"באופן מבוקר" – נתניהו ורטוריקה

(ויה יובל דרור) בנימין נתניהו קורא לנתק את עזה מחשמל ומים באופן מבוקר, יובל שואל (בסופו של דבר) "נתניהו קיצוני? מה פתאום. הוא לא אומר להפציץ את תחנת החשמל של עזה (עשינו את זה. מאז אנחנו עסוקים בלתקן להם ת’תחנת חשמל). הוא אומר “לנתק באופן מבוקר”. האם יש משמעות ל”אופן המבוקר” של נתניהו? כמובן שלא. זו הצהרה ריקה. כמו האיש."

בכדי לבדוק את משמעות המילים, בדרך בכלל רצוי לבדוק מה ההקשר בהן הן נאמרות בשפה. כך לדוגמא, מטעני חבלה מפוצצים באופן מבוקר, פיגוע התאבדות סוכל כשחגורת נפץ פוצצה באופן מבוקר, מטען חבלה אחר מפוצץ באופן מבוקר בתחנה המרכזית, מחשב ישראלי מחסל "באופן מבוקר" תאים סרטניים [תודה דין על העדכון], אבל גם סירה פוצצה באופן מבוקר כאשר נמצאו עליה חומרי נפץ.

כלומר, הדיאלקטיקה של שימוש במילים "באופן מבוקר" היא בדרך כלל של חיסול והריגה, למרות שהדבר נעשה בדרך כלל תחת ביקורת ובצורה מבודדת מנזק היקפי. האם נתניהו באמת יכול להבטיח שעזה תנותק "באופן מבוקר" – הריגה תחת פיקוח מצד אחד, וללא יכולת להשפיע בצורה של נזק היקפי?

ניתוק מבוקר, כמו "חיסול ממוקד" היא מכבסת מילים לא כי היא חסרת משמעות כמו שיובל טוען. ניתוק מבוקר הוא רצון של נתניהו "למחוק את עזה" כפי שהוא טען שצה"ל מסוגל לעשות עוד לפני המלחמה. זכרו מה נתניהו אמר לפני שנה:

"כמובן שצריך למנוע פגיעה בחפים מפשע, אבל הם צריכים לדעת שבסופו של דבר אנחנו לא יכולים לסבול ירי של קסאמים על שדרות". לדברי נתניהו, "ההבדל בין דמוקרטיות שנלחמות בטרור לבין היכולת של טרוריסטים לבין היכולת של הדמוקרטיות לצמצם את הפגיעה באזרחים. צה"ל, יש לו את היכולת הטכנית למחוק את כל עזה. לטרוריסטים אם הייתה אפשרות להשיג פצצה גדולה יותר, הם היו משתמשים בפצצה גדולה יותר" ()

במלחמה, כשנשאל לגבי הריגת חפים מפשע, אמר נתניהו:

כאשר עולה סוגיית התגובה הישראלית שהביאה למותם של מאות אזרחים לבנונים, לא נשאר נתניהו חייב. "יותר אזרחים גרמנים נהרגו במלחמת העולם מאשר אנגלים ואמריקנים ביחד וזה בגלל התוקפנות של גרמניה", הוא אומר למראיין שמעלה את השאלה. "בנוסף, אנגליה בתגובה אחרי ה'בליץ' הפציצה ומחקה את העיר הגרמנית האזרחית דרזדן לחלוטין. ואני רוצה להזכיר לך שבשנת 1944 כשהבריטים רצו להפציץ את מטה הגסטפו בקופנהאגן, הטייסים שלכם החטיאו ושרפו בית חולים לילידים עם 83 ילדים דנים בתוכו". ()

אז מה זה ניתוק מבוקר? הרג של חפים מפשע, תוך חשיבה שלדבר לא יהיו השלכות על שדרות. נתניהו לא טיפש והוא יודע שסגירת החשמל והמים יביאו להרג של חפים מפשע כי גם גרמנים חפים מפשע מתו; הצדקה ראויה, אולי לדעתו של נתניהו – השקרן הפתולוגי.

Technorati Tags: , , ,

7 thoughts on “"באופן מבוקר" – נתניהו ורטוריקה

  1. ג'וני,
    בלי להכנס למהות הפוסט יש לך טעות לשון קטנה, המחשב לא מחסל “באופן מבוקר” מולקולה המיועדת להריגת תאים סרטניים, אלא תאים סרטניים. היה עצוב מאוד אם מישהו היה יוצר מחשב שמחסל את מולוקולות שהורגות את הסרטן, לא? מתוך הכתבה "במילים פשוטות יותר, המחשב המולקולרי הזעיר מוחדר לגוף החולה (או למבחנה, במקרה שלפנינו) ומחפש אחר סוג מסויים של מולקולה סרטנית (ר' תרשים מצורף). רק כאשר הוא מוצא את אותה מולקולה מסויימת שתוכנת לחפש אותה – הוא משמיד אותה"

  2. שלום יהונתן,
    יש לי שאלה משפטית בקשר לפוסט של מישהו בשם חזי: http://hezyamiel.info/archives/253

    האם יש חוק שאוסר על אדם פרסום הודעה שמופיעה בתוך הבניין שלו (וכנראה מיועדת לדיירי הבניין שלו בלבד) באינטרנט?

