דובר השר אטיאס משקר בהודעה לעיתונות | צנזורה היא עניין של גיאוגרפיה

0. מה פה קורה פה
הצעת תיקון חוק התקשורת הידועה בכינוי 892 עברה היום בקריאה ראשונה בכנסת כצפוי. בקצרה, למי שלא מכיר, הצעת החוק מחייבת את ספקיות האינטרנט לצנזר את כל התכנים ששר התקשורת קובע כבלתי הולמים ברמת השרת למשתמשים שלא הודיעו לספקית האינטרנט כי הם מעוניינים באינטרנט "חופשי" וכן לא הזדהו מול ספקית האינטרנט כבגירים לפי קריטריונים שקבע שר התקשורת. (לחוות דעת מקיפה על הצעת החוק(

1. כשדובר משרד התקשורת משקר
דובר משרד התקשורת משקר בהודעה לעיתונות שפרסם היום בנוגע לחוק סינון אתרים (או חוק הצנזורה) 892 שעבר לאחר לחצים קואליציונים. מחדל כזה של שקרים הוא בדיוק מה שש"ס צריכה בשביל להעביר את העז הקואליציונית שנוגדת את כל חוקי היסוד. לדוגמא, הדובר משקר לראשונה כשאומר:

האחריות הבלעדית בקביעת הפרמטרים לתכנים שיסוננו, והנגישות לאתרי אינטרנט שונים, ייקבעו בידי מועצה ציבורית שתורכב מנציגים מהגופים הבאים: משרד החינוך, משרד התרבות המדע והספורט, משרד המשפטים, המועצה לשלום הילד וגופים נוספים.

גם אם המשפט למעלה היה נכון, עדיין אין לו כל סימוכין הצעת החוק שאומרת במפורש כי: "השר רשאי לקבוע הוראות לצורך ביצוע סעיף זה, לרבות לענין תכונות ומאפיינים לגבי אמצעי הסינון, יידוע מנויים בדבר שירות סינון תכנים, הדרכים למסירת הודעת מנוי ולשינוייה, ואופן זיהוי מנוי כבגיר." כלומר, בהצעת החוק הסמכות מוקנת לשר ולא ל"מועצה ציבורית" שתורכב על ידי גופים שונים (יש לציין, לדוגמא, שהמועצה לשלום הילד היא לא גוף סטטוטורי שהוקם על פי חוק, אלא גוף עצמאי)

שנית משקר הדובר כשאומר: "סינון האתרים לא יבוצע כחסימה אוטומטית – כברירת מחדל.". סעיף ו(2) להצעת החוק קובע "לא קיבל ספק גישה לאינטרנט הודעת מנוי ממנוי [הודעה שאינו מעוניין בצנזורה] כאמור, ייתן לו ספק הגישה לאינטרנט שירות סינון תכנים בדרך הקבועה בתקנות". כלומר, כברירת מחדל סינון האתרים מבוצע על פי הצעת החוק.

2. פחד, אי-וודאות וספק
לאחר שני שקרים מהותיים בבסיס הצעת החוק, פונה משרד התקשורת לשימוש בדיסאינפורמציה כשאומר: " 40% מילדי ישראל מסרו פרטים לאנשים זרים באינטרנט" ושוכח לציין כי אפילו כב' השר יודע שתוכנות הסינון לא יסננו את אתרי הצ'ט ולא ימנעו פדופיליה (לחצו לשמיעת הקלטת כב' השר אריאל אטיאס מסביר זאת לרזי ברקאי). השימוש בנתונים של משרד התקשורת כמו חשיפה לתכנים פורנוגרפיים וחוו הטרדה ברשת אינו שימוש נכון. רוב הילדים שנחשפים לאתרי פורנוגרפיה סוגרים את הדפדפן מיידית, הם מודעים לכך שזה אתר לא ראוי ומבינים את הבעיה. (ואולי הבעיה של כב' השר היא עם סקרנות)

