חוק אח שלי גדול

מזרון חלקלק, זה כל מה שיש לי לומר על כך שמשטרת ישראל ביקשה מחברות הסלולר מידע שלא היה מותר לה לבקש במסגרת חוק נתוני תקשורת (ותודה לאהוד קינן).

פגיעה בפרטיות, על פי חוק הגנת הפרטיות מוגדרת כעבירה כאשר מתקיימת "בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, או הטרדה אחרת", זה בדיוק מה שמשטרת ישראל עשתה בימים אלו. אין ספק שהבג"צ שהגישה האגודה לזכויות האזרח לא היה יכול אפילו לדמיין כי זה יהיה המצב, שהמשטרה תבקש זאת באותה חוצפה שהיא עושה, בעוד שכאשר צריך לאתר חשודים באונס המשטרה לא עושה דבר. כלומר, חוק נתוני תקשורת הוא אות מתה בכל מקרה, לא משתמשים בו כדי להגן על האזרח.

ומה המידע שהמשטרה ביקשה? מי הסוכנים ומהם סוגי המכשירים שאותם רכשו אנשים; ככל הנראה כי כדי לאתר פושעים חשובים צריך לדעת מי מכר להם את הטלפון ומהן פרצות האבטחה שיש להם בטלפון כדי להאזין? יש להטיל ספק בכוונה האצילית של מחלק עבירות מחשבה במשטרת ישראל. (או שאולי הנספח הסודי איפשר להם את זה ועכשיו לא)

כמו ששיערתי, המשטרה מנסה להקל על עבודתה במקום לחקור עבירות, היא רוצה להקים מאגר מידע ביומטרי בניגוד לחוק, לקיים מערכת שתוכל למפות את הקשרים החברתיים שלנו באמצעות חוק נתוני תקשורת ואפילו לחדור אלינו למחשבות האישיות ביותר.

כשרשות שלטונית לא עומדת יותר בחזקת החוקיות, כלומר היא הפרה את אמון הציבור, לא ראוי לתת לה סמכויות בכלל.

על מנחם בן ששון, כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, להקפיא מיידית את יישום החוק, כמו גם להעלות הוראת שעה שמקפיאה את הסמכויות; במקביל, יש לאסור על התקדמות החקיקה הביומטרית עד שמשטרת ישראל תוכיח שהיא ראויה לאמון הציבור.

9 thoughts on “חוק אח שלי גדול

  1. נראה שחברי הכנסת לא מרוצים, בלשון המעטה, מהבקשה של המשטרה:

    ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) אמר לאנשי המשטרה: "אתם מבקשים נתונים שאתם לא רשאים לקבל וזה מדליק אור אדום. לא יכול להיות שתבקשו פסיק יותר מהחוק, אם ביקשתם יש לכם בעיה איתי".

    יו"ר הוועדה, ח"כ מנחם בן ששון (קדימה) אמר שהוא רואה את הפרשה בחומרה רבה. "בקרוב תבואו לאשר חוקים כמו חוק המידע הביומטרי ואני לא יודע אם אפשר לאשר לכם. היוקרה שלנו כחברי כנסת שמאמינים בחוק מוטלת על כף המאזניים. לא האמנו שנבוא לדבר על התקנות ועוד לפני שנדון בהן נגלה כאלה כשלים".

    (מתוך הכתבה של שחר אילן ב"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1011238.html )

  2. כן,
    אבל זה שהם לא מרוצים לא אומר שאני לא יכול להגיד להם "אמרתי לכם". וזה לא אומר שהם יכולים לעשות משהו.

    עם כל הכבוד לח"כ דוד רותם, הוא לא יכול לקחת למשטרה את הסמכות הזו.

  3. ואם יורשה לי, יותר סביר שהחוק בסופו של דבר יאפשר למשטרה לבקש את המידע הזה. נסיון העבר מראה שזכות האזרח לפרטיות היא במקום הנמוך ביותר בסדר העדיפויות – גם בעיני האזרחים עצמם.

  4. "מזרון חלקלק". פרויד באיזור?

    הבעיה היא שכמה שתאמר "אמרתי לכם" זה לא יעזור, כמו שציין ר"ש.

  5. אוקי, אני אגיב והפעם לא מהסלולר לי.

    בהתחלה, כשכתבתי את הפוסט כתבתי "מדרון חלקלק". אחר כך, כשהחלטתי לפבלש אותו חזרתי והמילים פשוט לא ראו לי. כלומר, זה לא "מדרון חלקלק", זה באמת מזרון. מזיינים אותנו ולנו לא איכפת. אין שום דרך אחרת לקרוא לזה למעט מזרון חלקלק.

    זו לא פעם ראשונה שאני משתמש בביטוי ואני עומד מאחוריו.

Comments are closed.