7.4 מיליארד דולר של הגבלים עסקיים

0.
בין העשרים וחמישה באוגוסט אלפיים לחמישה באוקטובר אלפיים ואחת נעלמו 155,662,941,300 דולרים מהעולם (מאה חמישים וחמישה מיליארד, שש מאות שישים ושתיים מיליון, תשע מאות ארבעים ואחת אלף ושלוש מאות). ההעלמות לא היתה קשורה למשבר הסאב פריים, אלא דווקא להתפוצצות בועת ההיי-טק: מנית חברת Sun קרסה לאורך מעט יותר משנה בשיעור אסטרונומי: מ249.50 דולר למניה ל39.47 דולר למניה. הכסף פשוט "נמחק". מאוקטובר 2001 ועד היום המניה המשיכה לצנוח, בקצב אחיד. אפילו נסיונות למיתוג מחדש של שם המניה לא סייעו, והשווי של המניה ירד מאותם 39.47 דולרים מפוארים באוקטובר 2001 לאיזור השלושה דולרים באיזור נובמבר 2008. כלומר בנובמבר 2008 היתה שווה סאן אחוז אחד משוויה בחודש אוגוסט 2000.

1.
אולם, אם יש חברה שהמילה "בועה" מתאימה לה פחות ופחות, זו סאן. סאן הציגה הכנסות גם בתקופת הבועה, הסתמכה על מודלים עסקיים יציבים ושמרניים (ואפילו את המשבר הנוכחי סאן שרדה בצורה יפה יחסית.) והיתה בין התומכות הגדולות בקוד פתוח ובתוכנה חופשית, כששחררה את מערכת JDK ברשיון חופשי, תמכה לאורך השנים בפרוייקט אופןאופיס (שמבוסס על StarOffice של סאן). הרכישה שבוצעה לפני כשנה, של פרויקט MySQL בעבור סכום של 1,000,000,000 דולר, מראה יותר מכל את המחויבות של Sun להבנת התוכנה החופשית.

2.
לכן, ההצעה של IBM לרכישת Sun בחודש שעבר היתה הגיונית לגמרי. בעבור סכום זעום של 6.5 מיליארד דולר (שלושה אחוז מהשווי ההיסטורי) יכלה ענקית המחשוב IBM לנכס לעצמה את אחת המתחרות שלה, תוך שלשתי החברות ישנה אהדה לתוכנה חופשית, ומסתמכות על מודלים עסקיים דומים. אולם, התפוצצות המשא ומתן האחרון הוביל לצעד בעייתי במקצת.

3.
במקום IBM, נכנסה לשוק אורקל, ענקית מסדי הנתונים. Oracle הציעה 7.4 מיליארד דולר בעבור סאן. החברה, שמנכ"לה, לארי אליסון, הבהיר בעבר שאינו רואה בקוד פתוח איום צריכה כעת להבין לא רק שקוד פתוח ותוכנה חופשית אינם איום, אלא, כדברי מארק שאטלוורת', אורקל תהיה כעת חברת התוכנה החופשית הגדולה בעולם. כלומר, אורקל שעד לפני רגע ראתה את MySQL בתור תחרות אידיאולוגית למודלים שלה, כעת עשויה להיות בכלל מונופול וכפופה לדיני הגבלים עסקיים.

4.
MySQL, למי שלא מכיר (חס וחלילה), היא תשתית מסדי נתונים המשוחררת בקוד פתוח; המערכת מאפשרת לנהל אתרי אינטרנט (כמו הבלוג שלי) בלי עלויות. ההכנסות של MySQL נבעו משירותי ייעוץ, הטמעה ומכירה של שירותים אחרים. השותפות עם Sun היתה בלתי נמנעת: החברה יכולה להתאים את המערכת בצורה אופטימאלית לשרתים שלה ולמכור חומרה באמצעות שירותי הייעוץ. אבל אורקל, שמתחרה בMySQL עובדת בשיטה שונה מעט: בעוד שמסדי הנתונים של MySQL ניתנים בחינם, והיא גובה על שירותים, Oracle גובה גם על מסדים וגם על שירותים. רוח מתחרה כמו MySQL היא לא משהו שאפשר לעמוד בו.

5.
כעת השאלה המעניינת: אם אורקל אכן תרכוש את סאן, וסאן היא הבעלים של MySQL, האם זה אומר שהקוד של MySQL "שייך" לאורקל וזו יכולה להפסיק את הפיתוח? התשובה היא כמובן, "כן ולא". כן, הקוד בחלקו יהיה שייך לאורקל; הבעיה היא שרשיון הGPL, בו משוחרר הקוד של MySQL מאפשר לאחרים לעשות בו שימוש ולהמשיך לפתח אותו לרווחת הציבור. אולי תחת שם אחר, אולי באמצעים אחרים, אבל הם בהחלט יכולים.

