אניטה לא יוצאת מהתודעה | תנובה כמשווקת פורנוגרפיית קטינים

0.
אחת הבעיות הרציניות במאבק שלנו בחוק הצנזורה היא שאנחנו נאבקים במפלצת תודעתית. הסכנות האורבות ברשת: "פדופילים", פורנו קשה, "סחר בנשים באינטרנט", אלימות ושלל סכנות אחרות הקהוו את חושינו. אנחנו מתארים את הפושע האינטרנטי, זה שמסוכן לילדים, בתור (1) גבר (2) בן ארבעים לערך (3) לא אסתטי (4) שמעוניין לתקוף. הפושעים האמיתיים, ככל הנראה, הם באמת גברים בני ארבעים ולא אסתטיים, אבל הם עובדים בתעשיית הפרסום.

1.
(תודה לגל מור ואהוד קינן) דמיינו ילדה מתחת לגיל 18, אך ככל הנראה אחרי התיכון, שמתחייבת שלא לצאת ממיטתה במשך חמישה ימים. מצלמות רשת יסקרו את שהייתה והגולשים מוזמנים להצטרף או לשוחח עמה בצ'ט. הילדה מקבלת תשלום עבור הפעילות, וככל הנראה לא שונה מג'אסטין וונג או JennyCam; מציצנות במיטבה. זהו הקמפיין שמשיק שוקו שוק של תנובה: "אניטה לא יוצאת מהמיטה.

2.
חברת המיינסטרים, אולי החברה שמזוהה ביותר עם תעשיות מסורתיות, מציגה קטינה כחפץ זמין לשימוש מיני, ברמז בלבד.

3.
"אז מה הבעיה כאן?", תשאלו אותי, "אתם נלחמים כל הזמן בעוז כדי לקדם את הזכות של אנשים לבטא דברים כאלה; בעצם, אתם נלחמים על הזכות של תנובה להראות ילדה בת 17 במיטה ולהציג אותה בתור משהו מיני. זה מה שאתם, אוהבי הפורנו והגולשים באינטרנט אוהבים, לא?". אז זהו, לא בדיוק. המאבק שלי הוא לא בעד הביטוי התאגידי, הביטוי המסחרי צריך להיות כפוף לכללי אתיקה נרחבים. אני לא אומר שצריך לבלום את הביטוי של תנובה, אלא אני חושב שהרבה יותר מהפורנו הקשה שהשפיע על העולם, התאגידים הם אלו שהפכו את החברה שלנו לכל כך מינית.

4.

אניטה אוס היא סימפטום, התמונות שהיא מציגה בבלוג שלה עשויות להחשב תמימות, או פדופיליות, הכל תלוי בהקשר. אבל התגיות בסרטון שהיא מעלה בHeep של סלקום מגלות את הכוונה. המטא-כוונה אולי: כוסיות, דוגמניות, בלונדיניות, צחוקים, אילת, בנות, בלונד, המתאגרפות, בלוגים. לתגיות האלו יש כוונה הרבה יותר ברורה: Soft-Core. ואולי אני טועה, אולי רק אנחנו, המזדקנים, שכבר לא יכולים לצאת עם בחורות צעירות בגיל 19-20, מתחילים לפקפק ולקרוא לחומר הזה תועבה, כשברור לחלוטין שאנחנו לא קהל היעד של הקמפיין. הרי אני לא שותה שוקו יותר, אני שותה קפה, אני התבגרתי. הפרסומת לא מיועדת אליי והיא לא תגרום לי לשתות שוקו. אז למה אני יושב וכותב כאן על כמה הפרסומת הזו היא פורנוגרפיית קטינים?

5.
אבל אני טועה. הילדים הם לא אלו שרוכשים את השוקו. הקמפיין עובד, אנחנו מדברים עליו. כמו שישנה טענה שמשרדי פרסום מראש מתכננים שפרסומות יפסלו על מנת שהפרסומות יזכו ליותר הד תקשורתי, ולאחר שהרשות פוסלת פרסומות כיוון שהן מציגות כפיה מינית או משרדת סקס כלפי קטינים או סתם וולגריות. אנשים מדברים על הקמפיין ומצליחים. הנה, גם אני כתבתי כאן בבלוג.