3. מידת הסינון
מידת הסינון, כמובן, תקבע על ידי ועדה חשוכה שימנה השר אטיאס. שותפו של אטיאס למפלגה, ה"ה שלמה בניזרי מחזיק בדעה כי תכנים הומוסקסואלים עשויים לא רק לזעזע את המוסר, אלא לגרום לנזק מוחשי למדינת ישראל; אותה אמונה, כמובן, תבוא לידי ביטוי בתוכנות הסינון. חבר נוסף למפלגה, ה"ה נסים זאב טוען כי יש לטפל בהומוסקסואלים כמו בשפעת העופות. מדינה חשוכה תהיה מדינת ישראל המצנוזרת.

4. למען עתיד ילדינו
הצעת החוק 892 היא הצעה חשוכה שגורמת למשטרים דיקטטורים לקנא בישראל. מעטות הן המדינות בהן תופעל מערכת של רשימות של אזרחים המעוניינים בתכנים למבוגרים, מאגר מידע של טביעות אצבעותיהם וכן רשימה מלאה של האתרים האסורים. כל אלו, לאחר קבלת חוק הצנזורה, יהיו חלק בלתי נפרד מהחיים בישראל. צנזורה, אגב, מאוד מהר הופכת להיות פוליטית ודורשת גם להסיר אתרים שמסבירים כיצד ניתן לעקוף צנזורה (כך זה נעשה ברוב העולם) או אתרים לגיטימיים אחרים, כמו גם אתרים רבים הקשורים למלחמה בצנזורה.

5. ג'ון, איך יכול להיות שלא עצרתם את הטמטום הזה?
אני איש פוליטי; אני כן רץ לכנסת. אתם באים לעזור לי? הצעדים הם לא קשים: בראש יש להתארגן, לארגן הפגנות, להלחם בעד הביטוי שלכם ושלי. בהמשך, אולי נצטרך לפרק את הקואליציה, אבל זה המחיר שצריך לשלם על החופש שלנו. לכולכם יש את המייל שלי, מי שרוצה לעזור לארגן הפגנה שיצטרף לקבוצת הדיון.

לקריאה נוספת:
גם גל מור נגד
יובל דרור נותן את המיילים של כולם
בן כספית חושב שגם הגיע הזמן להפיל את הממשלה

42 thoughts on “דובר השר אטיאס משקר בהודעה לעיתונות | צנזורה היא עניין של גיאוגרפיה

  1. יהונתן, האם אתה מקים מפלגה או מצטרף לאחת קיימת (ואם כך, איזו)?

  2. לצערי אין לי הצעות. לא מעט אנשים בני דורנו טוענים כל הזמן ש"אין למי להצביע". וזה נכון. אני לא רואה אף מפלגה היום בכנסת שמייצגת אותי נאמנה. קשה לי למצוא אפילו חברי כנסת בודדים שמייצגים אותי.
    לכן אני שמח לשמוע שאתה רץ לכנסת, ואני אתן לך את קולי בבחירות וגם עזרה בכל דרך שאוכל לכשתרוץ לכנסת. אחכה לעדכונים בנושא.

  3. כמו שזה נראה, הולך להיות חוק. או אולי לא. בכל אופן הצעת החוק עכשיו עוברת לועדה, ואחר כך לקריאה שניה, כלומר סעיף סעיף. חוץ ממלחמה נגד הצעת החוק כולה, חשוב עכשיו לדאוג שאם היא כן תעבור היא צנוסח באופן שימזער את הנזק.
    למשל: ההצעה אוסרת לגבות יותר כסף על סינון, אבל אינה אוסרת לגבות עבור הסרת הסינון. מצב בו רוב מוחלט של המשתמשים נמצא מאחורי ה"מסנן" יוצר אינטרס כלכלי לספק לא לרצות לטפל בחריגים שמעונינים ב"אין סינון". שלא לדבר על כך שהחוק אינו מגדיר איך "יוסר הסינון". יש הבדל בין חיבור ישיר לאינטרנט לבין חיבור דרך "מסננת" שמעבירה הכל. הספקים יוכלו לנצל את החוק הזה כדי ליצור עדיפות טכנית לתכנים שהם מוכרים ברשת בפנימית על ידי יצירת "תקלות".

