אפילו אפי יכול לבוא לבלות

חברת דן פתחה את קווי האוטובוס הליליים שלה כעת בימי חמישי (בלבד) שמגיעים מכל איזור מטרופולין דן אל העיר עצמה (ואני מניח שגם בכיוון ההפוך, אבל מי יסע לשם?). נכון לעכשיו הנסיעה בקווים ללא תשלום, כך שככל הנראה תחזו באוטובוסים מלאי ילדים צווחיים לשמיים. בצורה משעשעת, יש גם קו שמגיע מהבית שלי לפוקר של החברים, ככה שאפשר לשתות גם בפוקר.
הבעיה היא לא רק בהבאת החובתימים מהפריפריה לגוש דן, שאנשים כמו אפי יוכלו לבוא לתל-אביב כדי לשתות, לרקוד לאכול ולהזדיין.המטרה היא בכלל להקל על החיים בתוך העיר, לאפשר לתל-אביבים לא להסתובב עם מוניות בתוך העיר כשאפשר להסיע אותם באוטובוסים לכל מקום. חבל שהקווים עוברים רק בין מתחמי הבילוי "המאושרים" של העירייה.

כלומר, לאיזור פלורנטין או למתחם השעון ביפו לא תגיעו. כך גם לא לאיזור כיכר רבין או לאיזור לבונטין (אם כי האוטובוס עוצר בדואר באלנבי 130, שהיא קפיצה קטנה מלבונטין); הרעיון של להעביר את הקו יכולה לפגוע (סלקטיבית) בבעלי עסקים שלא נמצאים באיזור הקו, גם אם לא בכוונה.

הקו מראשון יוצא פעם אחת, בשעה חצות בדיוק, וחוזר שלוש פעמים (01:30, 03:30 ו04:30), כך גם חלק ניכר מהקווים האחרים. כלומר, אוטובוס אחד יצא עמוס בצעירים בשעה חצות, כשמסביב לתחנות ההסעה תהיה מהומה, ויחייב את הצעירים להמתין לפחות עד 03:30 בטרם יצאו הביתה (סביר להניח שבאוטובוס של 01:30 לא יחזור איש כיוון ששעת ההגעה לתל-אביב תהיה בסביבות 01:00). הצעירים יסיימו את כספם בבר, ואז יצאו לרחובות להשחית את תל אביב (למה לא?) או להשתין במקומות ציבור.

אני חושב שהכותרת בוואלה! ("לא צריך יותר נהג תורן") היא שקר מפגיע. שלושה אוטובוסים שמיועדים להחזיר את כל תושבי חובתים לעיר הולדתם בשעה שלוש ושלושים בבוקר היא  לא אותו "חופש" שיש עם נהג תורן. נהג תורן מאפשר לחזור הביתה בכל רגע נתון, מאפשר לקבוע מה יהיה מקום היציאה ואפילו להתנייד בין מקומות יציאה.

הפתרון חייב (לא צריך) להיות בצורה של סבסוד צולב בין ברים ומערכות הסעה מזעריות. מיניבוסים שיסעו בין קצוות תל-אביב (והחניונים הגדולים מסביב לה) ובין הפריפריה אל תוך ברים בתל-אביב, כשהעולה על אותה הסעה מקבל במקביל לכרטיס נסיעה חופשי באותו לילה שובר המאפשר לו לשתות שתי בירות בכל אחד מהברים שמשתתפים בהסדר. הברים יסבסדו את הנסיעה, ויקבלו חלק מערך הכרטיס.

המדינה תתערב על ידי כך שהיא תקל במס על עסקים שישתתפו בתכנית ותכיר בהפרש בין ההכנסה לבר מכרטיס הנסיעה לבין מחירן של שתי בירות שניתנות ללקוח והפרש זה יזוכה מסכום המס שיש על הבר לשלם בסוף החודש. הסבסוד ינתן שכן בעקבות הורדת מספר הנהגים השיכורים תרד גם (אם טענות המשטרה לקשר בין השניים) ההוצאה על תאונות דרכים וטיפול בחולים, כמו גם הוצאות האכיפה של המשטרה.

במקביל, קנסות על נהיגה בשכרות יוחמרו כדי לסייע בסבסוד.

12 thoughts on “אפילו אפי יכול לבוא לבלות

  1. העניין הוא שגם עם כל השכלולים התחבורתיים הציבוריים, רוב המבלים פשוט לא יעזבו את הרכב שלהם בבית. כמו שרוב האנשים לא נוסעים בתחבורה ציבורית בבוקר לעבודה, למרות הפקקים.
    איך הם יעשו סיבוב דאווין עם האוטו, הא?