    אשמח לשמוע את דעתך בנושא.

  3. שלומיי,
    דעתי עולה כסף. אם אתה רוצה אתה מוזמן לפנות אליי אישית.

  4. דעתך עולה כסף אבל אני במקום נתניהו הייתי תובע אותך על הוצאת דיבה – יהונתן קלינגר השקרן הפתולוגי. למה? ככה כי בא לי להגיד שאתה שקרן פתולוגי. מה תעשה? ואני אומר לך את זה באופן מבוקר. כלומר, לאט לאט, במתינות, ומתוך ראייה רחבה ושלמה של המצב. אתה מונע משנאת חינם, מוסת בלהט השמאל האנטי דמוקרטי שמסרב להניח לאזרחי ישראל לממש את ריבונתם במשטר דמוקרטי – כלומר, בבחירות – כי התוצאות מראש לא מוצאות חן בעיניך. אתה מעדיף את פרס בן ה-84 כראש ממשלה מחליף לאולמרט. בן 84! הוא בשל להנהיג אותנו על פי דעתך בפוסט קודם. האם נאבדה לך שפיותך? היית נותן למנתח בן 84 לנתח אותך? לטייס בן 84 להטיס את המטוס שבו אתה טס? אבל ראש ממשלה הוא תפקיד לא רציני, נכון יהונתן? גם סנילים גמורים ימלאו אותו טוב עבורך. בתור מי שחונך על ברכי השמאל הישראלי אני מתבייש להיות חלק ממנו בימים אלו.

  5. דור,
    אני הפנתי לשני אנשים שאמרו שנתניהו הוא שקרן; באחד המקרים אפילו נאמרה המילה פתולוגי. אני מצטט דברים שלא אחרים.

    לגבי פרס,
    כן, אני מעדיף את פרס על אולמרט. עם כל הכבוד, שתי העבודות שציינת דורשות קואורדינציה גבוהה בניגוד לראשות ממשלה. ראש ממשלה צריך להיות (בעיקר) אדם שבוחר את האנשים הנכונים סביבו, ופרס הוא כזה.

  6. יהונתן לרגע לא התכוונתי חס ושלום שאולמרט ראוי להיות ראש ממשלה, מקומו על ספסל הנאשמים וכולי תקוה שסוף סוף ייעשה משפט צדק בישראל. כמו כן מקומם של כל חברי הממשלה ההזויה הזו הוא בפח הזבל של ההסטוריה ויפה שעה אחת קודם. קבע השופט וינוגרד מפורשות והטיל על הציבור את מלאכת התיקון, כלומר את האחריות להשבת הריבונות לאזרחי ישראל שהם הריבון היחידי במשטר דמוקרטי, והם אלו שהעניקו מלכתחילה מתוך טפשות ובורות את השלטון כפרי בשל לידיהם של מושחתים חסרי אחריות וחסרי כל יכולת ניהול בסיסית. פרס בתפקידו כמשנה לראש הממשלה נושא באחריות מלאה למחדלי הממשלה ולהפקרת האזרחים, בצפון ובדרום. אין הוא יכול למלא את תפקיד ראש הממשלה מבחינה מוסרית. אם העם לא יזדרז למלא את המשימה שהטיל עלינו וינוגרד יתווסף בקרוב מחדל נוסף לרשימת מחדלי המושחתים: הפקרת הציבור שבמרכז.
    פרס זקן, נקודה. הוא נרדם באמצע ראיון בשידור חי כשהוא ממלמל "איראן? מה היא מסוכנת לנו? מה יש לאיראן לחפש בישראל?". כשנפל שרון (האחראי הישיר לריקבון השחיתות שמילא את מדינת ישראל) למישכבו צעקו כולם איך לא בדקנו את מצב בריאותו. מעבר לאחריותו המיניסטריאלית המלאה של פרס למחדלים, האם נראה לך שישראל במצבה הטראומטי הנוכחי מסוגלת לספוג זעזוע נוסף של נפילת ראש ממשלה מכהן למישכב? בואו נהיה הגיוניים לרגע. אנחנו שרויים ברגע מסוכן ויש לצאת ממנו בחוכמה, בזהירות, לשים רגל אחת ואחריה עוד אחת ולשים לב שאסור לנו לעשות טעויות יותר, אפילו לא אחת. מיצינו כבר את סך שלל האפשרויות בניסוי וטעייה שלנו כחברה.

Comments are closed.