הורות | רגולציה של לידות

0.
משרד הפנים החל לדרוש מאמהות היולדות בביתן הוכחה כי הילוד אכן שלהן; הדרישה, המצחיקה משהו, להתנות את ההורות בלידה בבית אכן מהווה רגולציה כלשהיא על הורות, גם אם הדבר לא נדמה לנו ככזה. כזכור, גם אם יש מקום כלשהוא להטיל רגולציה על הורות, עדיין, המקום היחיד בו הזכות הטבעית להורות צריכה להיות מוגבלת היא כאשר זו מתנגשת עם טובת הילד. דה-פקטו, הדרישה של משרד הפנים להתנות את רישום הלידה בהוכחה גנטית היא בעיה של זהות, כמו גם בעיה של רגולציה.

1.
בעיה של זהות מדוע? מסביר יובל אזולאי בכתבה ב'הארץ':

בהיעדר המסמכים הדרושים, מצאו עצמם בני הזוג בלבה של בירוקרטיה סבוכה: פקידי המשרד שלחו אותם לבית המשפט כדי להוציא צו מיוחד החתום בידי שופט, המורה להורים ולתינוק לעבור בדיקה גנטית בעלות של כ-3,000 שקלים, סכום אותו עליהם לשלם בעצמם. הדיון בעניינים ייערך באוקטובר בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע.

"זה לא בנפשנו שהילד יהיה רשום במאגר האוכלוסין. הבעיה היא שבסוף השנה אנו נוסעים לביקור אצל משפחתה של אביגיל בדרום-אפריקה וצריך להוציא לעשהאל דרכון", אמר אייל, "בנוסף, אם חלילה הוא יזדקק לטיפול רפואי, ספק אם הוא יקבל אותו כי אין לו שום מעמד חוקי ואזרחות".

כלומר, ישנו מצב בו בני אדם יעדרו ויודרו ממרשם האוכלוסין, מה שעשוי להוביל למצב דומה למצב האמריקאי ולצור (אם לידות הבית אכן יהיו נתח משמעותי) מצב בו מרשם האוכלוסין יהיה חסר תועלת, או שבו זהות תקבע על ידי מאפיינים אחרים, לאו דווקא מדינתיים. הדרישה, כמובן, לנהל בדיקה גנטית, עשויה לפגוע בלא מעט זכויות אחרות, בין היתר כיוון שישמר מידע גנטי על אזרחים.

2.
כעת, גם אם אותה משפחה שמחליטה ללדת בביתה היתה עומדת בתנאים לעקיפת מידע גנטי, כלומר "להציג בדיקות אולטרסאונד מהשבוע ה-28 של ההיריון ומכתב החתום בידי גניקולוג שבדק את היולדת "לא יאוחר מ-48 שעות אחרי הלידה", אזי לא היה בטוח שאותו ילד הוא אכן ילדם. המצב, של Bootstrapping של זהות, בה ההורים יכולים להחליף את הילוד. כמובן, הסיכוי שתתבצע החלפה (בטעות) בלידת בית הוא נמוך בהרבה מאשר הסכנה בהחלפת תינוקות בבתי חולים.

3.
הריון אינו מחלה, אומרת אביגל הירשפלד בכתבה. אולם רגולציה מוגברת של ההורות עשויה להוביל למצב בו יצירת זהות משפטית חדשה תלויה במעבר דרך הרגולטור. השלב הבא, כדי למנוע מצב של איחוד משפחות פלשתינאיות דה-פקטו, תעבור הרגולציה לתחום יחסי המין; שבבים אלקטרוניים יושתלו אצל אזרחים ובכל מגע בין איברי מין יועבר דיווח על קיומן למוקד מרכזי על מנת לוודא כי לא התקיימו יחסי מין בין שב"ח לאזרח ישראלי, מה שעשוי לגרור זכויות סוציאליות לפלשתינאים; אולי, בעצם, כל הרגולציה נועדה כדי לדאוג לאותם בעלי ההון שעושים פרנסתם מניהול בתי החולים.

5 thoughts on “הורות | רגולציה של לידות

  1. מצד שני אולי באמת הגיע הזמן לרגולציה על הורות בישראל ?

    הרי רגולצית על הורות חלקית כבר קיימת (נושא האימוץ) קיימת רגולציה על הקמת משפחות (פסולי חיתון / מתנגדי רבנות / בעלי דתות שונים וכן הלאה) למה לא לעבור לשיטה הסינית בו צריך רישיון בשביל ללדת (לא מדוייק) ?

    הגיע הזמן שכל מיני בעלי הון לא יוכלו להקים משפחות (כי הם לא משקיעים בילדיהם מספיק) , הגיע הזמן שלא כל זו חותם ופקצה יקימו משפחות ויזהמו את המאגר הגנטי הישראלי.

    ובכלל נבצע מבחני הסמכה לביצוע חוזה גנטי (הקמת משפחה) הרי שלא ייתכן ששני אנשים ינסחו חוזה (ובשביל זה צריך שיהיה עו"ד ).

    כל זוג הרוצה להקים משפחה ילמד קורס הורות שיעבור על פסיכולוגיה , ביולוגיה , ידע כללי.

    ואולי בכלל נוציא טופס בביטוח לאומי – טופס קיום יחסי מין בו נמלא את כל הפרטים הדרושים ?

    התגובה היא צינית ..

  2. לא ממש ברור לי איך זה שהמדינה שולחת את ההורים לבית המשפט כמה שנראה לי מתאים יותר זה שהתינוק יפנה לבית המשפט כדי שזה יוציא צו שיחייב את משרד הפנים לרשום אותו במרשם האוכלוסין. אזרחותו של התינוק הרי אינה עניין של החלטה של פקיד משרד הפנים. הפקיד חייב לקיים את החוק, לא?

    (לא שמה שרשום במרשם האוכלוסין הוא תורה מסיני. זה יותר עניין אישי של הפקיד שבמקרה מטפל ברישום. למשל כל אחד מהילדים שלי קיבל רישום דת אחר. לא ברור איך הפקידים קיבלו את ההחלטה מה אמונתו של הרך הנולד. הם לא שוחחו איתו על השקפת עולמו).

  3. סליחה, סליחה, סליחה!
    זה מה שקורה כשקודם כותבים ואחרי כן בודקים.
    דווקא סעיף הדת די דומה אצל שניהם (אצל האחד "טרם נרשם" ואצל האחר "(—)").
    סעיף הלאום לעומת זאת אצל האחד "טרם נרשם" ואצל האחר "גרמני". אולי כי האבא נולד בארץ להורים ילידי הארץ והאמא באירופה (לא בגרמניה, אחד מהוריה נולד בגרמניה להורים שלא נולדו שם. נפלאות דרכי משרד הפנים. בצד שלי שרשום כ"יהודי" יש יותר שורשים גרמניים מאשר בצד שלה).

  4. למה שישמר מידע גנטי על אזרחים?
    עושים בדיקה, משווים, מאשרים או שוללים אבהות, זורקים את המידע לפח.
    צ"ל 'עלול להישמר מידע גנטי'.

Comments are closed.