הבשורה על פי צה"ל | הסימולציה של ההסברה

0.
אביר חופש הביטוי, גלעד ארדן, קורא לחסום את שידורי אל-ג'זירה [וערוצים ערביים אחרים] בישראל עד לגמר המלחמה. לדידו של ארדן יש אמת אחת, והיא הבשורה על פי צה"ל, שכן בעקבות "השקרים המופצים על ידי ערוצים אלו נאלץ דובר צה"ל שוב ושוב לעסוק בהבהרת האמת". אותו צה"ל שעוסק בהבהרת האמת גם היה חשוף לצנזורה, אחרי שאתר יוטיוב הסיר סרטונים שלו בהיותם תוכן פוגעני.

1.
כשכתבתי את הפוסט קו 404: אירועים שלא קרו לאור חוק הצנזורה האמנתי עוד שח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, עומד לצדנו ונגד החוק. ארדן שאל את השאלות הקשות בועדת הכלכלה בעת שהחוק עלה לדיון ארדן נלחם למעננו ואמר "שום חסימה כפויה לא תועיל במשפחה בה להורים לא איכפת מה עושים ילדיהם. הדבר הזוי ביותר בהצעה הוא שהממשלה נותנת סמכות רחבה לשר התקשורת לחסום אתרים על פי פרמטרים מעורפלים ובטכנולוגיה שטרם קיימת ואינה ישימה." אולם, אותו גלעד ארדן מעוניין באותם צעדים להם הוא התנגד כיוון שהם מיושמים באיראן ובמשטרים חשוכים.

2.
האם בכלל יש הבדל בין צנזורה צבאית המצנזרת מידע על נפילות, צנזורה על תעמולה תבוסתנית או צנזורה על תכנים פורנוגרפיים? לדעתי [הקיצונית להחריד] לא. צנזורה יכולה להיות מיושמת על מנת לשמור על יחסי החוץ של ישראל או על שלום הילדים, אבל בכל מקרה היא רק עוצמת את עיניהם של אלו שמביטים דרך המשקפת המוסדית ומעודדת את מי שלא להתנגד לאותו מוסד.

3.
מהי אותה "הסברה" ידועה לשמצה, אגב, ומדוע מדובר ב"הבהרת האמת" וב"הסברה" על ידי "דובר" צה"ל (ולא איש יחסי הציבור שלו). הסברה היא מילה ייחודית לעברית, היא לא Explination או Spokesmanship אלא "Hasbara". ההסברה יוצרת סימולציה של מציאות אותה מעוניין המסביר להעביר על ידי דוברות; אך בפועל, אין היא שונה מעבודת יחסי ציבור אחרת. כאשר בנימין נתניהו עולה ומסביר שמותר לפגוע באזרחי הרשות הפלשתינאית כדי למנוע ירי עתידי כיוון שהחמאס נבחר בצורה דמוקרטית בדיוק כמו היטלר, שנגדו פעלו בנות הברית במלחמת העולם השניה, זו הסברה בצורה המובהקת ביותר: יצירת אמת על ידי סימולציה שמפרידה דימויים רק מהצד שלך ומתיקה אותם לצד האחר.

4.
אבל הסברה היא אקט מובהק של תעמולה; היא יוצאת מנקודת הנחה שהצד הישראלי צודק תמיד והוא לא היה קטליזטור או חלק מהסלמת הסכסוך. ההסברה הישראלית יוצאת מנקדות ההנחה שהמלחמה היא אקט שנכפה על ישראל ולא נעשה ביוזמתה, והיא גם נעשית מתוך הנחה שהתעמולה מבוצעת מול שאר עמי העולם, ולא לצורך המלחמה או למען העם. במובן הזה, ההסברה הישראלית חמורה בהרבה מהתעמולה האנטישמית כיוון שמטרתה היא לא לעורר מדנים נגד אויבי ישראל, אלא להצדיק מעשים חמורים במיוחד של ישראל בהיותה אומה מותקפת.

5.
ההסברה היא תפיסה שאומרת שהעובדות כבר פועלות לטובת ישראל, כל מה שצריך לעשות הוא לסדר אותן בצורה שנוחה להבנה עבור שאר הציבור: תקפו אותנו, אנחנו מיישמים כח הוגן, ובכל מקרה לישראל יש זכות להגן על עצמה כיוון שישראל נוצרה כקיבוץ גלויות העם היהודי לאחר ההשמדה הנאצית ומטרת המלחמה הזו היא לוודא שהשואה לא תשוב על עצמה.

