חופש הביטוי של בעלי ההון

בעבר, עד למועד כלשהו בהיסטוריה, היה נהוג לומר שבכדי להשתלט על מדינה בהפיכה אלימה יש לכבוש את תחנת הטלויזיה; משם תעביר פאניקה לכלל האזרחים ובכך, כמעט ללא הרוגים וללא אימה, תוכל לשלוט במדינה. השליטה במדינה, כך לפחות לימד אותי פרופסור אהוד שפרינצק ז"ל, באה דרק סוכני החברות, לכן פידל קסטרו ביסס את מערך החינוך כמערכת אוהדת על מנת לשמר את שליטתו, כך ניתן לבצע את השינויים המרחיקים ביותר: המהפכה באה באמצעות המידע שקיים, או לא קיים, אצל התושבים.

יואב לוין מציע גישה ביקורתית יותר בעקבות סגירת תחנת השידור RCTV בוונצואלה, לטענתו התחנה ייצגה את בעלי ההון הישנים ועל כן נסגרה בצדק. לטענתו "העיתונות המסחרית הזו לא עומדת בשום קריטריון בסיסי של אתיקה עיתונאית."; בין אם לוין צודק ובין אם הוא טועה, גם תחנת טלויזיה שלא עומדת בקריטריונים עיתונאים לא ראויה לסגירה ובמיוחד לא לסגירה על ידי הממשלה. אם אכן לוין צודק, והתחנה היתה מעוזם של בעלי ההון, אזי מדוע המונים יצאו לרחובות להפגין כנגד סגירת התחנה?

cc-by tj_scenes
גם אם אכן בעלי ההון שולטים בתחנת הטלוויזיה, כמו ברוב העולם, ומנסים להשפיע על דרכי השלטון (כמו כל בעלי הון אחרים), עדיין האם ראוי לפגוע בתקשורת? הביטוי העיתונאי מתייחד מביטוי מסחרי מצד אחד ומביטוי אישי (פוליטי) מצד שני, למרות שהוא מכיל רכיבים משניהם. הביטוי העיתונאי טומן אינטרסים מסחריים תחת אצטלה של רייטינג (או תפוצה) ויושר עיתונאי. לעיתון יש חובות לא מעטות, אך גם זכויות רבות שלא ניתנות לאזרח הפשוט כמו נגישות מוגברת לארכיונים, אירועים הדורשים סיקור ומידע חסוי.

טלוויזיה נועדה, בסך הכל, לספק מידע להמונים באמצעים זולים. סגירת הטלוויזיה לא תעצור את זרימת הדעות החתרניות (יחסית) שמנסות להדיח את הוגו צ'אבס אלא רק תייקר את עלויות הפצת המידע. בכדי להעביר את המידע לכפריים, לבורים ולהמון הזועם יהיה צורך בכלים אחרים.

המחיר אותו משלמת מדינה על קיומן של "זכויות אזרח" כולל גם את הזכות לשינוי אופיה של המדינה? לכל אזרח במדינה דמוקרטית, מתוקף היותה דמוקרטית, יש זכות זו. זכות זו כלולה בחופש ההתאגדות, חופש הביטוי, חופש העיסוק וחופש ההפגנה. גם לערוץ טלוויזיה, חתרני ככל שיהיה הזכות לשנות את אופיה של המדינה. בעיה זו קיימת, כמובן, גם לגבי התבטאויות גזעניות: אסור להתבטא בצורה שמסיתה לאלימות על בסיס גזעי או לגזענות בכלל, אך מותר להתבטא בצורה שונה במעט. מעתה, אל תאמר "אני מעוניין לגרש את כל הערבים ממדינת ישראל" אלא אמור "אני מעוניין לשנות את החוק כך שניתן יהיה לגרש את הערבים מישראל" ()

לכן, ללא קשר להאם דבריו של לוין נכונים או לאו, אין למדינה כל זכות להשתיק את תחנת הטלוויזיה, גם אם היא משרתת את בעלי ההון. גם בישראל לתקשורת לעיתים יש דעות על נושאים מסוימים שאותן הן מנסים להכתיב לצרכני העיתונים, אולם בכך אין בכדי לפסול את קיומם של העיתונים. כל עוד העיתון לא מספק שקרים גסים אין מקום לבחון את סגירתו בכלל. במידה והעיתון אכן היה מסלף עובדות ומנסה להטעות את הציבור, סביר להניח שהדרך הנכונה בה "הרגולטור" היה צריך לנקוט היתה לקנוס את אמצעי התקשורת.

אין מנוס מלהשוות את נסיונו של צ'אבס לסגור את תחנת הטלוויזיה לנסיונן של המפלגות החרדיות לסגור לנו את האינטרנט; בשני המקרים המאבק הוא של בעלי ההון. סביר להניח שבעל ההון הממוצע שמחזיק מניות בתחנת הטלוויזיה מרוויח כסף לא רע בעבור מכירת פרסומות לאותם אלפי צופים בדיוק כמו שספק אינטרנט מרוויח כסף לא רע בעבור מכירת זכויות לצפיה בפורנוגרפיה. אולם, בצורה מפתיעה, אלפים עמדו לצד בעלי ההון בכדי לסייע להם לממש את זכותם לשדר ולהרוויח כסף. בעצם, אלפים הכירו בכך שיש עסקים פרטיים שחשובים לאדם לעיתים יותר מהממשלה.

cc-by-sa-nc ervega

אכן, קשה למצוא סיבה מדוע ספקיות האינטרנט בישראל (למעט נטוויז'ן) לא מפעילות עדיין חזית תקשורתית מאומצת נגד הצעת החוק המיותרת של ח"כ אמנון כהן. אולי בשבוע הבא נמצא יותר תשובות לשאלה זו. עד אז ניתן אולי להסיק על דרכי פעולה מהמאבק בוונצואלה.

