באמת היה עדיף לו שרף ספרי תנ"ך ביום כיפור

עוזי אהרון, עורך דין וסגן ראש עיריית אור יהודה, שרף עותקים מהברית החדשה ופגע ברגשות דת. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הורה לפתוח נגדו בחקירה ומאז דבר לא קרה, כמו בחלם. העבירה של "פגיעה ברגשות דת" המשיכה להיות אות מתה בספר החוקים של מדינת ישראל.

תאופיק ג'מאל, אזרח ישראלי שנסע ברכב ביום כיפור, נעצר על ידי משטרת ישראל בחשד ש"נהג במהירות מופרזת, בקלות דעת ותוך סיכון חיי אדם ופגיעה ברגשות הדת". חשוב להבהיר כי בימים רגילים אדם שנוהג במהירות מופרזת (תוך סיכון חיי אדם) לא נעצר. בדרך כלל הוא מקבל קנס, כהוראות תקנות התעבורה. כמו כן, האדם האחרון שנחשד ש"פגע ברגשות דת" עדיין יושב על כסא סגן ראש העיר. ואלה הסיבות שחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) קובע לצורך מעצר אדם:

שופט לא יצווה על מעצרו של אדם, אלא אם כן שוכנע כי קיים חשד סביר שהאדם עבר עבירה, שאיננה חטא, ומתקיימת אחת מעילות אלה:

(1) קיים יסוד סביר לחשש ששחרור החשוד או אי-מעצרו יביא לשיבוש הליכי חקירה או משפט, להתחמקות מחקירה מהליכי שפיטה או מריצוי עונש מאסר, או יביא להעלמת רכוש, להשפעה על עדים או לפגיעה בראיות בדרך אחרת;

(2) קיים יסוד סביר לחשש שהחשוד יסכן את בטחונו של אדם, את בטחון הציבור או את בטחון המדינה;

(3) בית המשפט שוכנע, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, שיש צורך לנקוט הליכי חקירה שלא ניתן לקיימם אלא כשהחשוד נתון במעצר; בית המשפט לא יצווה על מעצר לפי עילה זו לתקופה העולה על 5 ימים; שוכנע בית המשפט שלא ניתן לקיים את הליך החקירה בתוך התקופה האמורה, רשאי הוא לצוות על מעצר לתקופה ארוכה יותר או להאריכו ובלבד שסך כל התקופות לא יעלו על 15 ימים.

העבירה של "פגיעה ברגשות דת" אינה חטא, אכן. אך האם ישנו חשש סביר שג'מאל יביא לשיבוש הליכי חקירה או יתחמק? לא ולא. כמו כן, אין כל חשש שהוא יסכן את בטחונם של אנשים נוספים או יסע ביום כיפור שוב, לפחות עד יום כיפור הבא, במיוחד לאחר שהתנצל אמש. לכן, מעצרו של ג'מאל אינו אלא הליך של משפט ראווה שנועד לספק את יצריהם המתלהמים של אספסופים שונים.

אם היה חשש שמישהו יפגע ברגשי דת שוב, זה היה עוזי אהרון. ג'מאל לא מסוכן לציבור ומעולם לא היה, הוא בסך הכל השתמש בחופש התנועה שלו ונסע בעת שהיה חוקי לנסוע. (והשווה פ 123/03 מדינת ישראל נגד הוארי עזמי, בו נדרשה כוונה לפגוע על מנת להרשיע). ככל הנראה, וקשה לי להסביר זאת אחרת, נדרשה משטרת ישראל לעצור את ג'מאל, להרגיע את המהומות ולתת ליהוד[ונ]ים הפורעים להרגיש שהם ניצחו, ואז לשחרר אותו בלי כתב אישום, כך שהכל יסתדר.

ושוב תוכיח המדינה שאין לה שום יכולת לשלוט, אלא הכל פסאדה אחת גדולה חסרת תוחלת.