    חשוב גם לקבוע שאין בבקשת חיבור ישיר לאינטרנט (להבדיל מחיבור לשרת "מתווך" של הספק) לא יוכל להחשב לראיה על כך שאדם בקש לצפות בתכנים מהסוג שהחוק מגדיר. יש סיבות טכניות לרצות חיבור ישיר לאינטרנט. תקשורת אינטרנט אינה רק "גלישה לאתרים" (למשל אדם יכול לבקש לא להעביר את תקשורת האינטרנט שלו דרך מסנן הספק כדי לא ליצור קונפליקטים עם מסנן יעיל יותר שהוא מפעיל בביתו. אותו אדם לא ירצה להזדהות כמי שמבקש לצפות בפורנוגרפיה, אלא כמי שלא רוצה שיפריעו לו לנהל את אורח חייב כדרכו, בחינת "עשה לך רב"). בנוסף אם ה"סינון" יוצע על ידי הספקת תוכנה, לא ברור שהתוכנה שהספק יספק תתאים למשל למערכת ההפעלה של הלקוח. יש להם משהו שמתאים לנתב Smoothwall שלי?
    בכל אופן, חשוב שהחוק ינוסח באופן שיחייב את ספק האינטרנט לתת שרות אינטרנט שאינו כולל כל מרכיב של סינון למי שביקש זאת במפורש (כלומר לנסח זאת באופן שטכנית יחייב את הספק לאפשר חיבור ישיר כמו היום, ולא לאפשר לספק לנתב את כולם דרך פרוקסי עם רמות סינון שונות).

    אין שום התיחסות בחוק למנגנון של הסרת חסימה מאתרים שנחסמו ואינם עונים על הקריטריונים. יש לדאוג למנגנונים שיחייבו הסרה מיידית של חסימות מעין אלה (למשל של אתרים או שרתי דואר שאינם אמורים להחסם שמתארחים על אותו שרת בו מתארחים אתרים שאינם ראויים בעיני הועדה שש"ס תמנה). יש להגשיר סנקציות על חסימה של שרות שאינה לפי הקריטריונים. למעשה אין בחוק הגדרה של "אתר אינטרנט". מה זה "אתר אינטרנט"? זאת מטפורה. זה משהו שיש לו קיום ממשי. זה צרוף מסוים של ביטים שמה שנותן לו את הכותרת "אתר" הוא התפישה של בן אנוש. חוק כזה צריך קודם כל להגדיר למה הכוונה ב"אתר". אחרת אפשר יהיה לנצל אותו לחסימת תכנים לא פורנוגרפיים, או לחילופין לעקוף אותו על ידי הוספת תוכן אחר כך שלא יהיה ש"עיקר תוכנו" פורנוגרפי.

    אופן ה"זיהוי כבגיר" לא נקבע. האם מי שרוצה להמנע מצנזורה יצטרך להתייצב באיזה מתקן נידח של הספק לצורך זיהוי? גם זה עניין שיש צורך להסדירו. החוק צריך לקבוע הסדרים שימנעו משימוש באמצעי זה כדי למנוע בפועל את האפשרות לבקש הסרת חסימה.

  4. pepepere,
    מסכים עם כל מילה שלך בנושא. ברור שלכולם יש כאן אינטרסים. ברור שאותה ועדה שבוחרת איזו אתרים נחסמים, במיוחד אם היא ברמת הספק, תהיה בעייתית במיוחד. ברור, יותר מכל, אבל, שהחוק הוא כמעט עובדה מוגמרת.