[תודה לעידוק]

19 thoughts on “הבשורה על פי צה"ל | הסימולציה של ההסברה

  1. ההסברה היא כורח המציאות, בהנתן השקרים והפרופגאנדה שמוצבים נגדנו.
    העולם איננו מבין את העולם דרך ראות עיננו, שכן הוא מוצף בשקרים ופרופוגנדה שקרית.
    באחד מטיוליי הרבים בעולם, מצאתי את עצמי בהוסטל בסן פרנסיסקו.
    אני ושותפי לטיול שוחננו בינינו בערבית, ושמענו אירי אחד לוחש לחברה שלו – הם ישראלים? I fucking hate them. They're genociding the palestinians.
    לא יכול שלא להתערב, שאלתי אותו אם הוא יודע באיזה מקום בעולם הפלסטינים נמצאים מבחינת גידול אוכלוסיה. הסברתי לו שהם מקום עשירי.
    אחרי זה שאלתי אותו – ומה מיקומם בעולם באחוזי תמותה?
    בהתחלה הוא היה בטוח שהם מקום ראשון.
    תיקנתי אותו – לא, זה סיירה לאון.
    אחרי זה התעקש – טוב, הם בטוח בחמישיה הראשונה.
    גם אז תיקנתי אותו.
    הם מקום #184 בעולם באחוזי תמותה.
    זה אומר שעל כל 1000 פלסטינים, מתים פחות אנשים מאשר ברוסיה, צרפת, ארצות הברית, גרמניה, אירלנד, סין, ספרד, ישראל, דרום קוריאה, וכמעט כל מדינה אחרת.
    לא בדיוק רצח עם, הא?

    כזה העולם לצערי. נכנע בקלות לדמגוגיה ותעמולה, ואנחנו, אף פעם לא היינו טובים בזה. הפסדנו הרבה מלחמות צודקות, כי לא ידענו להסביר את עצמנו לתקשורת (וכפי שהפוסטים שלך מגלים – גם לא ידענו להסביר את עצמנו לעצמנו).
    ההסברה היא תעמולה. אבל תעמולה צודקת, שמטרתה להעלים מהעולם את כל השקרים והפרופגנדה שאויבינו מפיצים.

    http://letmegooglethatforyou.com/?q=pallywood

  2. אני לא מסכים איתך. לדעתי לכל מדינה יש "הסברה" שכזאת. וכמעט בכל מדינה רוב אזרחיה בטוחים שהיא צודקת כמעט תמיד בקונפליקטים מסוג זה. זו הבעיה עם לאומנות — היא יוצרת עדר שבוי ואי-רציונלי. אם כבר, אפשר לטעון שההסברה הישראלית בולטת בחוצפתה (אני לא יודע אם זה נכון).

    בקשר לפוסט שלך, ראה גם: http://eyalniv.wordpress.com/2009/01/03/stopwar12/

  3. מישהו ממשרד החוץ סיפר לי פעם שבתקופת אוסלו אגף ההסברה במשרד שינה את שמו למשהו כמו "אגף המידע" אבל אז כשהתחילה האינתיפדה השניה, חזרו לשם הישן.

  4. אכן טמטום לנסות להסתיר את אל ג'זירה. אם עוצמים את העיניים העולם לא באמת נעלם.
    להגביל דיווח על מיקום נפילות אם דיווח כזה עוזר לאוייב לכוון את הירי שלו (ולפגוע למשל במתקן חיוני זה או אחר) נשמע לי הגיוני מאד. זו צנזורה שהיא גם יעילה למדי (מקשה מאד על איסוף מידע אמין בזמן אמת) וגם לא ממש פוגעת בזכות הציבור לדעת (לא ממש משנה לי אם רחוב הסנונית או רחוב הקיכלי נפגעו באשדוד).

    גלעד ארדן רחוק בעיני מלהיות אביר חופש הביטוי. רוב הזמן הוא פופוליסט (קסדה לכולם! עכשיו!) שהוא אולי בעל כוונה טובה אבל לפעמים חוטא בראיה צרה.
    בדיוק כפי ששר התקשורת יוזם חקיקה טובה לפעמים וחקיקה איומה בנוראותה לעיתים אחרות, אני מעדיף להתרכז כל פעם בנושאים ספציפים ולא באנשים עצמם.