אגב, וראוי לציין, שהעבירה של "פגיעה ברגשי דת" היא על מי ש"מפרסם פרסום שיש בו כדי לפגוע פגיעה גסה באמונתם או ברגשותיהם הדתיים של אחרים" (שספק אם ג'מאל ביצע). העבירה שבוצעה על ידי אהרון היתה עלבון דת: "ההורס, מזיק או מחלל מקום פולחן, או כל עצם המוחזק מקודש לקהל אנשים, בכוונה לבזות דתם, או ביודעין שהם עשויים לראות במעשה זה עלבון לדתם, דינו – מאסר שלוש שנים". ג'מאל לא הרס עצם מקודש (ספר תורה) ולא ביזה מקום פולחן. לכן, כל העבירה עצמה היא ספין תקשורתי שנובע מבורות משפטית. כב' השופט תאודור אור אמר בזמנו בע"פ 697/98 טטיאנה סוסצקין נ' מדינת ישראל כי:

לא נחטא אם נאמר, כי איסור פלילי רחב על פרסום אשר יש בו לפגוע ברגשות, לרבות רגשות דתיים, מצוי במסלול התנגשות חזיתי עם ערכיה היסודיים של מדינה דמוקרטית. במדינה דמוקרטית, מוכרת חירותו היסודית של האדם לנהוג ולהתבטא בהתאם להשקפותיו, אמונותיו וטעמיו, מבלי שהמדינה תטיל מיגבלות על כך. פעמים רבות, פעולות לגיטימיות לחלוטין, המצויות בגרעין הקשה של חירות זו, עלולות לפגוע ברגשות הדת של האחר. אכילת בשר לא כשר על ידי יהודי חילוני עשויה לפגוע, למשל, ברגשות הדת של יהודי דתי. כך גם נסיעה ביום שבת או חג. כך גם אמירה ביקורתית על עיקרון דתי, או על דמות סמלית שהיא חשובה לדת כזו או אחרת. הטלת מיגבלה על התנהגותו של אחד, בשל העובדה שעצם התנהגותו זו סותרת את ערכיו של האחר, ולכן פוגעת ברגשותיו של האחר, אינה מתיישבת עם תפיסות היסוד של מדינה דמוקרטית.

(תודה! רונה, ותפסיקי להיות כזו היסטרית מדברים כאלה)

20 thoughts on “באמת היה עדיף לו שרף ספרי תנ"ך ביום כיפור

  1. מבלי להכנס לדיון משפטי, ייתכן ואתה צודק. אני לא יודע אם יש בחוק בישראלי הבדל, אבל הנהג הזה לא נהג "סתם" במהירות מופרזת, אפילו לא עניין של נסיעה ביום כיפור. הנהג הזה נהג במהירות מופרזת ביום כיפור לתוך קהל ששהה על הכביש.
    איני בקיא בהגדרות החוק ומאוד ייתכן שהחוק אפילו לא מכיר בזאת, אבל מבחינה ריאלית יש הבדל עצום מבחינת הסיכונים ביום רגיל ליום כיפור שבו האדם (היהודי) הסביר מצפה שלא יהיו כלי רכב. כמו שיש הבדל בין להתאמן בירי על פחיות בשדה שומם (שכולו מוקף בשלטי "זהירות מטווח מאולתר") לבין לעשות את אותה פעולה בקניון.
    כל זה מבלי להתייחס למגמת הפרובוקציות הקבועה ומקרים דומים שבהם לא היה מזל כמו עכשיו והארועים נגמרו בדריסה (מוחלטת או רק פציעה קלה(שמשום מה לא מדווחת בעיתונות בכלל, אני אישית הייתי עד לארוע קל כזה ולא שמעתי עליו בשום מקום)), אשר מעלות חשד הרבה יותר מסביר שזו הייתה כוונת הנהג גם כאן. צורת ההתהגות מאוד דומה.

    זהו, אווררתי. ייתכן ומבחינה פרוצדורלית והחוק היבש אתה צודק.
    ומבחינת הצדק…?

  2. בוביק,
    אם כל נהג שאי פעם נהג במהירות מופרזת היה מושם במעצר, לא היו מקומות בבתי המעצר.

    מבחינת הצדק? כל מי שידה אבן אחת ביום כיפור צריך להיות בכלא.

  3. אני מסכים, מיידי האבנים צריכים להענש (אם כי במקרה הספציפי הזה אני לא יודע (אותה רמת גינוי כמו לאדם שמרביץ לפורץ אשר נתפס על חם)).

    כמו שאמרתי, יש מהירות מופרזת ב2 בלילה בזמן שהכביש הבין-עירוני ריק(או לחילופין ב-4 בצהריים ביום כיפור) ויש מהירות מופרזת בתוך רחבת הכותל בתשעה באב.
    ביום כיפור, לצורך העניין, כל כביש (באזור יהודי) הופך לרחבה.
    זהו בהחלט מקרה קיצון, בדיוק כמו השתוללות של טרקטורון בחוף ים הומה אדם (דבר שלא מובן לי כיצד אינו מטופל ע"י המשטרה בחומרה).