6.
אם נחזור ל892. אולי הדיון צריך להשתנות.צריך להגן על הילדים; לא צריך להגן על ילדים מבני ארבעים שמעוניינים להחדיר איבר מין לפיהם או לגופם, אלא צריך להגן עליהם מתאגידים שמעוניינים לפגוע בכיסם ולשכנע אותם לרכוש ולרכוש. "עמוד על שלך, אל תוותר, תתעקש, קנה מה שאין, אל תקנה מה שיש".

17 thoughts on “אניטה לא יוצאת מהתודעה | תנובה כמשווקת פורנוגרפיית קטינים

  1. מעניין.

    "הילדים הם לא אלו שרוכשים את השוקו": הקמפיין לא עובד- אם בסופו של דבר הם לא רוכשים/ או משכנעים את ההורים לרכוש את השוקו. רק אם ההד- מביא לעלייה ברכישות זה הצליח.או שלא הבנתי את המשפט הזה.

    מי שמביא לילדים/ בני נוער את דמי הכיס, הוא גם המחנך העיקרי לאיך להשתמש בו בתבונה ואיך להתמודד עם הפרסום, תדמיות, מותגים וכו'. בכלל חינוך פיננסי לילדים זה דבר חשוב כשלעצמו, ועוד יותר חשוב זה איך להסתכל על התכנים הללו בעיניים ביקורתיות (בטח כשמשתמשים בקטינה כבחפץ). אבל כשבתור מבוגרים אנו גם מתפתים לקנות "מה שיש" או לא מודעים או אדישים לכך בכלל, מכאן מתחילה הבעיה.

  2. לימור,
    רוב הפעמים, ההורים בסופרמרקט רוכשים שוקו, לא הילדים במכולת אחרי בית הספר.

  3. יפה אמרת.

    אנחנו חברה דו-פרצופית, כבר אמרו את זה כל כך הרבה פעמים. מצד אחד השמרנות, הפחד וצקצוק הלשון של הגילהרים למיניהם, ומצד שני חברות הפרסום משתוללות חופשי ועושות הרבה יותר נזק משאפשר לתאר בכלל.

    "שוק חופשי" זו כנראה בעצם מילת מסווה ל"בוא נדפוק כמה סוטים קטנים בשביל שלא ישימו לב שאנחנו הפושעים הגדולים מכולם".

  4. נכנסתי לבלוג, ראיתי את הסרטים, לא ברור איפה יש כאן פורנוגרפיה או רמיזה לכזו. אם השילוב של בחורה צעירה + מיטה בפריים אחד= פורנוגרפיית ילדים מבחינתך, אני חושב שאתה צריך להיבדק!

  5. נכנסתי לבלוג, ראיתי את הסרטים, הרגשתי מחנק וסגרתי את החלון, קראתי את הפוסט שלך שוב ופתחתי את הבלוג שלה, קראתי, רצתי לשירותים להקיא, עכשיו אני הולך להתפלל בכותל המערבי לבירת אחרית הימים ולסוף האנושות. גועל נפש.
    את ההקשר למיניות, את הנכונות לפירסום, את היכולת של חברות לקנות אנשים ואת החברות עצמם הייתי שולח לתוך החור השחור שאוטוטו מיוצר אי שם במעמקי האדמה. (ואחרי החומר קריאה הזה גם אני מקווה להגיע לשם). תודה עם הפוסט

  6. כנראה שאני באמת איש חולה. אני לא מבין איך דמות של בלונדינית במיטה בפוזות מגרות מגרות ומזמינות להכנס איתה למיטה גרמו לי לבחילה. הרי הילדה באמת לא משדרת מיניות. אולי אני באמת צריך טיפול…

    אולי, אגב, אתה טועה ואני הוא זה שנבחל כאן בצדק.

  7. פוסט מדכא שמצדיק את מה שטענתי מההתחלה שכולם רוצים לצנזר את הרשת רק כל אחד רוצה שהוא ישלוט על מה מצנזרים.

    ובכל זאת להאשים דוקא את התאגידים שמפחדים מכל לחישה של חרד שתסמן אותם כמקדמי פורנוגרפיה? נראה לי שטיפה הגזמת.

  8. יהונתן,
    אתה פשוט לא בסדר. לפוסט כזה חובה לצרף שקיות הקאה.

    האמת, כבר התחלתי לחשוב שזה רק הראש הסוטה שלי שרואה בכל מיני פרסומות את הרמיזות המיניות, וכשגם אשתי הסכימה חשבתי שאולי זה רק הראש החרדי המצומצם. כעת אני רואה (לשמחתי או לצערי? לא בטוח) שגם ליברל נאור רואה זאת כך. חברות הבגדים עושות זאת כל הזמן, בכל הגילאים שרק תבחר.

