מפלטו האחרון של האוהד

יואב שיבק, חבר קרוב וכפר סבאי ותיק, הזמין אותי לאחר הפוסט על המונדיאל לשבת ולראות משחק איתו. זה היה המשחק הלכאורה גורלי של הפועל כפר סבא. הפועל כפר סבא ונצרת עילית היו בתחרות צמודה על הניקוד, ואחת מהן היתה אמורה לרדת ליגה (לא שהבנתי עד היום את שיטת הליגה, אבל נו מילא). המשחק התנהל אחרת ממה שציפיתי, הוא לא באמת עניין אותי, עניין אותי הקהל, באתי כדי לראות מה כולם מתרגשים מעשרים ושנים גברים שרודפים אחרי כדור.

אוהדי הפועל כפר סבא

במהלך המשחק הבנתי גם שלא רק אני לא התעניינתי במשחק, אלא כולם. רוב האוהדים התעסקו בעיקר במה הולך במשחק השני. מה קורה בין ביתר ירושלים לנצרת עילית. אני התעסקתי בלהבין אותם. למה מישהו בוחר לאהוד קבוצה, גם אם היא לא הקבוצה הכי טובה, ויותר מזה, למה דווקא ההשתייכות הגיאוגרפית היא זו שמשנה את אהדת הקבוצה. למה ההתעלות הקבוצתית כל כך חשובה במקרה כזה? ואולי, אולי גם אני אמצא קבוצה לאהוד.

אני לא חושב שמצאתי קבוצה לאהוד, אבל מצאתי קבוצה שחשובה לאנשים שחשובים לי. מצאתי קבוצה שאני רואה את מה אנשים מבינים בה. הקבוצה כל כך קטנה, וכל כך אינטימית, שהאוהדים מכירים אחד את השני, המשחק הוא הבילוי המשותף שלהם, אנשים מחפשים מסגרות להשתייך אליהן, והפועל כפר סבא נותנת את זה. הפועל כפר סבא, היא לא מכבי תל-אביב (או כל קבוצה אחרת שאני לא יודע מי מובילה את הליגה), היא הרבה יותר מזה. מדובר בריטואל קטן וקבוע, שבו החבר'ה מצליחים לעשות הרבה יותר. האוהדים מרגישים הרבה יותר חלק מהקבוצה, הם הקבוצה.

גם אם הפועל כפר סבא תרד עשרים ליגות, הם עדיין יהיו שם, כל שבת (או ראשון) באותו איצטדיון, הם יבקרו את המאמן ויגידו שיכול להיות יותר טוב, אבל הריגושים שהם יקבלו מהמשחק הם הדבר החשוב. כמו שלי יש טד-אד שבו אני פוגש את החברים, או שיש לי הופעות רוק ופאבים, כי אני צריך אינטרקציה, אני צריך מקום לפגוש ולהפגש, להראות, להשתייך למשהו, ככה גם האוהדים, לפחות אוהדי כפר-סבא. אוהדים קבוצה כי נח להיות שם, ולא כי היא הקבוצה הכי טובה. לכן, אני דווקא מבין למה החבר'ה בוחרים את זה.

הכדורגל הוא לא מפלטו האחרון של הנבל, אבל הוא קרוב מספיק. הכדורגל מאפשר לאדם לא להיות נבל, להסתגר בקהילה קטנה שמגדירה אותו. האדם צריך את האחר כדי לקבל מסגרת, כדי להיות מישהו, הוא צריך נקודת יחס. כמו אלתוסר שדורש את ההתייחסות מהעולם, כך האוהדים מצאו להם קבוצה שתגדיר אותם. אנחנו כאן.

אם אין לכם איך להגדיר, אז כדורגל היא התחלה טובה.


לקריאה נוספת:
אמיר בן פורת, לאומיות וכדורגל, רסלינג.
לואי אלתוסר, על האידיאולוגיה, רסלינג.

15 thoughts on “מפלטו האחרון של האוהד

  1. תיקון קטנוני: במשחק השני שיחקה נצרת עילית מול בני יהודה, ולא מול בית"ר ירושלים.

  2. שיטת הניקוד:

    ניצחון – 2 נקודות
    תיקו – נקודה
    הפסד – 0 נקודות

    כאשר ישנו תיקו בנקודות נקבעת האלופה או היורדת באמצעות מאזן שערים

    קודם כל זה לא תמיד נכון יש אוהדים של מכבי תל אביב , הפועל תל אביב ובית"ר כמו בצפון כמו שיש של מכבי חיפה בדרום.
    זה מאז וממיד ככה , לפי איזורים , בכל העולם.

