כרוניקה של טבע האנוש

לפני כשנה וחצי, מחבל יצא לפיגוע ירי שיטתי: הוא פנה למקום ששימש צעירים להתכנסות ולימודים והצליח לרצוח שמונה צעירים. אותם שמונה נרצחו רק בגלל זהותם  היהודית, משהו שלא בחרו ולא ציפו שיגרום למותם. הם חיו בחברה סגורה יחסית, ואותה חברה הביאה למותם. מנגד, שנה וחצי אחר כך, תקיפה על מרכז נוער הומו-לסבי הצליחה לגבות פחות קרבנות. לא ידוע מי הרוצח, מה היו מניעיו או מי היה הצעד שגרם לו להביא את עצמו לכך, אבל הגינויים מימין ומשמאל לא מצליחים להסתיר דבר אחד: רצח של הומואים שווה פחות מרצח של תלמידי ישיבה.

מה יבדיל בין המילים "רוצח" ל"מחבל" בעוד כשבוע, לאחר שיתפס אותו מפגע? האם תהיה זו זהותו האתנית (אם הוא ערבי, הרי שזה פיגוע ויש להרוס את  ביתו, מחבל  יהודי זכאי לחופשות). האם תהיה זו סיבת הפיגוע? רצח על  רקע כבוד המשפחה אינו פיגוע הרי לעומת רצח על רקע לאומני.

אכן, אין הבדל בין פשע שנאה לבין פשע אחר, לפחות לדעתי. אלא שמה שבוצע במוצאי שבת אינו שונה מהירי האקראי בפליקס חלפון. אך  השאלה היא האם המדינה הופכת למקום מסוכן לחיות בו?

קל לחפש סיבות לפשעים, לאלימות ולשנאה. קל להסיט את אותן הסיבות לתחימה פוליטית-גזעית-דתית-לאומית: הם עשו את זה כי הם הומופובים, ערבים, יהודים, גזענים. אבל קשה להסביר מדוע יצר האדם רע מנעוריו. אביעד קדרון טוען שזו כרוניקה של הסתה ידועה מראש, אני טוען שללא אותה הסתה, עדיין יצר האלימות היה מחפש פרקן, ככל הנראה במקומות אחרים.

[פורסם במקור ב"עבודה שחורה"]

16 thoughts on “כרוניקה של טבע האנוש

  1. כמובן. ירי באדם מפורסם שאולי היה מעורב איתך בעסק מפוקפק זהה לכניסה למרתף לא משולט וירי חסר הבחנה בבני נוער שמשחקים טאקי. בדיוק אותו הדבר.

    סביר להניח שהיורה בכלל התכוון באותו הערב לירות באשתו אבל במקרה הוא נכנס לבניין ירד למרתף במקרה ונתקל בכמה עשרות בני נוער. במקרה במקרה.

    לא יודע למה אתה עושה את זה. לא יודע למה בוער לך להוזיל את זכר הנרצחים ולתת פוסט עם אווירת בודהיזם. כן. כולם רעים ויצר האדם רע מטבעו. יופי, עכשיו הכל טוב.

  2. I agree that hate exists it's like background radiation. the problem is that once a leader focus it against a specific person or a group it suddenly becomes much more damaging. the power of a organized mub is what cause the real horrible hate crimes.

  3. מסכים עם הכול, אבל לקרוא לירי בפליקס חלפון "ירי אקראי" ??

  4. יצר האלימות היה מחפש פורקן, אין ספק. אבל בהיעדר הסתה, ובהיעדר הלך רוח ציבורי שנותן לגיטימציה לאלימות, היצר הזה לא בהכרח היה מתבטא בלירות במישהו, או לדקור מישהו, או ללכת מכות. אותו יצר היה יכול גם להתבטא ביצירה, או בעבודה קשה, או בשעתיים בחדר כושר. אין כאן המרה, בהכרח, של אלימות אחת במשנתה. יש אלטרנטיבות.
    וכן, תמיד תהיה אלימות. ותמיד יהיו פשעים אלימים. אבל העובדה שאי אפשר לעקור את התופעה מהשורש לא אומרת שאי אפשר לצמצם אותה.

  5. 1.
    "אותה חברה הביאה למותם"? אני הייתי בטוח שזו שנאה של מישהו אחר שהביאה למותם.

    2.
    הוא מחבל כי הוא ביצע פיגוע חבלני. המוצא או קהל היעד לא באמת משנים הרבה.

    3. הפאנצ' של הפוסט הזה הוא "יצר האדם רע"? כי אתה לא באמת מאמין בזה.

  6. כחנן, לא השתכנעתי בטיעון.