אגב, סט תמונות (תחת כל הזכוכיות שבורות) מרשים מאוד מההפגנות.

Technorati Tags: , , , , ,

7 thoughts on “חופש הביטוי של בעלי ההון

  1. כל מי שמצדיק את הוגו צ'אבז הדיקטטור המסוכן ביותר בתקופה המודרנית הוא חולה נפש. צ'אבז וחבר מרעיו בשמאל הקיצוני העולמי – סין, צפון קוריאה ויתר בנות הברית של איראן מהווים סכנת קיום עולמית אמיתית. צ'אבז פוגע בבוטות בחופש המידע ומעלים אנשים. יש לי מכרה מונצואלה שמספרת שהמצב שם קטסטרופלי. העולם כולו חייב להתאחד ולהגן על אזרחי ונצואלה שנפלו בתוך רשת דיקטטורה מושחתת (נשמע מוכר? מזכיר משהו ממה שקורה כאן? או שזו סתם אסוציאציה שלי?). אסור לקחת את החופש כמובן מאליו, יום אחד הוא נעלם ו…אכלת אותה. לוקח דורות להשיב אותו, אם בכלל.

  2. הפכתי פתאום למגינה הגדולה של הוגו צ'אבז, בלי לסבול את הבחור יותר מדי, אבל יש עיוותים שקשה לי להשלים איתם. הוגו צ'אבז הוא הדיקטטור הגרוע ביותר בעולם? חיפשתי וחיפשתי בכל הארגונים היפים והטובים שממש לא מתביישים להביע את דעתם בענייני הפרת זכויות אדם, ולא נשמע שם שום דבר על העלמת אנשים. עיקר העיסוק בהפרת זכויות האדם בוונצואלה נוגע לחופש הביטוי. עם כל הכבוד, ויש לי כבוד רב לחופש הביטוי – אין לי בעיה עם הסוגיות שמעלה הפוסט הזה, אבל לגבי התגובה הראשונה – סגירת תחנת טלוויזיה שקולה בעיניך למחנות ריכוז ותאי הגזים של קים ג'ונג איל? לגולאגים ולקציר האיברים בסין? לגוואנטמו ביי? מה גם שרבים מאזרחי ונצואלה לא ממש רוצים את העזרה שלך, אלא דווקא את צ'אבז (אז מה, הם לא יודעים מה הם רוצים? צריך לעזור להם גם לדעת מה הם רוצים?). עם כל הכבוד לסכנה שצ'אבז מהווה לעקרונות הניאו קונסרבטיבים והאוונגליסטים, לא איבדת קצת את הפרופורציות המוסריות?

  3. יונית,
    יש דיקטטורים גרועים מצ'אבז, לדוגמא סדאם חוסיים, מועמר קדאפי וכנראה עוד לא מעט אחרים. אני פשוט חושב שסגירת תחנת טלוויזיה אמנם לא שקולה למחנה ריכוז ותאי גזים, אבל היא פוגעת בחופש הביטוי ובזכות לשנות את המדינה. כיצד היית מרגישה אם היו סוגרים לך את הבלוג?

  4. טפשים, אני אומר לכם שיש לי מכרה מונצואלה שמספרת שהמצב שם קטסטרופלי, אתם לא מבינים עברית פשוטה? אזרחי ונצואלה מפגינים ומתחננים לעזרה מהעולם ואתם מבלבלים את המוח שאולי האזרחים אוהבים את צ'אבז? הוא עלה לשלטון בדרכים דמוקרטיות והפך את ונצואלה לדיקטטורה בפועל. אותה סכנה שקיימת כאן בישראל היום. המכרה שלי מונצואלה מספרת שאיראנים יושבים במוסדות השלטון בונצואלה, ובאחריותם גם התקשורת. עוד היא מספרת שתחנת הטלויזיה הרשמית של ונצואלה הועברה לידי אל ג'זירה. צ'אבז אינו "מהווה סכנה לעקרונות הניאו קונסרבטיבים והאוונגליסטים" זה כלל לא עניין פוליטי, אלא אנושי וקשקושים פלצניים אסקפיסטים לא יועילו. צ'אבז יחד עם בעלי בריתו להלן "הגוש האנטי דמוקרטי העולמי החדש" (איראן, צפון קוריאה, סין, רוסיה, קובה, ונצואלה) מהווים סכנה אמיתית לכולנו. מחר את תיאלצי ללכת עם רעלה ולך יהונתן אסור יהיה לשתות אלכוהול או לגלוש באינטרנט. זהו מצב עולמי. אני לא אומר שארה"ב היא טלית שכולה תכלת, ידועים וברורים לכל חסרונותיה ועדיין היא עומדת בראש העולם החופשי או החופשי באופן יחסי לפחות.

Comments are closed.