6.
לא רק יכולים, אלא כבר עושים. מייסד MySQL, מייקל וידניוס, הכריז שהוא ממשיך בפיתוח עצמאי של MySQL למרות רוחם של אנשי אורקל. בבלוג שלו, הוא מסביר מדוע על הפרוייקט להיות חופשי ומחפש אנשים כשירים חדשים שרוצים לעבוד בו.

7.
המעשה הזה מבהיר לנו שבתעשיה שמבוססת על קוד פתוח, השווי של חברה הוא בדיוק השווי של האנשים שמוכנים לעבוד בה באותו רגע נתון; ברגע שהצוות שייסד את MySQL עזב אותה, הם נותרו עם הרבה מאוד קוד שהם ככל הנראה יכולים להפעיל, אבל הפיתוח עבר למישהו אחר. אם אתה לא יכול להרוג את התחרות, כדאי מאוד שבשוק הזה תצליח לגייס את האנשים הטובים ביותר.

8.
אם אכן אורקל תרכוש את Sun, ואם אכן MySQL תצא לחופשי, תהיה אפשרות לראות איך הכלכלה החדשה מסתדרת עם פרויקט בסדר גודל הזה. האם אפשר להמשיך פרוייקט של מיליארד דולר באמצעות קהילת התוכנה החופשית, או שצריך מישהו יותר חזק, כמו IBM, שיתן רוח גבית.

8 thoughts on “7.4 מיליארד דולר של הגבלים עסקיים

  1. מוצר כמו DB לא יכול להיות מפותח בלי תמיכה של חברה. הוא לא מספיק מענין, אין בו GUI והוא דורש הבנה של מערכות הפעלה, ניהול קבצים, פיתוח שפות, אופטימיזציה של ביצועים ועוד כל מיני דברים שבאמת דורשים לימוד מסודר של הנדסת תוכנה. לא הרבה אנשים שיש להם כישורים מתאימים יוותרו על המשכורת היפה שיש להם בשביל לעבוד על פרויקט חינמי.

  2. מרק, גם מערכת הפעלה היא "לא מספיק מעניינת, אין בה GUI והיא דורשת הבנה של מערכות הפעלה, ניהול קבצים, פיתוח שפות, אופטימיזציה של ביצועים" ועוד כל מיני דברים שיכולים להישמע מסובכים, אבל עדיין יש מספר לא קטן של מערכות הפעלה בקוד פתוח (לינוקס, BSD למיניהם, ReactOS ועוד). גם DB חופשיים קיימים בלי סוף – PostgreSQL, sqlite, Firefird ועוד. כנראה שיש הרבה אנשים עם כישורים מתאימים שבנוסף לעבודה עם המשכורת היפה שיש להם יעבדו על פרויקט חופשי (חינמי זה פשוט מילה לא מתאימה).

    יהונתן, לדעתי מה שמתפספס בפוסט שלך למי שלא מעורה בשוק הוא שאין באמת תחרות בין MySQL לבין אורקל – אמנם שתיהן תוכנות DB אבל מיועדות לשווקים שונים לחלוטין, במידה דומה לכך שסוברו והאמר שתיהן מוכרות מכוניות אך אינם באמת מתחרות.

  3. כדאי לשמוע הרצאה של מייסד mysql (שנתן בכנס ubuntu שעסק במידה רבה בקוד פתוח), בה הסביר שהם רואים בפתיחות הקוד יתרון עסקי (מודל פרימיום וכדומה). לא פחות.

  4. דרור ומרק,
    גם אם אין תחרות ישירה בין השניים, עדיין הפיתוח עשוי לגרום לתחרות. גם לפני עשור לא ראו בלינוקס תחרות לשוק הדסקטופ אלא רק לשרתים. כעקרון, גם לאורקל יש פתרונות קוד פתוח, אבל הם לא תחרות בפתרון המסחרי שלהם.

    גם אם mysql לא מתחרה בפתרון המסחרי של אורקל, הוא עדיין נוגס בגבולות של התחרות השולית: עסקים בינוניים וביתיים.