    גם לא התשכנעתי שהיותם של בחורי הישיבה שייכים לחברה מסוימת הביא למותם. הרוצח אכן הכיר את המוסד ולכן בחר לבצע בו פיגוע, אבל לא בהכרח בחר בחברה מסוימת.

    נדמה לי גם, שבמקרה של בחורי הישיבה, הרקע לרצח היה לאומני, כלומר נבע משנאתו של המחבל לעם היהודי כולו, ולכן מי ששייך לעם זה, מרגיש שזהו פשע שנאה כלפיו (מעבר לצער על פגיעה בנערים צעירים).
    אם הרצח במועדון בסוף השבוע מקביל, הרי שזה יהיה פשע שנאה כלפי אוכלוסיה מסוימת, שחלק מהציבור אינו מזדהה עם הייחודיות שלה. לכן הצער יתמקד ברצח של בני נוער.

    בנושא ההאשמות בהסתה – אני חושב שאלו רק חיפשו הזדמנות לפרוץ מחדש (גם אם בצדק), מבלי להידרש לשאלה האם באמת יש קשר עובדתי בין הדברים. אבל אין לי מה להתלונן – אני חושב שאלו שמואשמים בהסתה "הרויחו" את זה ביושר.

  7. הכל יופי, רק לא ברורה לי ההשוואה בכלל בין מפגע מחוץ לבין רוצח בעמו.
    במיוחד בעם שלנו, במדינה שהוקמה מהסיבות שהוקמה שלנו.

    רוע האדם? כמו כל דבר גם לו יש דרגות, ואנשים רעים מספיק – מקומם לא בתוך החברה החופשית – מקומם בכלא.
    לכולנו יש דיעות, אבל גם שליטה עצמית. הטיעון הזה חלש חלש מאד.

    אני מסכימה לגמרי עם מה שאביעד אומר..

  8. אני חושב שראוי להפגין משנה זהירות לפני שיוצאים בהצהרות על "פשע שנאה", במיוחד שזהות המבצע וכוונתיו לא ברורות בשלב זה.

    זו בדיוק אותה להיטות שבגללה כל ערבי שעושה תאונת רכב מוגדר מיד כדורס ומפגע. אני באופן אישי לא הסכמתי עם הקפיצה למסקנות ב"פיגועי" הטרקטורים, וגם כאן אני לא ממהר לכוון אצבעות ולהאשים.

    הנוסחאות: "ערבי דורס יהודים=>פיגוע לאומני", ו-"ירי במרכז לנוער להט"בי=>פשע שנאה", לא בהכרח נכונות תמיד.

  9. ישי: אתה טועה. החברה שנפגעה שלשום בלילה לא היתה חברת ההומואים והלסביות, היא הייתה חברת האנשים החופשיים. כל אדם חופשי שאני מכיר רואה את ההתקפה הזאת כהתקפה על החברה *שלו*, האוכלוסיה *שלו*.

    יואב: תקרא את זה:
    http://nadav.blogdebate.org/archives/%d7%9b%d7%9f-%d7%96%d7%94-%d7%a4%d7%a9%d7%a2-%d7%a9%d7%a0%d7%90%d7%94
    :

  10. אלי,
    את הפשע הזה לא ביצע אספסוף, ביצע אדם.

    חיים,
    אקראי כי כנראה ירו בו בגלל שפעת החזירים.

    חנן,
    בגלל שאחד נקרא "פיגוע" והשני בקושי מוגדר "פשע שנאה" על ידי המשטרה. מי יודע, אולי זה רצח על רקע רומנטי.

    ישי,
    ואם המחבל במרכז הרב היה יורה בבית הפתוח לקהילה ההומו-לסבית בירושלים כי הם יהודים? זה היה שונה?

    לם,
    ואם יהודי היה עושה את הפיגוע במרכז הרב?

  11. אני מסכים איתך שלכל אחד ואחד יש את יצר האלימות. אצל חלק הוא חזק יותר מאשר אצל האחרים, חלק מסוגלים לשלוט בו יותר בקלות וחלק לא. וכשאתה אומר שהוא יבוא לידי פורקן במקומות אחרים אני לא יכול שלא לחשוב שאתה מתכוון לתקריות אלימות אחרות. אבל זה יכול להיות גם אחרת.

    אפשר להתמודד עם זה: http://eran.geek.co.il/wp/2009/07/12/%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%94/

    אני, אישית, גם מוצא את המרץ הזה מגדיש את השיאה מדי פעם אז אני הולך לשחוט כמה שבטי גובלינים, אוסף אל-מתים, כמה שדים פה ושם ואולי איזה Great Evil אם יש לי זמן.

Comments are closed.