    בשביל שהוא ירוכך במידת האפשר, אני מגיע לישיבות בועדה ומסביר את עמדתי. באותה פעולה אני מנסה להשפיע, אבל גם תוקע לעצמי כדור ברגל כיוון שאני יודע שחוק מרוכך יכול שיעבור בג"צ וככל שהחוק יהיה יותר מעודן, כך יהיה לי יותר קשה להגיש את הבג"צ שאני עובד עליו (עוד מהיום שבו החוק הוגש לראשונה).

    אגב, אני מניח שה"זיהויו כבגיר" יהיה זיהוי ביומטרי. אטיאס התחמק בצורה שיטתית מלענות על מה תהיה הדרך בה הוא יבקש זיהוי, כמו שהוא התחמק מלענות בנושא חסימת הבלוגים.

  5. בנוגע לתמיכה הקואליציונית, אני תוהה אם יש לזה קשר למצב המו"מ עם הפלסטינים על סוגיות הליבה. אם היה לנו בעבר את "בראון תמורת חברון" אולי יש לנו עכשיו את "שמונה-תשע-שתיים תמורת ירושלים"?

  6. אני מודה שתהיה לי בעיה קשה לתמוך בך אם תרוץ כחלק ממפלגת העבודה, פשוט כי ההתנהלות שלהם בכנסת הנוכחית מעוררת בחילה.

    אשמח לשמוע על כיוונים אחרים אם יעלו כאלו.

  7. יהונתן,
    למה שלא נפעל בפומבי נגד הצעת החוק הזו? האם אורגנו הפגנות נגדה? מכתבים מוכנים מראש שניתן לשלוח לשרים במייל/ פקס/ דואר? משהו?
    ברור שיש לנו כאן עסק מול בורות ואינטרסנטיות, במקום ייצוג הציבור שבחר באנשים שבשלטון.
    בתור אותם אנשים, אנחנו חייבים לפעול. עכשיו.

  8. יהונתן, אני מקווה מאוד שתהיה הצלחה במאבק נגד החוק.

    אם החוק הזה עובר בקריאה שלישית יש מצב לממשלה ישראלית גולה בלונדון (בינינו, זה ממש צעד ענק לקראת מדינה טוטאליטרית).

  9. ה"זיהוי כבגיר" בהצעת החוק הוא רק בעת מסירת "הודעת מנוי" – כלומר בזמן ההתקשרות בחוזה עם ספק האינטרנט. אני לא רואה איזה צורך או אפשרות בזיהוי "ביומטרי" קיים באותו זמן. זאת דרישה שנראית קצת מיותרת. בלאו הכי צריך מי שמתחייב בחוזה להיות בגיר, לא? איך מודאים במקרים אחרים שמי שמתקשר בחוזה הוא מי שזהותו רשומה בחוזה?

    בכל אופן אם החוק עומד לעבור הייתי רוצה לראות בו איזון שמול האפשרות לבחור בצנזורה כברירת מחדל מעמידה את האפשרות לבחור ב-Net Neutrality – כלומר לפחות לנצל את החוק כדי לחייב את ספק האינטרנט במתן גישה ללא כל סינון למי שמעוניין בגישה כזאת לאינטרנט וגם בקש אותה. אבל בהחלט אני ראוה את הבעייתיות במצב שבו רוב האוכלוסיה בוחר (על ידי המנעות מבחירה) בצנזורה וכך ועדה מטעם מי שנמצא בשלטון יכולה לסתום פיות של מי שלא מוצא חן בעיניה על ידי מניעת הפצת דבריו לרוב האוכלוסיה אשר בחרה בצנזורה "באופן חופשי".

    בינתיים קבלתי כבר כמה עותקים של הספאם שקורא לחתום על ה"עצומה נגד החוק". נראה שתעשיית הפורנו\הימורים המקומית מתעוררת.

  10. איתן,
    אנחנו מארגנים הפגנה, אתה מוזמן לעזור.