  4. בוביק – יש לך איזשהו ביסוס לטענה שהנהג 'הנהג הזה נהג במהירות מופרזת ביום כיפור לתוך קהל ששהה על הכביש'? את הגרסה הזו לא שמעתי בשום מקום. שמעתי שהוא נסע במהירות ביום שבו יש אנשים על הכביש, וזה שונה משמעותית. (מה גם שבהינתן התיאור שלך, לא ברור לי איך לא היו פצועים והרוגים)

  5. צר לי אבל פגעת בי קשות מה זה לשרוף ספרי תורה ביום כיפור ???????????????
    אין אני יכול לדור בכפיפה אחת חפש את החברים שלך מעבר לירדן או שם ארחק מארץ חמדה אבות וברית אבות , שרפת את כל החוטים .
    יכולת לבקש משפט או לעביר אותו מתפקידו אך איך לא תבוש להרהר אפילו בפשע
    אתה הנהור הפיקח מוסיף חטא על פשע בוז לך

  6. נחרד הלב ותרעד היד שכתבה את הדבר הזה
    אינני יכול לסבול את התואר עו"ד וי לעם ישראל ולתואר שאתה נושא בושה וחרפה

  7. מר קלפוס,
    אני שמח שקראת את הטקסט והבנת את המשמעות: מי ששורף ספרי קודש לא נענש, אך מי שנוסע ביום כיפור כן.

    אני גם שמח שאתה מתבייש שאני מביע את דעותיי בפומבי, זו בדיוק הבעיה: אני מתנגד לשריפת ספרי קודש, בין אם אלו ספרי תנ"ך או ספרי הברית החדשה.

    האם אתה מתנגד לשריפת ספרי הברית החדשה?

  8. דרומי, אתה רציני? כיצד לא שמעת?
    נדמה לי שזה כן צויין אפילו בחדשות.

    וודאי שאני לא מדבר על נסיעת התנגשות לתוך עדר מסיבי של אנשים (כמו שתמיד יש ביום כיפור לפני\אחרי הנהירה לבית הכנסת). מדובר על מספר יותר קטן, אבל הוא לא "נסע במהירות ביום שבו יש אנשים על הכביש"(שזה חמור כשלעצמו), הוא נסע במהירות ביום שבו יש אנשים על הכביש- בזמן שהיו אנשים על הכביש. אנשים היו צריכים לקפוץ לצדדים כדי לא להדרס והעובדה שלא הייתה דריסה ממשית היא בגדר נס.
    משול הדבר לנסיעה ברחוב לא הומה אדם. זה בסדר?
    כל העניין עם הקווקזים וידויי האבנים התחיל אחרי שהילדות קפצו על התמרורים באי תנועה.
    המקורות שלי הם עדויות של מספר מכרים שנכחו באירוע ועדויות נוספות של אנשים שאני לא מכיר וכולם מציירים בערך את אותה התמונה( מזוויות שונות).

    אני מופתע מאוד שלא שמעת, חשבתי שזה מסוג הדברים שכל אחד כבר יודע וכל אחד מכיר או יש לו גישה, אולי דרך חבר, למישהו שהיה שם.

    הבעיה הגדולה היא שדברים מעין אלו הם עניין קבוע. עכשיו, במקרה, זה נגמר איך שזה נגמר…

  9. רוביק,
    אצלנו בבלוג נותנים לינק ולא כותבים "נדמה לי שזה כן צויין אפילו בחדשות."

    לי נדמה שפרס ניצח בבחירות 1996.

  10. LOL,
    החדשות שדיברתי עליהן הן מהטלויזיה (אחרת הייתי מציין שם של עיתון).
    בסדר, אנסה לחפש משהו באינטרנט…

  11. "נהג במהירות מופרזת, בקלות דעת ותוך סיכון חיי אדם ופגיעה ברגשות הדת" בימים רגילים נעצר, נחקר, רישיונו נשלל, ריכבו מוחרם לפחות לחודש, ואז הוא משוחרר עד משפט. אבל ההתפרעות של תאופיק ג'מאל לא היתה ביום רגיל, ולכן זה מוסיף פגם נוסף להתנהגותו ולנהיגתו. דווקא ביום קדוש ליהודים הוא היה חייב לנקוט כל צעד של זהריות ולא להתפרע, אלא אם התכוון מלכתחילה להתפרע.

