המחדל הגדול של האליטיזם

0.
"כמה קל להיות אליטיסט", הבהיר לי אתמול עידו קינן, "כל מה שאתה צריך לעשות הוא לא לראות טלויזיה. אם פעם היית צריך להיות אינטלקטואל, לקרוא ספר או להיות בעל כישורים, כיום כל מה שצריך הוא להיות פסיבי". אכן, הקלות של האינטלקטואליזציה והשתייכות לתרבות שוליים זניחה הפכה להיות בעייתית עד כדי כך שפתאום להיותת אינטלקטואל זה לא מספיק.

1.
מספר שנים כבר אין לי מקלט טלויזיה בבית. אני דווקא מוקיר את השידור הציבורי בדרכי שלי, פשוט אין לי כל צורך במקלט. הוא עזב את דירתי באחד המעברים ולא נרכש מעולם. אקט המחאה שלי הוא לא עקרוני, הוא בעצם לא מחאה כשם שאי הצפיה שלי באח הגדול לא היתה אקט מחאה, היא היתה פשוט העדר מעשה.
Img CC-BY-SA-NC Same Same

2.
אבל דבר מה קרה בישראל, כלל בו המחדל הוא אי עשיה [עד כמה שאפשר לקרוא לצפיה במקלט עשיה] התהפך; המחדל היה שכלל ישראל צופים באח הגדול, ואכן כך הצביעו הצופים: למעלה מארבעים אחוזים מבתי האב בישראל הפעילו את מקלטיהם וצפו באותה האיוולת. הרבה יותר מאשר אי פעם הצביעו עבור אהוד אולמרט, אריאל שרון, בנימין נתניהו או אהוד ברק וככל הנראה הרבה יותר מאשר האנשים שישתתפו בבחירות הקרובות. תנו לי 40% מאזני המדינה ואצליח לחולל כאן נפלאות, תנו אותם לארז טל, והוא כבר ידע מה לעשות איתם.

3.
מיליון הודעות הטקסט שקבלה אמש שפרה קורנפלד מימנו את זכייתה במיליון השקלים : ממש חלוקה מחדש של ההון בחברה, מוביליות חברתית בה ההמונים (הלא-אליטיסטים) משלמים מכספם על מנת להכניס אחת משלהם, שלא עשתה דבר בחייה, למעגל הנכסף של ידוענים לרגע. כל האפרטוס שהופעל על ידי צוות האח הגדול במשך 107 ימים היה חישוק כלכלי מחושב היטב שידע להכניס מפרסומות, מחסויות, מתוכן שיווקי ומהודעות טקסט. מיליוני שקלים הועברו באמצעות אותו מנגנון לכיסם של בעלי ההון, ואלו יכלו 'לפנק' את קורנפלד בפירורים מהעוגה.

4.
בדרכי שלי אני כבר אביע את המחאה. האם זו תהיה תכנית ריאליטי רדודה במיוחד או שמא זו תהיה פשוט עוד דרך לחלוקה מחדש של ההון.

11 thoughts on “המחדל הגדול של האליטיזם

  1. זה לא שונה בהרבה ממפעל הפיס, זה פשוט הרבה יותר משעשע. לא היה קריטריון לזכיה, הזכיה בטוחה. השאלה היא רק מי מבין אלו שנרשמו.

  2. אני מסכים. יש שתי דרכים להתקדם בכל סולם שהוא, להעלות את עצמך או שכולם ירדו. אם הכלל יורד, מספיק שתישאר במקום וכבר תיחשב לאליטיסט.

  3. רק שהפיס בעבר נתן פרסים קטנים יותר ונתן יותר פרסים. כיום בקושי מרוויחים 6 ש"ח אבל לפי מה שאבא שלי סיפר לי פעם הרוויחו מאות שקלים ומדי פעם אלפי שקלים אז הייתה סיבה לשחק.

    כיום זה סיכוי בלתי אפשרי לזכות במיליוני שקלים חדשים.
    מפעל הפיס כמו הרבה חברות התחיל בצורה טובה כדי למשוך לקוחות וכשהם היו תלויים בו הם כבר לא היו צריכים לתת שירות טוב.

  4. אתה יודע ש40% ממשקי הבית היהודים זה לא 40% מהאוכלוסיה הכללית? (חוץ מזה שיש גם לא יהודים, ברוב משקי הבית יש יותר מאזרח אחד)

  5. מוסיף לדברי יואב – אפילו בהנחה שהמשפחות המחזיקות פיפל-מיטר מייצגות את הציבור היהודי הלא-חרדי בישראל, חישובי הרייטינג האלה לא מביאים בחשבון את אלה שאין להם טלויזיה, ומספרם עולה בהתמדה. יכול להיות שזה אפילו לא כולל את אלה שאין להם כבלים/לוויין.

  6. אז אם הכנסת היתה סגורה ומצולמת 24/7 וההינו מצביעים ב sms
    ……. מעניין מה היו התוצאות….

  7. עוד יותר גרועות. השרים לא מגיעים לכנסת וכבר מצלמים אותה – יש ערוץ שלם על הכנסת אם אני זוכר נכון (וגם ערוץ קהילתי עם כל מיני תכנים מוזרים).

    חוץ ממלחמות אז הצילומים לא מגיעים למקומות עם יותר רייטינג כמו ערוצי חדשות.
    מדי פעם צילום של מישהו ישן או של דיון עם חמישה אנשים בקושי מגיע כשרוצים להזכיר לנו כמה גרועה ההנהגה שלנו.

  8. ודאי שזה שונה ממפעל הפייס!
    זה נועד להעביר כסף מהמעמד הבינוני ובעלי ההון.
    לעומת זאת מפעל הפייס נועד לגבות כספים בהמעמד הנמוך ולהקים בהם מוסדות בהם יתקיימו חוגים לרווחת ילדי המעמד הבינוני…

Comments are closed.