  5. דרור, מתי פעם אחרונה לינוס ישב מובטל בבית וכל מה שעשה היה לתרום קוד לקרנל? או שאתה רומז שהוא היה חוזר מעבודה של 12 שעות הביתה ומתחיל לדבג את הקרנל? לא נראה לי שהוא בן אדם עד כדי כך חסר חיים. את הקרנל מפתחים IBM, נובל, רד האט, והמליארדר של אובנטו. תוכנות בuser space באמת כל אחד יכול לתרום.

    לא מכיר את כל בסיסי הנתונים שציינת אבל פרט לPostgreSQL אני לא יכול להפעיל אף אחד מהם על שרת האיחסון שלי ולכן הם לא קיימים מבחינתי. דרך אגב האם סאן לא תמכה בפיתוח של PostgreSQL? ובדף הראשי של SQLite מצוין בפירוש שהפיתוח נתמך על ידי מוזילה, אדובי, סימביאן ובלומברג….

    ולמרות שאני גם לא מכיר את צורת הפיתוח והמשתתפים של openbsd רק ההבדל בפופולאריות בינה לבין לינוקס יכול להעיד על כמה חשובה תמיכה כספית בפיתוח של קוד פתוח.

    יהונתן, מוצר שלא מתפתח מת עם הזמן. השאלה היא לא האם ניתן לעשות fork לקוד אלא האם התוצאה הסופית תהיה רלבנטית . לדעתי אם אורקל לא יממנו את הפיתוח או ימכרו את המותג MYSQL ימות.
    מי שמתחרה בMYSQL בשוק ה"ביתי" הוא הsqlserver express של מיקרוסופט שמגיע עם GUI הרבה יותר נוח. וMYSQL לפי מה שאני יודע לא נחשב למוצר מספיק טוב בשביל שישתמשו בו בצורה רצינית באירגונים.

    ישי, תגגל על הוריאציות הישנות של רשיונות שימוש בMYSQL ואז אולי תצחק מההרצאה. ב2003 (נדמה לי) כשהסתכלתי על הרשיון, הוא התיר שימוש בחינם רק על לינוקס. גם כן מייסד שמאמין בקוד חופשי….

  6. מרק,
    תסתכל על הסטטיסטיקה שאסף לפני שנה אחד מהמפתחים הקרנל (שמועסק בנובל) בכתובת
    http://www.linuxfoundation.org/publications/linuxkerneldevelopment.php
    ותראה שיש שם טבלה של תרומות על-פי שיוך ארגוני – במקום הראשון אנשים המעידים על עצמם שאינם משויכים לאף ארגון ובמקום השני אנשים ששיוכם לא ידוע (13.9% לראשון ו-12.9% לשני), כאשר רק אחריהם מגיעים רד-האט, נובל, IBM, אינטל ואחר-כך Linux Foundation, שם מועסק לינוס. אובונטו (והמליארדר שלה) לא מופיעה ברשימה (המכילה "רק" את 25 התורמות הראשיות) ולכן תורמת פחות מ-0.3% (שזה כמה שתורם הארגון האחרון).
    כן, לינוס לפחות בהתחלה כתב קוד לקרנל כתחביב וללא תמורה, והוא עשה זאת בהמשך גם כשעבד בטרנסמטה בשעות הפנאי שלו, וכך עוד מאות אנשים עד היום.
    אם תמיכה כספית כל כך חשובה, מדוע GNU כל כך פופולארי (bash, GCC, emacs)? לא ידוע לי על תמיכה כספית כל כך גדולה בו… ואמנם ב-sqlite יש תמיכה כעת, אחרי שהוא מצליח ופופולארי, אבל זה לקח זמן רב.

  7. עצם המחשבה שאורקל תשאיר משהו מ- Mysql נראית לי נאיבית לחלוטין.
    אורקל ניסתה מספר פעמים בעבר הלא כ"כ רחוק לחסל את MySql. הנסיון האחרון היה ברכישתה של InnoDB, החברה שייצרה את אחד מהרכיבים הקריטיים עבור MySql לפני כשנתיים-שלוש.
    עם רכישת סאן, אורקל מחקה את MySql בצורה "אלגנטית", מבלי שמישהו בשוק (או הרגורטור) יוכל להגיד משהו נגד המהלך.
    מן הראוי לציין, כי סאן, בדרכה הכושלת, דיי "הרגה" את MySql עוד לפני שנרכשה ע"י אורקל ולא הצליחה להפוך את MySql למייצרת הכנסות לחברה. חילוקי דעות קשים עם הנהלת סאן גרמו לכך שכל שדרת הניהול ורוב אנשי המפתח ב MySql עזבו בזה אחר זה בשנה שלאחר השתלטות סאן על MySql הרבה לפני הרכישה ע"י אורקל.

Comments are closed.