    אני משער שאם יהודי היה נכנס ברמדאן לכפר מוסלמי ומשתולל עם ריכבו הוא היה נרגם באבנים, מוצא מהרכב, נדרס ע"י ההמונים וריכבו מוצת. וזה גם אם הוא לא היה אוכל פיתה בכוונה להתריס ברחוב. צרילך להבהיר לערבים שאנו חיים במזרח תיכון מתורבת ולא מזרחי. כאן הם חייבים לתת כבוד ליהודים כמו שהיהודים נותנים כבוד להם. מי שזה לא מוצא חן בעיניו יכול להגר בחזרה לארץ מוצאו, וברוך אללה יש להם היום 22 מדינות.

  12. איתם,
    עצוב לי שאתה כזה געזן בור.

    בימים רגילים נהג שנוהג תוך כדי סיכון חיי אדם (ולא דרס אפילו אדם אחד) לא מקבל ואף לא אזהרה.

    ולא מעט יהודים נסעו בתקופת הרמאדן בואדי ערה והשתוללו עם הרכבים על כבישים 65 ו77, אז מה?

    ואני מצטער, אבל ארץ מוצאם של הערבים אזרחי מדינת ישראל היא ישראל; גם להם אין ארץ אחרת.

  13. שני דברים:

    א.
    אני חושב שתאופיק ג'מאל לא היה צריך להעצר, מה שכן, אני חושב שהמשטרה יכולה "לעצור" אנשים ואז לשחרר אותם אם זה אומר שזה ימנע לינץ' (מה שבקלות היה יכול לקרות בעכו). כמובן שאני לא באמת מתכוון ל"מעצר" ושהאידיאל יהיה שפנאטים (מכל דת) ישמרו את האמונות הדתיות שלהם לעצמם ולא יפעילו אלימות כלפיי אלה שאינם חולקים אותן.

    ב.
    אני חושב שגם עוזי אהרון לא היה צריך להעצר. כן, זה מטומטם לשרוף ספרי דת ובטח שאם זה רק מתוך נקמנות דתית (ומבחינה זו, זה גם מלמד לא מעט על טיבו של אותו נציג ציבור), אבל אני לא חושב שצריך להעצר בגלל זה ובטח שלא לשבת בכלא על זה. אם הוא לא היה עושה זאת בפומבי ובלי כוונה לפגוע ברגשותיו של אף אחד, זה עדיין היה נחשב לא חוקי, כי פנאטים מסוימים היו נפגעים. מבחינה זו, כל גחמה של כהן דת יכולה להחשב כרלוונטית לחוק ולהשפיע ישירות על חופש הפרט. אני לא חושב שצריך להיות חוק שאומר לאנשים להיות "נחמדים" כלפי דתות אחרות, למרות שכבוד בין בני אדם (מכל מניע) זה משהו שצריך לחנך אליו.

    מה שכן, אני חושב שזה ממש מטומטם להפגין נקמנות דתית ולהתגרות במזיד במגזר שלם באוכלוסיה. אולי היתרוניות של החוק היא בעובדה שטמטום כזה מוביל באופן בלתי נמנע לאלימות, אבל מצד שני, הטבע האנושי מוביל באופן בלתי נמנע לאלימות, ואנחנו לא מתכוונים לחוקק חוקים נגד הטבע האנושי, נכון?

    So where do we draw the line?

    לסיום, אני רוצה לקנח בציטוט של מר איתם, שכנראה באופן טראגי נולד ללא מד-אירוניה בכלל:

    "
    אני משער שאם יהודי היה נכנס ברמדאן לכפר מוסלמי ומשתולל עם ריכבו הוא היה נרגם באבנים, מוצא מהרכב, נדרס ע"י ההמונים וריכבו מוצת. וזה גם אם הוא לא היה אוכל פיתה בכוונה להתריס ברחוב. צרילך להבהיר לערבים שאנו חיים במזרח תיכון מתורבת ולא מזרחי. כאן הם חייבים לתת כבוד ליהודים כמו שהיהודים נותנים כבוד להם. מי שזה לא מוצא חן בעיניו יכול להגר בחזרה לארץ מוצאו, וברוך אללה יש להם היום 22 מדינות."

