וי רע לי | חכמת ההמונים לא מוכיחה את עצמה

0. בלוגרים הם חראות [תקציר האירועים הקודמים]
אני מעריך שעל הסיפור של פיצה שרגא כולכם נחשפתם בימים האחרונים. אמא לילד אוטיסט התעצבנה שמוכר פיצה לא התייחס לבנה, העלתה הודעה לאינטרנט ומשם הכל הפך להיות ויראלי והופץ במייל. אני התעצבנתי מהטפשות של אנשים שרצים להחרים פיצריה שהם מעולם לא אכלו בה והעלתי פוסט הומוריסטי בהיתוך קר למפגרים שטוען שכל הסיפור הוא פיקציה של שרון ושלי. הקוראים של הבלוג, ככל הנראה, לא הבינו את הבדיחה והתחילו להציף את הפורומים בטענה שהפוסט הוא אמיתי וכאילו עבדו עליהם בעיניים. דובי מסכם את הסיפור ומסביר למה הפוסט דווקא גרם לו לתהות האם פוסטים פרסומיים אכן פוגעים במוניטין שלו.

1. "למפגרים"
אבל זו בעצם לא הנקודה שרציתי להגיד. הנקודה בעצם מתחלקת לשניים: הראשון הוא מה ששרון אמרה, שאנשים הם מטומטמים ולא יודעים לקרוא. שבבלוג שהכותרת שלו היא "היתוך קר למפגרים" הם חושבים שיכול להיות כתוב מידע שאינו הומוריסטי. הדבר השני, והיותר חשוב הוא שהפכנו להיות ויראלים. הפוסט קיבל מעל לאלף כניסות, והכל בגלל שרכבנו על הממ הספציפי הזה.

2. באזז
לגרום לבלוגרים לפרסם תוכן שיווקי זה יחסית קל, בלוגרים מוכנים לקבל כסף עבור כתיבה ויש כאלה שגם הופכים זאת לפרנסה לאט לאט. אנחנו עוד רחוקים אלפי קילומטרים מארצות הברית בה ישנם בלוגרים שיכולים להתפרנס מאותה כתיבה, אבל עדיין הבלוגרים עובדים שעות רבות על בניית המוניטין שלהם. המוניטין, בדרך כלל, שווה הרבה יותר מכסף. כי זה לא משנה אם מחלקים לך בקבוק יין, הקרנות בכורה לבלוגרים וכדומה, הם עושים זאת כי הם רוצים שיעזרו לצור באזז ושיחות.

3. "חכמת" ההמונים
כולם מכירים את הטענה הגדולה של הווב 2.0 הזה, על "חכמת ההמונים. הטענה היא שלמרות שבני האדם כאינדיבידואלים הם טפשים, יחדיו הם חכמים מהמומחים. וובכן, הטענה הזו רק חצי נכונה; ככל הנראה בני האדם הם טפשים כאינדיבידואלים וטפשים כקולקטיב. ההנהגה השבטית והיכולת שלהם להתאספסף בקלות באמצעות האינטרנט היא מה שמביאה לתוצאות הרסניות.

4. להתאבד באינטרנט זה אחלה
[אתמול העברתי, במסגרת ההדרכות להורים של עמותת אשנ"ב הרצאה בבית ספר בחדרה לאמהות [בעיקר] לתלמידי כיתות ז', הדיון התחיל בלהסביר מדוע האינטרנט הוא מרחב ציבורי-פרטי, ולמרות שהכל מאוד אישי, המחשב כל כך קרוב אלייך, הכל שם הוא פומבי משם נגררנו לדיון על "המתאבד באינטרנט"]. העובדה שההמונים באינטרנט יכולים להשתמש בו כדי להפוך לאספסוף ביתר קלות היא בעיה רצינית של חכמת ההמונים, מספיק שאידיוט אחד שמדבר מול מצלמת רשת ומסביר לילד מדוע כדאי לו להתאבד כדי לגרור המונים שיסייעו לו, ואפילו לתת לו טיפים על איך להתאבד. היכולת של ה"רוב השפוי" להשתיק את ההמונים האלו היא אפסית, ככל הנראה כי הוא לא יודע על קיומם.

5. צרת רבים
אבל זה בסדר, ההמונים הם לא היחידים שחוטאים, לעיתים אפילו כתבים באתרים מכובדים לא מצליחים להבדיל בין טור הומוריסטי לבין המציאות כשהיא מוטחת להם בפנים.

6. חצי נחמה
המסקנה? לא יודע.

2 thoughts on “וי רע לי | חכמת ההמונים לא מוכיחה את עצמה

Comments are closed.