    לרמן,
    פעם דיברתי עם יהונתן בצר על הקמת ממשלת צללים, הוא אפילו קנה את Shadowgov.org כדי שיהיה לנו שימוש בה בעתיד. כרגע הוא פעיל עדיין במרצ.

    Pepepere,
    אני לא ראיתי את הספאם, יש מצב שתפרסם אותו כאן?

    לגבי הזיהוי הביומטרי, כאשר השר קובע דרכים בהם אדם מזדהה כבגיר לצורך הודעת מנוי, זה המקום להכניס זיהוי ביומטרי.

  11. יונתן, כבר ידוע איפה ומתי ההפגנה?ואיפה יש כזו עצומה, שאני אוכל לחתום עליה?

  12. כשאתה אומר "יום ו' בבוקר" אתה מניח שברור לכולם שזה בירושלים מול בית המחוקקקים? כי מישהו עוד יכול להתבלבל ולהגיע בטעות להפגין מול הכביש הראשי בשדרות (דווקא מגניב, יש שם הרבה תקשורת בימים אלו).

  13. עוד אין מקום מוחלט.

    ולא, בבית המחוקקים אין אף אדם ביום ו' בבוקר, לעומת מול "בית המחוקק" שדווקא יש.

  14. יהונתן,
    אני מצביע לך ותומך בך לכנסת. אני מאמין שאם תבוא עם המסר הנכון תוכל להשפיע בצורה מאוד משמעותית. לא סתם שומעים כל הזמן אנשים אומרים שנמאס להם ואין למי להצביע. ברגע שיבוא מישהו אמיתי, צעיר שהתחנך בעולם שונה ממה שחברי הכנסה שלנו התחנכו אני מאמין שתקבל תמיכה מאחוז גבוה מאוד של הצעירים (35-) בארצנו.
    הנה משפט שכתבתי בפוסט על אובאמה שמצליח בצורה יוצאת דופן בארה"ב עכשיו:
    "אם משווים את הפוליטיקה לאינטרנט, אז אובאמה הוא בדיוק כמו גוגל כשהם עלו לאוויר. הגיע בדיוק בזמן הנכון שכולם חיכו לו.
    אני מוכן להתערב שבשנים הקרובות נראה את אותו קונספט עם מנהיג ישראלי צעיר שיבטיח שינוי אמיתי להמונים ויסחוף אחריו את העם הישראלי כמו שאובאמה סוחף אחריו את העם האמריקאי."

    העם הישראלי (כמו העם האמריקאי) רק מחכה שיבוא מישהו אמיתי, בן אדם הגיוני ולא עוד סתם פוליטיקאי. אני מאמין שברגע שיבוא מישהו כזה, העם יבלע אותו באהבה.

  15. Pingback: פאוזה
  16. לבקשתך:
    נברתי באוסף הזיבולים שלי (my spam collection) ומצאתי.

    קצת קשה לפרסם כאן ספאם כמו שהוא, אבל עיקרי הסברים אפשר.
    קודם כל בעתיד הקרוב אפשר לראות את המקור (בניכוי כתובות מסויימות) כאן:
    http://www.spamcop.net/sc?id=z1684532424ze462f4d07ae4e11f06b3ac4e42dff6e0z
    שנית הספאם עצמו נשלח מאת "קליפ-טי.וי"
    הנושא: יש לכם אתר ? אכלתם אותה – בואו להצטרף למרד נגד החוק
    עיקר התוכן הוא תמונה (תגית IMG) שנמצאת בכתובת
    http://i227.photobucket.com/albums/dd81/zohar99/74f3047f.jpg
    וקישור שאומר "לאתר של קליפ טי.וי ניתן להכנס מכאן" ומקשר לאותו אתר (זה מן הסתם המרכיב הפרסומי של בספאם).
    וכמובן קישור כאילו ל"הסרה".
    התקבל ב-28/2/2008 שעה 1:13 לפי שעוננו בכתובת של מקום עבודה שלי.

Comments are closed.