    לדבר כזה קוראים Fatwah Envy – אוי, תראו איך הם מתנהגים ויש להם מזל שאנחנו כאלה חמודים ומתורבתים, כמובן שהייתי מת לעשות להם את אותו הדבר ואני אכול קנאה שאצלם זה בסדר.

    מר איתם באמת חושב שאם אוכלוסיה מסוימת נוהגת בברבריות, זה איכשהו הופך את אותה הברבריות למוסרית אם נוהגים כמוהם לפיה. מבזק קטן למר איתם: "עין תחת עין" זה לא חוק מוסרי, זה חוק ברברי ודוחה וככל הנראה גם כלל שאתה בעצמך תסלוד ממנו ברגע שתצטרך להתמודד עם ההשלכות היומיומות שלו. לאנוס אנסים זה ברברי, לשלוח אותם לכלא זה לא.

    אה ונ.ב, הדרישה שלך "לתת כבוד ליהודים" יהירה באופן חסר תקדים ומבאישה מחשיבות עצמית. לא צריך לתת כבוד "ליהודים" יותר מאשר שצריך לתת כבוד לכל אזרח אחר. אם אתה רוצה לגור בתיאוקרטיה שבה לפלגים מסוימים באוכלוסיה יש יותר זכויות או יותר כבוד, יש אפילו יותר מ-22 מדינות כאלה. אני מבטיח לך שאתה לא תאהב לגור באף אחד מהן.

  14. אז ככה…
    עבר שבוע וחצי.
    ביום הראשון עשיתי חיפוש באינטרנט. כיוון שידוע לי רק על 2 מקורות רשמיים עם ניטרליות מסוימת, NRG וYNET, חיפשתי בכתבות שלהם, לצערי לא מצאתי התייחסויות ישירות לנושא, אולי הם הניחו שזה ברור מאליו, לא רלוונטי, אולי משהו אחר…(בYNET לא מצאתי אפילו איזכור לשעה שבה הנסיעה התרחשה).
    את שאר הזמן ביליתי בחיפושים אחר הקלטות של מהודרת החדשות באותה תקופה, לצערי אף אחד לא הקליט.

    כך שמהבחינה הזו אני חוזר אליך בידיים ריקות. אין לי אלא להסתמך על עדי הראיה במקום.

  15. רק תוספת…
    בקשר לבה"ח, גונבה לאזניי שמועה, ואני אומר שמועה כיוון שאין לי דרך לקבוע את אמינות המקורות שלה, שדווקא הייתה דריסה קלה באירוע המדובר והיה פינוי לב"ח.
    זו רק שמועה וצריך להתייחס אליה בהתאם, אבל אם למישהו יש גישה למקור מהימן כלשהו לבדיקת הדבר, אשמח לדעת את ממצאיכם…

  16. FRIEDENKER…

    מבלי לנקוט עמדה זו או אחרת לדעותיהם של איתם או שלך, רק פרט אירוני קטן שמצאתי בהודעתך.

    SPEAKING OF ARROGANCE…
    נחמד לדעת שהמוסר שלך יותר טוב מהמוסר שלהם…
    :-)

  17. אומנם קצת רחוק מזמן המכתב .אך לצערי היית באבל על אחי ז"ל
    חשבתי לנכון לומר לך שאני נגד שירפת כל כתב שהוא .הקב"ה ברא עולם לכולם לכל דת צבע מין .אך חסד לאומים חטאה .בו תחפש מעשים טובים בעם שלך ואת העוונות
    תחפש אצל השכנים ונראה מה תמצא יותר . אני מאמין שתזכור להודות לי בברכות יצחק

  18. היה זה בחודש מרץ 2009 שכתבתי לך מספר מילים חלפה לה שנה שבה עוד דם יהודי נשפך וגלעד שליט עדין שם בלי שנדע מה עלה בגורל ואתה עדין מלקק את עכוזי הנכרים .את ידי הערלים את תשפוכת הבהמות חיות אדם אתנה נושק .ואחיך בני לאומתך דם מדמך אתה שורף איך לא תבוש לו אחיך היה במקום גלעד שליט האם היית ממשיך ללקק את אוהבי דם יהודי מה תתעורר אולי אם אחד מבני משפחתך יפול לידי האוהבים הללו ונראה מה יהו חלומותך יפי הנפש

Comments are closed.