    כמובן שיש חלוקה לפי אירגונים פוליטים שפעלו בארץ (הפועל , בית"ר מכבי) דבר שהיה קובע באיזה קבוצה תבחר (היום זה כבר משמ אל).

  3. יובל, כבר די הרבה שנים שבליגה הישראלית, וברוב הליגות בעולם, ניצחון שווה 3 נקודות.

  4. כמובן שהתכוונתי 3 .. אני מאשים את העובדה שיש לי מתכונת באנגלית עוד שעתיים! מישהו מכיר אתרים מעניינים באנגלית ?

  5. אחחחחח קלינגר קלינגר….
    מכבי ת"א שליטה, לא משנה מה תאמר!

    ואהדה לקבוצה, כמה שהיא טיפשית, היא לא דבר חברתי, פשוט אדם שאוהב כדורגל בדרך כלל רוצה להיות באחד הצדדים, לא משנה מאיזו סיבה.

  6. ג'וני, אני דווקא דיברתי על המשחק שהיה לפני שבוע, בו הפועל כפר סבא שיחקה נגד סכנין ונצרת עילית שיחקה נגד בית"ר וניצחה.

  7. מילא לאהוד קבוצה עקב שיוך דמוגרפי, אבל בחיאת,
    זה לא שהשחקנים נולדו בעיר שהקבוצה משתייכת אליה…

    דוגמא קצת מוקצנת- מכבי ת"א כדורסל, נראית (בלי גזענות..) כמו קבוצה ג'מאיקנית…

    למי שיש יותר כסף יש שחקנים יותר טובים.
    למי שיש יותר כסף ולא רוצה להשקיע בשחקנים, יכול לקנות את המשחק.

  8. דווקא בגלל זה אני חושב שלאהוד את הפועל כפר סבא נראה יותר הגיוני ממכבי תל-אביב, לא?

  9. לא,
    אבל זו עדיין קבוצה קטנה וידידותית, שאפשר להזדהות איתה. העניין הוא לא התחושה של loci אלא של facio

  10. יהונתן,
    אני ממליץ על הספר"How Soccer Explaing the World
    של Franklin Foer מהניו ריפבליק. הספר מחולק לעשרה פרקים
    אשר מנתחים מקומות וזמנים שונים, לדוגמת מלחמת האזרחים
    ביוגוסלביה והמאבק בין הקתולים והפרוטסטנטים באירלנד דרך
    קבוצות הכדורגל.
    http://www.amazon.com/gp/product/0066212340/103-0695944-1266257?v=glance&n=283155

    מעבר לכך, בסופו של הספר אתה מבין למה גאידמק קנה את בית"ר ירושלים.
    יואב.

  11. קלינגר חביבי, אתה פשוט לא בן אדם של ספורט- ולמרות שאני מאחלת לך בהצלחה בהחלטה המכנית לחלוטין להתחיל לאהוד את כפר סבא-לא העיר- אני רוצה להשתמש באנלוגיה שלך ולשאול אותך מה היה קורה אם היית לוקח איתך למופע רוק מישהו שלעולם לא התחבר לרוק- ולאחר ההופעה היית שומע ממנו שזה בכלל לא עניין אותו נראה לו שזה גם לא עניין את שאר האנשים כי הם דיברו על להקות אחרות אבל הוא מסכים להתחיל להעריץ את הלהקה?? לא אבסורדי?
    stay who you are, and refrain from judging others

  12. יקירתי,

    אני לא מתחיל לאהוד את כפר סבא, אני פשוט הייתי במשחק כי זה סקרן אותי. אני לא מתחבר לזה, ואני כן מחפש למה םה כן. זה הכל. אני לא אתחיל להעריץ להקה בגלל הופעה, אבל אני כן מבין מדוע בני נוער מעריצים אמן מסוים בדיוק מאותה הסיבה.

  13. התגובה שלי צריכה להיות יותר ארוכה ממה שהיא תהיה, כי ההתעניינות שלי בכדורגל החלה רק בשנה וחצי האחרונות כתוצאה מהגיוס, קריאה ושני חברים שטחנו לי ת'שכל על העניין – אז אני רק אציין כי מאמן הפועל כפ"ס, אלי אוחנה, הוא אחד מסמלי בית"ר ירושלים, קבוצה גזענית מובהקת, שהתנתק ממנה רק לאחר שסילקו אותו משם וליבו – ליבו עדיין שם.
    קבוצות קטנות ואינטימיות יש רבות – הפועל ר"ג, הכוח מכבי עמידר ר"ג, הפועל ירושלים ואף הפועל חיפה.

Comments are closed.