מחשבות משפטיות ליום שחור

0.
חוק נתוני תקשורת, הידוע בכינוי החדש "חוק האח הגדול" עבר הצבעה בכנסת ישראל ורשמית הצטרף לספר החוקים. החל מהיום כל אזרח נתון למעקב מתמד באמצעות הנתונים שהוא עצמו מספק לחברות התקשורת שלו תוך שזכותו למניעת הפללה עצמית נפגעת. שוחחתי ארוכות הבוקר עם זהבה גלאון על החוק (ודעתה) ועל הצעת החוק הנוספת הנתמכת על ידי אבי "אנחנו נטפל בפושעים כמו שמטפלים בטרוריסטים" דיכטר שמציעה אפשרות לבצע חיפוש סמוי בבתי חשודים מבלי ידיעתם ומבלי שתהיה כל ראיה על כך (יש לקרוא: המשטרה תוכל להתקין רוגלות על מחשבים מבלי שהאזרח ידע על כך, כמו גם להעלים חפצים מהבית, וזה במקרה הטוב שבו הם לא שותלים ראיות פיקטיביות). זהבה תעזור לנו, כמו גם חברים אחרים שכנראה הולכים לעשות במלאכה, אבל אני כבר אמרתי, העניין הולך לעלות כסף שאני אשמח אם תסייעו לגייס.

1.
למקרה שלא היה ברור עד עכשיו, במדינה בה יש 99.8 אחוזי הרשעה לאזרחים פשוטים, רק שלושה אחוזים מהתלונות נגד השוטרים בכלל מגיעות להעמדה לדין, ויותר משליש מהתלונות נסגרות ללא חקירה כלל. האם המדינה שלנו מקלה על ההדק בהרשעה? אולי היא צריכה אמצעי חקירה יותר חזקים?

2.
אגב, המדיניות של דיכטר להלחם בפשיעה כמלחמה בטרור עשויה להוביל להצעות טיפה יותר הזויות. לא רחוק היום בו הצעה לחיסול ממוקד של עבריינים ומשפחות פשע תהיה הצעה לגיטמית. אם הגבול בין השב"כ למשטרה הטשטש והשב"כ ב2005 היה זרוע אכיפת חוק ולא רק יחידה פסיבית לאבטחה ומודיעין, המשטרה היום רוצה את אותם כוחות על מנת לטשטש את האבחנה יותר. דיכטר, כמי שרגיל לשירותים המיוחדים, רוצה את הכוחות האלו כי מבחינתו מניעת פשיעה בכל מחיר מתעלה על שלטון החוק.

3.
אבל חוק "אח שלי גדול" הוא לא הבעיה היחידה שלנו; שר התקשורת היקר מאוד, אריאל אטיאס החליט לקדם את חוק הצנזורה במלוא הכח. לטענתו, הפדופילים האחרונים שנתפסונצודו על ידי ערוץ 10 מטרידים בצ'אטים, יש להגן על הילדים בכל מחיר, גם אם הצ'אטים האלו בכלל לא יחסמו על ידי אותן תוכנות סינון או שחסימתם לא יעילה בכלל. באותה העת, להצלת ילדינו קמה "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" וסגרה עם בזק בינלאומי עסקה ייחודית למגזר החרדי שנותנת לה אינטרנט מצונזר. כלומר, יש כבר אינטרנט מסונן וכשר, אז למה להטריד אותנו?

4.
כתב העת לביקורת התקשורת והפוליטיקה "מעריב לנוער" מבצע תחקיר בו נער בן 17 שולח מכתב למאה ועשרים חברי הכנסת בו הוא מספר על קשייו הכלכליים ומבקש סיוע. חבר כנסת מסוים שולח לאותו הנער שטר כסף במזומן. האם לא ראוי במקום לברך את אותו חבר הכנסת לברר האם יש מקום לפתוח בחקירה לגבי שוחד בחירות? כלומר, יכול להיות שאני טועה, אבל העברת כספים לאדם מאיש ציבור יכול תמיד להתפרש כרצון לקנות את קולו. אגב, מנסיון שלי ב"עבודה שחורה", חברי כנסת רבים כן עונים למכתב ורוצים לעזור. צריך רק להזכיר שאתה מהתקשורת.

5.
רוצים באמת להשפיע? תשאלו את ח"כ שלי יחימוביץ מדוע היא הצביעה בעד חוק נתוני תקשורת. תשאירו תגובה אצלה בבלוג ותשלחו לה אימייל. תשאלו גם חברי כנסת טובים כמו דב חנין מדוע הם לא הגיעו להצביע נגד החוק? רוצים לעשות שינוי אמיתי? תטפלו במדינה הזו ותתמודדו לכנסת.

18 thoughts on “מחשבות משפטיות ליום שחור

  1. תגובה לקטע
    ======
    יהונתן,
    כרגע בכוונתך להגיש את הבג"צ לבד או עם אזרחים נוספים* (שאינם בהכרח עורכי דין)?

