Steigendensonnehaus

0. Meme
הmeme האינטרנטי אינו צירוף של שתי מילים, me וme, אלא בצורה אירונית יותר תופעה שהופכת להיות פופולרית במהירות גבוהה במיוחד באמצעות האינטרנט. הmeme מתאפיין בכך שאותה תופעה מתחילה מהר מאוד, ונתפסת בכל מקום עד כדי שהיא מאפשרת ליצור פיסת תרבות יש מאין במהירות שלא היתה עד הרשת. עד לא מזמן, אמן שרצה להתפרסם היה צריך להתאמץ ולהשקיע, להיות מומחה בתחומו. הmeme, לעומת זאת, כוללת בעיקר תופעות שלא צמחו לאט אלא הגיחו מיידית לרשת, ומרגע שהגיחו, נראה כאילו הרשת לא יכולה להסתדר בלעדן.

1. All Your Base

בשנת 2001 נחשפתי לראשונה לmeme הרשת הראשון שלי. זה היה all your base are belong to us. המשפט, שנוצר עקב שיבושלשון בתרגום מיפנית לאנגלית של המשחק Zero Wing היה מצחיק כל כך שהביא ליצירת סרטון אינטרנט המציג את אותו שיבושלשון במקומות שונים בעולם. אותו סרטון זכה לחשיפה בלתי מבוטלת ועשרות חיקויים שונים (בין היתר).

הביטוי Are Belong to Us הפך להיות שגור בפיהם של סוכני התרבות באינטרנט עם ביטויים כמו Somebody set us up the bomb ו"You have no chance to survive make your time" ששניהם שיבושי אינגריש גרועים במיוחד. אולם, ההוכחה הגדולה כאן היא שאם משהו טפשי מספיק, האינטרנט יצליח לשאת אותו על כנפי הדמיון ולהביא אותו לתודעת כלל הגיקים.

2. Tay Zonday Are Belong to Us

אלמלא טאי זונדאי היה מתגלה באמצעות האינטרנט, קשה לנחש מה היה עושה בחייו. זונדאי, בן 25, ניחן בקול שמזכיר יותר מכל את נינה סימון, אם תשמעו רק את קולו של זונדיי לא תוכלו לנחש שמדובר בצעיר שנראה לא יותר מבוגר מ15, ומופק בקליפ שנראה כמו הקלטה ביתית משנות השמונים. אולם, זונדאי מנצל את המימטיקה של האינטרנט כדי לא רק לקדם את עצמו, אלא כדי להפוך את האינטרנט למקום טוב יותר להיות בו.

אם עד לפני שבועיים, הmeme התורן נקרא חמש השניות הטובות באינטרנט, ואף זכה לאתר משלו בו הופעות של הסנאי הדרמטי התורן וזכה להופעות בנקודות מפתח כמו "הסנדק", "אבודים" ו"ג'יימס בונד", האינטרנט מראה לנו שחקיינות והומור הוא עניין של זמן, ובתוך פחות מחודשיים יש תופעה חדשה כבר ברשת, שאפילו אותה נאלץ הסנאי לחקות.

2.1 אחחחח, הפשטות
השיר של זונדאי הפך לתופעה בעיקר כי הוא כל כך פשוט. קולו של זונדאי מהדהד ברקע בעוד ששורה קבועה חוזרת על עצמה בפסנתר הסינטתי. שורה אחר שורה אומר זונדאי "Chocolate Rain", ומשלים במשפט שאין לו כל הגיון. לדוגמא, הבית הראשון הולך כך: "גשם שוקולד, חלק נשארים יבשים והיתר מרגישים בכאב. גשם שוקולד, תינוק שנולד ימות בטרם חטאת." ההגיון עקום לגמרי, והליריקה הסבוכה-פשוטה יחד עם מוסיקה שנתקעת בראשך בתום ההשמעה הראשונה מצליחים להפוך את הלהיט לויראלי.

2.2 אניאני

אותה פשטות היא שהופכת את המימטיקה שהביאה להצלחת Chocolate Rain לכל כך פשוטה. Peppergod, לדוגמא, לקח את שירו של זונדאי והפך אותו לויראלי מגוחך כששר "Vanilla Snow" (עם קריצה לVanilla Ice?) ולקח את השפה הכל כך פשוטה של זונדאי עד כדי טמטום וביצע את אותו שיר, עם קליפ כמעט זהה. ההופעה של Peppergod בצד הדף ביוטיוב בו מופיע שירו של זונדאי, שזכה עד כה למיליוני צפיות, מאפשר לנו להבין עד כמה חשוב לחקות את המוכשרים אם אינך מספיק מוכשר.
אבל לא רק הגירסא של Peppergod ועוד עשרות גרסאות אחרות כמו גרסת הרוק הכבד או גרסת הסימפסונס (שאולי עוד תבוא בעונה ה19?), וגרסת הDrum and Bass, זונדאי זכה לחיקוי בדמות משחק מחשב משנות השמונים (כמו Zero Wing המדובר) עם מוסיקת משחקי מחשב. התופעה של חיקוי התופעה היא חלק מהתבנית של האינטרנט. הגדולים חייבים לחקות את החדשים, אחרת הם כבר לא ישרדו. כאן נכנסת המימטיקה למשמעות המקורית שהוטבעה על ידי ריצ'ארד דוואקינס.

