האם עבר זמנה של המדינה?

לאט לאט אני חושב כך יותר ויותר, שהמדינה בתור צורת אגוד בסיסית נחלשת לטובת כלים אחרים. המדינה מצד אחד לא מספקת את השירותים החיוניים יותר, אלו ניתנים באמצעות ארגונים פרטיים, ומצד שני, גם אותם ארגונים פרטיים ככל הנראה לא תמיד רעים כאח הגדול.

בימים האחרונים הלימודים כאן מאתגרים; אנחנו לומדים על המבנה האירופי, אותו מבנה של מדינות, איחוד והסכמים בינלאומיים שמחייבים מדינות. נוצר מצב מוזר באירופה, לאזרחים יש לא מעט חירויות מצד אחד, ומצד שני ההגבלות עליהם באות לא בהכרח מהמדינה. פתאום, את הסמכות להפעיל כח העבירו לכל מיני גופים, בין אם מדובר ברשות ניירות ערך בינלאומית ובין אם מדובר בארגון שמפקח על הסחר.

מצד שני, גם המדינות באירופה כפופות לחוקים והגבלות, וגם עליהן ניתן להפעיל כח, נוצר מצב לא קל, מצב בו בעצם המדינה עומדת במעמד שווה, אם כי לא זהה, לאזרח, וגם היא חייבת במתן דין וחשבון. אותו מצב הוא שהוביל אותי לדיון בסוגייה מענינת.

לפני מספר שנים התדיינתי והתלוצצתי ביכולת של פרטים להנפיק עצמם בבורסה. כלומר, אזרח שיש לו פוטנציאל השתכרות גבוה במיוחד יכול ללכת לשוק ולמכור את הזכויות הכלכליות העתידיות שלו כנגד תשלום נוכחי. לא מדובר בהלוואה, אלא בחלוקת סיכונים זהה בין המנפיק למנופק.

בהצעה המוזרה שלי דובר על להנפיק 51% מהון האדם, ללכת ולמכור שליטה בעצמך, במצב בו תווצר מועצת מנהלים שתוכל להשפיע על החיים של האזרח עצמו, תוכל לנהל את חייו כמו שדירקטוריון מנהל חברה; עם דוחות כספיים, חובות גילוי וכדומה. ההצעה, כמובן, נפלה. אי אפשר למכור את עצמך, מדובר בעבדות מודרנית, מדובר ביכולת לטול מאדם את הזכויות הבסיסיות ביותר, כמו מדינה – רק באמצעות תאגיד.

אולם, לרון סטין מארצות הברית הדבר לא הפריע. רון הלך בדרכה של הזגוגית ובדרך כל אדם אחר, והעלה עמוד מכירה בeBay, אותו אתר בו כל שטות – בין אם אמיתית ובין אם לאו, יכולה להמכר למרבה במחיר. רון הציע 2% מהכנסותיו העתידיות תמורת לא פחות מ100,000$.

מבלי לערב את רשות ניירות ערך האמריקאית, רון מציע את עצמו בבורסה של איביי, רון לא מציע מוצר שלם, אלא עתיד לא בטוח. ללא כל פיקוח מדינתי, ללא כל עמידה בכללי הבורסה. האם ניתן לעשות זאת בימים אלו? אני לא בטוח, האם זה ראוי? ככל הנראה לא.

האם עבר זמנה של המדינה? לא רק בכל הנוגע לניירות ערך, אלא בכל עניין הפעלת הסמכות והכח? מי יגן, אולם, בעולם פרטי, על אזרחים? מי ישמור עליהם מפני טרוריסטים, מפני גנבים ומפני נוכלים? כוחות השוק יסייעו רק לחזקים, והחלשים? האם אלו יקימו את מדינת החלשים? אותה מדינה שתהיה חזקה מספיק כדי להתערב ולהפעיל את כוחותיה הדלים כנגד החזק שבתאגידים? לא בהכרח.

המרחק בין הפרטה של שירותי המדינה בצורה מוחלטת לבין הפטרנליזם שקיים כיום הוא עצום. אבל אותו מרחק גם קיים בין ההפרטה החלקית שיש היום, לבין פטרנליזם מלא.

אני לא בטוח שהסינתזה הנוכחית היא הרצויה, במיוחד כשלתאגידים לעיתים יש כח רב יותר ממדינות.

Technorati Tags: , , , , ,

4 thoughts on “האם עבר זמנה של המדינה?

  1. ליהונתן שבת – שלום ! יש לנו ארץ אחרת ? יש לנו ארץ זבת חלב ודבש . אבל הם סגורים במחסן. צריך מישהוא לדעת לפתוח את המחסן. המון נשיקות…

Comments are closed.