  2. אני לא חושב ש"רוב המבלים" לא יעזבו את הרכב; אני חושב שאני וחברי נוותר מהר מאוד על רכב אם וכשיהיה פתרון תחבורתי הולם.

  3. עכשיו רק נשאר לי לארוז את קופיפו ולקפל את פת הלחם, ללבוש את קבקבי העץ וללכת להנות בעיר הגדולה. אני מקווה שמכוניות שם עפות כמו שסיפרו לנו אלה שהצליחו להגיע לעיר הגדולה… לקחתי גוש פחם וקלף כדי לתעד את זה..! :)

  4. יהונתן, לגבי ההצעה לתת שובר לבירות – בדקת אם זה מקובל על ח"כ רוחמה אברהם?

    אפי – אני על הרצפה :)

  5. הפיתרון נשמע אלגנטי יהונתן (למרות שחייבים למצוא דרך בה אפי ישאר בבית, הוא והפחם שלו), הבעיה שלי עם העניין היא המיקום. אם מישהו רוצה לבוא מנתניה (כן, יש אנשים שחיים פה, למרות שהם עושים שימוש במדורות להעביר את החוויות שלהם בעיר הגדולה) אין שום תחבורה ציבורית – גם לא בתשלום – שתעשה את זה.
    מעניין אם הפיתרון שאתה מציע כלכלי מספיק כדי להביא אנשים שרחוקים במקצת מהקצוות של המרכז

  6. לא שמעתי על היוזמה הזו קודם, אבל אם הם כבר בענייני הפעלת קווים בלילה אז למה שלא יעשו קווים נורמליים בתשלום לא מסובסדים שיסעו בתדירות של פעם או פעמיים בשעה וזהו. בבודפסט זה עובד ככה (הם קוראים לזה "משמרת לילה") נראה לי יותר יעיל פשוט, ושאנשים באמת ישתמשו בזה במקום לקחת מונית או לחכות שעתיים בין נסיעה לנסיעה. חוץ מזה הנהגים של דן יהיו מרוצים כי יוסיפו להם משמרות לילה מלאות ולא סתם יעירו אותם לנסיעה מצ'וקמקת ב- 3:30 בלילה!

  7. אופיר, הסיבה שרוב האנשים לא נוסעים בתחבורה ציבורית בבוקר לעבודה היא, תתפלא, כי אין תחבורה ציבורית נוחה אל העבודה ובחזרה. כמי שחי בת"א ועובד בהרצליה ניסיתי לנסוע בתחבורה ציבורית ואני יכול לספר לך שיש קו אוטובוס בודד (90) שמגיע מפנים ת"א לכניסה להרצליה פיתוח. הוא עובר פעם בחצי שעה במקרה הטוב, פעם בשעה במקרה הפחות טוב, ובלילה אתה עלול להמתין לו אף יותר משעה כדי לחזור. לא רק שזה המצב, אלא שהאוטובוס עומד בדיוק באותם פקקים בהם אני עומד עם הרכב שלי.

    האוטובוסים אינם תדירים מספיק ואינם מהירים מספיק, תחנות הרכבת אינן ממוקמות טוב ושילובן של רכבות עם אוטובוסים כלל לא חוסף זמן. זו הסיבה, לדעתי, שאנשים נוסעים עם רכבים לעבודה, אין אלטרנטיבה טובה יותר.

  8. האמת שזה נשמע לי אחלה רעיון קווים בלילה!
    אבל יש עם זה באמת את הבעייה של השעות המוזרות וזה שמכתיבים בדיוק לאן ללכת. וגם את זה שהאוטובוסים האלה לא מגיעים לחור הנידח שאני גרה בו :(

    אפשרות נוספת היא לסבסד את עלות הלימוזינות עם נהג צמוד ואז יהיה אפשר לצאת למועדונים בסטייל ולחזור בשלום!(ואפילו לא ללכת לאיבוד בת"א באמצע הלילה כי מישהו החליט להפוך את הרחוב לחד סטרי פתאום…)

  9. אני חושבת שזה רעיון מעולה, לפחות מבחינתי. גם בגלל שאני מתעקשת לא להכנס לתל-אביב עם האוטו ולהיות "מופתעת" כל פעםפ מחדש שאין חנייה, וזה גם אומר שאפשר להפסיק להיות תלויה במוניות. מצויין.

Comments are closed.