קוד אתי לבלוגרים, סיבוב שלישי

עידו קינן כותב לעין השביעית על מקרה מצער בו מקאן אריקסון, באמצעות גורם שלישי, שילמו לבלוגרים סכומים מצחיקים בעבור קניית פוסטים. הרעיון של "אמנת בלוגרים" התגלגל לפני שלוש שנים בערך בעקבות פרשות מצערות בבלוגוספרה, וגרם לכך שלפחות אני דיברתי על מערך של אתיקה שקשור לחופש ביטוי ולסינון תגובות, דר' יובל קרניאל דיבר על המגבלות התקשורתיות וההבדלים בין בלוגרים לעיתונאים, ואפי פוקס הציע קוד אלמנטרי ואפילו בנה מערכת שמחוללת קוד אתי. דר' מיכאל בירנהק הבהיר גם כי "הקוד לא יחול על מי שלא ירצה בו, ומי שלא ירצה בקוד הם בעיקר החבר'ה הלא נחמדים, ולכן, וזה החיסרון השני, תמיד יש חשש שהמחוקק יקפוץ על דוגמאות חריגות, על ה"קומץ", ויחוקק חוקים מסוכנים".

אבל, כאן אולי הכשל של הפרשנים היה כשאמרו שקוד אתי הוא וולונטרי, אך עקב כך אין יתרון באימוצו. אימוץ קוד אתי מיועד, הרבה מעבר לכותב, לקוראים. המטרה של קוד אתי הוא שהוא יהיה קצר, פשוט ומיועד לקוראים. קורא שידע שהבלוגר מתחייב לרמת ערכים מסוימת ושכעקרון אלא אם הוסכם אחרת, האתיקה של הבלוגר אמורה להיות מחויבות לקוראיו ולא למי שפונה אליו בבקשות תמוהות כלשהן. (ופרופ' נעמה כרמי טוענת כי כיוון שבלוגר אינו מקצוע, אין כאן מקום לקוד אתי למקצוע)

אולם, קוד אתי פשוט והגיוני צריך לנסח את הדרך בה ניתן לפנות אל הבלוגר ולבקש תוכן פרסומי וכן להסדיר את היחס בין הבלוגר לקוראים. הוא גם לא צריך להיות ארוך, אלא לכלול מספר מצומצם של נקודות:

  • ראשית, ולפני כל מחויבות, חובתו של הבלוגר היא לאמת ולעצמו.
  • הבלוגר יתייחס לציבור בכבוד הראוי לו.
  • הבלוגר יבהיר כל אינטרס שקיים לו בפוסט, בין אם קיבל תמורה עבורו או שיש לו עניין במושא הפוסט.
  • הבלוגר ישמור על חופש הביטוי של מגיביו.
  • הבלוגר יתן קישורים למקורות ויאפשר לקוראיו גישה מירבית למקורות עליהם הסתמך בכתיבה.
  • הבלוגר ימנע מסילוף עובדות, ציטוט גורמים חסויים והטעיית קוראיו.

זהו בערך. עכשיו להערות והנאצות שלכם.

59 thoughts on “קוד אתי לבלוגרים, סיבוב שלישי

  1. בלוג הוא בלוג ובעליו יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, כאשר הוא יהיה חשוף כמובן לתביעות של נזיקין במקרה שכתב לא אמת ועל קוראי הבלוג תמיד לזכור כי הבלוגר אין הוא אלהים ולכל מה שכתוב יש להתייחס כאל כזה ראה וחשדהו.
    לכתוב "אמנת בלוגרים" להחתימם..??? לא יודע באם לצחוק חלש או חזק

Comments are closed.