2.3 זה מה-זה @שוט
הפשטות בלחן של שירו של זונדאי איפשרו גם לכל אחד לערוך את הגרסא שלו. פשטות שקיימת בLOLcats ובmeme אחרים באינטרנט. כשתופעה כל כך קלה לחיקוי, היא תהיה פופולרית בגלל החיקויים שלה ולא רק בגלל היצירה המקורית. יצירות מטופשות כמו Hey הפכו לאגדה כאשר כל שני ילדים יכולים לשיר מול מצלמת רשת ולקבל את אותה חשיפה שהיה מקבל האמן המקורי.

זונדאי לא נותר יתום בתור הmeme החדש ברשת, memeים נוספים שולבו איתו כדי לנסות לצור meme חדש. השילוב של הסנאי הדרמטי עם זונדאי, שילוב עם הmeme של All Your Base, ועוד שלל שילובים אחרים מראים שאפשר לעשות צחוק מהmeme עוד לפני שהגל שלו עלה לסוף. זונדאי עצמו עשה צחוק והקליט גרסא מיוחד לחופשת הקיץ כדי להראות שהטרנד הוא אכן טרנדי.

3. טאי זונדאי וקריאטיב קומונס
זונדאי בחר להשתמש ברשיון קריאטיב קומונס כרשיון לשירו על מנת לאפשר לכולם לחלוק את השיר. אולם, הבחירה ברשיון NC-ND שאומר שאין לבצע יצירות נגזרות של השיר נוגד (בצורה מסוימת) את שהתרחש בפועל. סביר להניח שאם השיר היה מתפתח לmeme גם ללא אותו רשיון, היצירות שהיו מופיעות היו עדיין מפרות זכויות יוצרים (כמו אלו שמופיעות כיום), אך השאלה עד כמה זונדאי עשה בחירה מושכלת כשבחר לעשות זאת תחת רשיון שאוסר במפורש על השינויים? האם זונדאי הוא גאון משפטי שעומד לתבוע אחד אחד את כל עורכי היצירות הנגזרות לאחר שהצליח עם המימטיקה שלו, או שפשוט עשה את הטעות כששחרר זאת תחת רשיון שלא מאפשר יצירות נגזרות, למרות שהוא מעודד בעצמו את היצירה הנגזרת?

זונדאי כותב בבלוגו כי הוא מעוניין לרשום את שירו באחד מארגוני זכויות היוצרים האמריקאים כדי לגבות תמלוגים, למרות שאין הוא מעוניין שיגבו תמלוגים מהשימוש בשיריו בבתי קפה משפחתיים ותחנות רדיו לא מסחריות. זונדאי עצמו ככל הנראה מתפרנס לבינתיים ממכירת רינגטונים של השיר, ואולי מהופעות בטלוויזיה.

4. בית שמש עולה

הדבקות לזונדאי כmeme של שיר אחד היא טעות. קולו של זונדאי, שראוי שיחשף יותר באמצעות האינטרנט, לא מסתכם בשימוש מצחיק בשיר Chocolate Rain אלא דווקא ניתן להתענג על יכולות הנגינה שלו כשהוא מבצע כיסוי ללהיט הפולק האמריקאי "בית השמש העולה", בו הוא מפגין לא רק יכולות נגינה ושירה מדהימה ביחד, אלא גם כושר אלתור ויכולת מרשימה להרהיב את הצופה מבלי לשנות את המצלמה. הזווית בה המצלמה מצלמת את פניו ואת ידיו ועדיין מותירה את הצופה בריכוז מלא למרות שלמעט לצפות בזונדאי מנגן, אין יותר מדי לעשות.

אם זונדאי היה צריך לעבור את כל מסכת העינויים הרגילה, סביר להניח שכוכב הוא לא היה הופך להיות. עם המראה החנוני לא היה מאפשר לו להופיע בVH1 או MTV ולקבל את החשיפה לה היה רוצה להגיע. מצד שני, האינטרנט אפשרה לאדם כמו זונדאי להיות תופעה ולהופיע כבר בטלוויזיה בפריים-טיים בארצות הברית, כמו שכוכבים רבים היו רק רוצים.

זונדאי מציג סוג חדש של מוסיקה, מוסיקה שמשלבת נשמה וכלים יחסית מסונתזים, שלא הופקה בצורה מסחרית מדי, שמצליחה להגיע למיליונים רק כי היא מצליחה לסקרן אותם.

האם כולנו היינו רוכשים את הדיסק של זונדאי או מורידים את שיריו מאימיול אם לא היינו צריכים לפעול ביותר מקליק אחד במייל בו כתוב "גדול!!! כנסו דחוף!"? ככל הנראה לא.

המימטיקה של זונדאי היא המימטיקה של החיים שלנו, אנחנו כולנו חיים בבית השמש העולה, אותו בית שנותן מחסה לחברה עצמה ולא מצריך מאיתנו לוותר על הכשלים בחיים.