    "לגופו של עניין ולא לגופו של אדם – עניינית חוק X הוא פשוט מטומטם"

  5. הסברה -צורך הכרחי בעולם שמוצף פרופוגנדה תעמולה ושקרים אנטי-ישראליים ואנטישמיים.
    העולם היום מלא באנטישמיים אשר מסתירים את שנאת היהודים שלהם בשנאת ישראל. הכי אני אוהב את אלה שמבקרים את מדיניות ישראל, ובד בבד מראים לעולם כמה ברברי זה ברית מילה, או שחיטה כשרה. בסוף הם מסבירים שהם רק אנטי-ציונים, לא אנטישמיים.
    לצד זה מצטרפים אויבינו שמבינים היטב שהקרב הוא קודם כל על דעת הקהל, ואין להם שום עכבה מוסרית לפני שהם ישקרו, יפברקו ויעלימו את האמת.
    סרט מצוין על איך הפלסטינים מבינים שלפברק הרוגים ופצועים רק עוזר למטרתם:
    http://www.seconddraft.org/streaming/pallywood.wmv
    מה צריכה לעשות מדינה, שמפיצים עליה שקרים ודיסאינפורמציה?
    לתת לאנשים עם ענגליט אילגאת ובלי המסרים המתאימים להתייצב מול נחשי התעמולה הערביים זה מה שפעם אחר פעם מונע מאיתנו לקבל את תמיכת העולם הראויה להגנה על אזרחינו.
    תקרא לזה תעמולה. תקרא לזה הסברה. שיהיה. כל עוד אתה המדינה היחידה בעולם שאנשים מרשים לעצמם לטעון שאין לה זכות קיום, כל עוד אתה העם היחידי בעולם שיש הקוראים להשמדתו המוחלטת, אין לי שום בעיה שנהיה היחידים בעולם עם המושג "הסברה".

  6. זה מזכיר לי ילד קטן שעוצם עיניים וחושב שלא רואים אותו, זה גורם לי לצחוק.

  7. יוחאי – תגובה שנועדה להעליב מישהו ולא מוסיפה לדיון. עדיף שתגמור עם הכינויים כבר עכשיו. תוציא את זה מהמערכת.

  8. ורק עוד מילה לגבי ח"כ גלעד ארדן:
    כשרק התחיל קמפיין הבחירות הנוכחי, הבנתי שבאופן פלאי ח"כ ארדן מיטיב לרכב על שני גלים במקביל. בקרב הציבור החילוני הרכב הוא מוכר כאביר צרכני, מעודד ומעביר חקיקה צרכנית, וכו' וכו' וכו'. בנוסף, בקרב מחנה הימין, לרבות מחנה הימין חובש הכיפה, הוא מוכר כאיש ארץ ישראל השלמה, ח"כ שהתנגד בתוקף לתכנית ההתנתקות, ח"כ שדורש לחייב בחקיקה את הריסת בתי המחבלים, וכו' וכו' וכו'.
    החלק הזה של ארדן כמעט ואינו מוכר לציבור החילוני (שלא לומר, השמאלני) הרחב. רוצה לומר: נדמה לציבור זה שמי שמגן על האינטרסיים הצרכניים שלו, לא ייתכן שהוא איש ימין קיצוני.
    ולכן, "ההפתעה" שלך מהצעה של ארדן (אם אכן קיימת כזו), אינה צריכה להפתיע אותך כלל. עקוב אחרי ההתבטאויות שלו בנושאים מדיניים/בטחוניים בשנים האחרונות, ומפה את כל הצעות החוק שלו. תגלה שם לא מעט עמדות קיצוניות (לטעמי) מעין זו.

  9. אז הוא אולי יכול "לחסום" מהיהודים שמחוברים ל Hot או yes , אבל שאר מיליון ויותר ה"אזרחים" שמחוברים לצלחת פרטית ימשיכו להתענג מעשרות ערוצי טרור וזימה

  10. פולי טעית, התגובה שלי פה היתה כתיבה של התגובה שהתרחשה במציאות, קראתי והדבר הראשון שעלה לי לראש זה ילד קטן שעדיין לא מבין שלא רק מה שהוא רואה קיים מה שגרם לי לצחוק.

  11. יוחאי – אפשר להגיב בצורה יותר טובה מלצחוק על אנשים או עם משפטים מפגרים.

Comments are closed.