או שכן או שלא, מיקרוסופט בכל מקרה תרוויח

0.

"אני בספק אם הממונה על ההגבלים העסקיים בארצות הברית התערב כאשר שני גופים בעלי נתח שוק כה משמעותי התמזגו, מצד שני, גם במיזוג של גוגל ויוטיוב לא התערבו אותם ממונים. (היום בו בותקו בתוליה של העלמה גוגל, 14.04.2007)

1.
את מה שהממונה על ההגבלים העסקיים לא עושה, השוק החופשי עשוי לעשות, לעיתים. מיקרוסופט, מי שידועה בתור 'החברה השניה שאנחנו מפחדים ממנה עקב שיקולי פרטיות', ניסתה לקדם דיונים הנוגעים להגבלים עסקיים בעקבות עסקת גוגל-דאבלקליק. האובזרבר הבריטי מדווח (ומצוטט מיידית על ידי דה-מרקר). רק כדי להזכיר לכולם, כמה עובדות קטנות:

1.1.
מיקרוסופט היתה החברה שהציעה לרכוש את דאבלקליק במקור. גוגל נכנסה כאביר לבן, לאחר שמיקרוסופט ביצעה את כל הפעילות, בדיקות הנאותות והאפשרות לבעייתיות מבחינת הגבלים ופשוט הציעה את המחיר הבלתי נתפס של שלושה מיליארד ומאה מיליון דולר

1.2
מיקרוסופט עומדת כעת בפני מצב מביך מאוד באיחוד האירופי, שכן לא רק שעליה לשלם מאות מיליוני דולרים כקנס, אלא גם לשנות את הארכיטקטורה ולחשוף פרטים למתחרים על מנת להפוך את התחרות להוגנת יותר.

2.
המטרה של לובי כנגד גוגל הוא לא להביס את גוגל, ככל הנראה, אלא דווקא להקל את מצבה של מיקרוסופט. כל פסיקה כאן תוכל להטיב עם מיקרוסופט גם אם היא מטיבה עם גוגל וגם אם היא מרעה עם גוגל. פסיקה כנגד גוגל תגרום לפיצול בין חטיבת החיפוש וחטיבת הפרסום ותהיה חייבת להטיל פיקוח על מחירים במנוע הפרסום של גוגל, כמו גם אפשרות להחלפת שירותי החיפוש (או על ידי המשתמש, שהוא הלקוח הסופי, או על ידי ספק התוכן). כלומר, גוגל תהיה חייבת, בצורה דומה להחלטת הנציבות האמריקאית להפריד את מערכת ההפעלה מרכיביה הנוספים.

החלטה בעד גוגל תקבע תקדים ותוכל לאפשר למיקרוסופט לכרות ברית עם ספקי תוכן ולצור נגני מדיה מוגבלים, לשווק את מערכת ההפעלה שלה יחד עם תכנים או פרסומים וכן למכור את שטח הפרסום בשולחן העבודה.

3.
ומה יכול להיות טוב יותר למיקרוסופט מאשר לעמוד במצב כזה? הדרך היחידה בה מיקרוסופט היתה במצב טוב יותר היא באמצעות קרטל בו היתה מחלקת את השוק בינה לבין גוגל. בכל מקרה, היות השוק מורכב משני מתחרים בסך הכל אומר שאנו, כצרכנים, לא מרוויחים הרבה יותר מאשר את החופש לבחור בין שניים, שטובתנו אינה מעניינם. מצב בו יש שוק חופשי באמת, של רעיונות, של רכיבים ושל בחירה, יכול להתקיים רק כאשר מדובר בשחקנים רבים שלאף אחד מהם אין נתח שוק גדול ממספר אחוזים בודדים.

4.
נכון, יש מקום להשוואה בין מלחמת מיקרוסופט-נטסקייפ לבין ה'מלחמה' כיום עם גוגל (שלא באמת נדמה שהיא מלחמה). לא רק שגוגל נלחמת בתוך השוק של מיקרוסופטת, היא גם מצליחה בו לא רע. המטרה, בגדול, השתלטות על השוק. האמצעים? כולם כשרים ככל הנראה, כל עוד הצד השני מרשה לעצמו לנקוט בהם גם כן.

5.
אנחנו, כגולשים וצרכנים, צריכים לשאול רק שאלה אחת: כיצד אנחנו מכניסים עוד מתחרים לשוק הזה ומשפרים את מצבנו בצורה משמעותית?