    *בהנחה שהזא"ב הזה שאליו קישרת לא קיים כרגע ולא יהיה קיים עד מועד הגשת העתירה.

  2. אתה באמת מתכוון לעתור לבג"צ שיקבע כי חסד"פ נתוני תקשורת בטל? באיזו עילה?

  3. תגובה לתגובה מאת "דין" בתאריך 18.12.2007 22:18
    ======
    דין,
    אתה צודק במידה מסוימת: הסיכוי שבג"צ יבטל חוק של הרשות המחוקקת (בניגוד לפקודות וצווים של הרשות המבצעת) הוא נמוך במידה קיצונית.
    אבל זה לא אומר שאנחנו, בתור בני אדם מוסריים שחיים בתקופה בלתי-מוסרית, לא צריכים לנסות.

  4. אסף ודין,
    לא אני לבד. אני הולך לעזור לגבש בדיקה קודם כל אם הדבר לא יכול להסגר ברמה הפוליטית, אם נראה שאין מוצא אחר, נאלץ לנסות. (דין, בפוסט הקודם הסברתי את העילות באחת התגובות).

  5. באילו מקרים המשטרה יכולה לקבל פרטי משתמש של גולש באינטרנט?
    מה הפרצדורה שהמשטרה צריכה לעשות ?
    תודה ובהצלחה !

  6. אסף – פקודות הם חוקים שחוקקו בתקופת המנדט הבריטי, הרמה הנורמטיבית שלהם היא כמו של חוק רגיל שחוקקה הכנסת.
    יהונתן – לפי ההלכות היום אין הרבה סיכוי שיבוטל החוק, אבל ח"כ תמיד יכולים להגיש הצעות חוק לתיקונו…

  7. הגבתי אצל שלי בבלוג, אצל דב חנין (אני הצבעתי חד"ש ואני מזועזעת מהעדרותו) אני עדיין שוקלת כיצד ואיך להגיב.
    Mיקי

    נ.ב.
    הפנתי השבוע לרשומה שלך על גו-נודלס מפורום יוצאים מהבית בתפוז, אני עדיין מחכה לתגובה שלך ברשומה… (ואם כבר, אז סיים-סיים זה באמת אחלא אלטרנטיבה)

  8. אבים,
    מובאת כאן תגובתה של שלי שנשלחה אלי במייל:

    לפונים בעניין "חוק האח הגדול" שלום,

    ראשית אני מבקשת להסב את תשומת לבכם, כי מתוך שלל ההסתייגויות שהגישו חברי הכנסת לחוק זה, ההסתייגות של שלי היא היחידה שהתקבלה והביאה לתיקון משמעותי בחוק.

    הסתייגות זו הוגשה יחד עם חה"כ גדעון סער מהליכוד, והיא מטילה איסור על האזנות לקוי הטלפון של עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עיתונאים, עורכי דין, כוהני דת וכן הלאה.

    כך שבמבחן מזעור הנזק והפרקטיות נראה לי שיש דווקא לחזק את שלי.

    ההחלטה לתמוך בחוק אכן לא היתה פשוטה.

    אני מפנה אתכם לנאומה של שלי במליאה ובו היא מנמקת את הסתייגותה (שכאמור התקבלה) ואשר אפשר למצוא בו מעט מן הדילמות הרבות.

  9. יהןונתן, קראתי (NSFW)ונחרדתי עוד יותר:
    "הובעו כאן חששות מאוד כבדים מפני מעקבים של המדינה ככוח מאוד גדול אחרי האזרח הקטן והחלש. אני חייבת לומר לכם שהחשש הזה הוא כבר מעט לא רלוונטי כי כוחה של המדינה קטן והולך ואילו כוחו של בעל ההון כמעסיק הולך וגדל והחירות נשללת מבני אדם בעיקר מידי מעסיקיהם ולא מידי המדינה." כלומר, השלמה עם המצב-אם ממילא כוחה של המדינה הולך ופוחת אל מול מעסיקים, אז לא נורא, יסבלו עוד קצת…
    מזכיר לי את האיש שניסה לאמן את הסוס שלו לא לאכול. כל יום היה נותן לו פחות ופחות מזון עד שמת הסוס. מרעב.

  10. כתבתי לאימייל של שלי יחימוביץ' ומחקתי את הכל. מה אני צריך להסתבך עכשיו עם רשימות שחורות. אגב, איפה שיש עצומה – אני חותם.

    און א דיפרנט נואוט: קראתי בקולקטיב שבלוגר עיראקי נרצח בביתו. גופתו נמצאה, ומסתבר שהוא נורה למעלה משלושים פעמים, ככל הנראה במהלך פשיטה של כוח משטרתי כזה או אחר. הנה כוח של מדינה שלא הולך וקטן. אני לא מבין למה נטפלים לאינטרנט. אפשר פשוט לירות בנו.

Comments are closed.