי בטוחה שרמון הוא המשנה לראש הממשלה.

  3. הרשה לי לתקן אותך ידידי המלומד; הפגיעה במעמדו הציבורי של חיים רמון לא נבעה כתוצאה מכך שהוא לא היה נאמן לבת זוגתו (שזה באמת עניינם הפרטי של בני הזוג ולא אמור לעניין אף אחד), אלא בכך שהוא כפה את עצמו על חיילת ונישק אותה.

  4. ההאזנות הללו הם עם צו בית משפט?

    אגב,דווקא המקקים הם אלו שישרדו שואה גרעינית.
    D-:

  5. מרק,
    אני חושב שחיים רמון, בתור שר המשפטים, גם היה צריך להלחם בפשעים לא מוסריים, לא?

    עפרונית,
    רמון הורשע; ההרשעה גרמה לו לאבד את מעמדו כשר משפטים. אותה הרשעה גרמה גם לו להיות 'משנה' לראש הממשלה שהוא תפקיד אינאופרטיבי לגמרי וככל הנראה תמנע ממנו לרוץ לתפקיד ראש הממשלה בבחירות הבאות, משהו שככל הנראה הוא רצה לעשות.

    נמרוד,
    ככל הנראה רמון לא כפה את עצמו. והאם אין הבדל בין כפיה בתשלום לבין כפיה?

    מולי,
    ברור שהמקקים ישרדו שואה גרעינית, לכן הדימוי שבחרתי: "הוא יהרוג, ככל הנראה, חלק מהמקקים, אבל גם יהרוג אותך ואת כל מי שמסביבך."

    לגבי ההאזנות: כן, הן בוצעו עם צו. הצו אפשר להאזין עבור עבירות אחרות אמנם.

  6. לא,לא.דיברתי על ההאזנות באופן כללי.לא במקרה של רמון.
    הנתון שהבאת ,של פרופ' יורם שחר על מספר גבוהה של האזנות,איך הוא ספר אותן?מה זה בשבילו האזנה בודדת?
    האם הן ניתנו עם צו?
    והאם זה אומר משהו על המשטרה או דווקא בית המשפט?…

Comments are closed.