  9. אני אבוא בתור הלא-עורך הדין הלא-אנאלי.

    אני חושב שגם אם מניחים בצד את הדיון המשפטי ואת הצנזורה, לגטימי להיגעל גם מדברים שנאמרים במסגרת חופש הביטוי.

    לתנובה ולמשרד הפרסום שלה מותר להציג ילדה בת 17.5 שמזמינה אנשים למיטה "אבל בלי מחשבות מלוכלכות", ולי מותר לטקבק אצלך ואצל גל ולהגיד שוב: "איחס".

  10. יחזקאל,
    נעלבתי שקראת לי ליברל נאור, אני סמולני מסריח. הליברלים הנאורים הם בדרך כלל ניאו-שמרנים.

  11. אני נורא מצטערת , בעיקר בשבילך! על הציניות בה אתה משתמש במשפטים כמו :

    "כנראה שאני באמת איש חולה. אני לא מבין איך דמות של בלונדינית במיטה בפוזות מגרות מגרות ומזמינות להכנס איתה למיטה גרמו לי לבחילה. הרי הילדה באמת לא משדרת מיניות. אולי אני באמת צריך טיפול…"

    כי לדעתי אתה באמת צריך טיפול! באיזה מקום בדיוק בפרסומת הזו אתה מבחין בפורנוגרפייה? אז נכון, הנערה נשארת במיטה 5 ימים! אבל למה להצמיד לזה הקשר מיני? זה אמור להיות רעיון תמים ביותר.. ללכת לישון, לעשות מסיבת פיג'מות וכו'..
    אבל לא.. תמיד יהיו אנשים שירצו לחפש בדיוק את ההקשר המיני לכאורה , בדבר שכלל לא אמור להופיע בו! וחבל שכך.. זה רק מראה עד כמה שהחברה שלנו מדרדרת מבחינת התפיסה שלה את העולם בכלל , והפרסום בפרט!

    אני באמת חרדה , לגבי כל אותם האנשים שתופסים את הפרסומת הזו בצורה אותה הצגת ! ומציעה לכולם לחשוב על הדברים "קצת" אחרת (שינוי כיוון של 180 מעלות לערך)..
    תעשו טובה! לא רק לעצמכם, אלא גם לילדה עצמה, וילדים נוספים שגולשים באנטרנט, נכנסים לפוסט הזה בדרך כלשהי , קוראים את הכתוב בו , וצריכים להעלות על דעתם (אין לי מושג מדוע..) הקשר מיני כלשהו בפרסומת הזו!
    חומר למחשבה!! מקווה שתקח את דבריי לתשומת לבך!

    ד"א- בוקר שוק! שוקו שוק! אם לא תתעורר איך תקום?! ועוד.. רק מעידים לטובת הפרסומת הזאת , שאמורה להיות נורא קלילה כיפית .. וקושרים באופן ישיר ומוחלט את המיטה לכל הסיפור הזה!!

    והסרטונים שהנערה העלתה בהיפ.. רק מעידים ומחזקים את טענותיי!

  12. ליאור אין לי באמת כוח להכנס לכל הסרטים האלה אבל

    "כוסיות, דוגמניות, בלונדיניות, צחוקים, אילת, בנות, בלונד, המתאגרפות, בלוגים."

    "תמיד יהיו אנשים שירצו לחפש בדיוק את ההקשר המיני לכאורה , בדבר שכלל לא אמור להופיע בו! "

    מה, כוסית, דוגמניות בלונדיניות – זה מיני?

  13. כמה הערות ברשותכם על חופש הביטוי

    1 – תאגידים הם לא בני אדם. אין להם חובות אזרחיות כמו לאנשים, ואין שום סיבה שיהיו להם זכויות כמו לאנשים. תאגידים לא צריכים להנות מכל מיני זכויות שנועדות להגן על אנשים, ולכן לא צריכים לקבל הגנה של חופש הביטי.

    2- רוב הפרסומות לא צריכות לקבל הגנה של חופש הביטוי. חופש הביטוי נועד כדי שמישהו יוכל להגיד "יש לי רעיון", לא כדי שהוא יוכל לפמפם את זה 24-7 בכל חור שתלכו אליו. זה לא "חופש הביטוי" אלא "חופש הצנזורה על ידי הגברת סף הרעש". האם מטעם חופש הביטוי אני יכול להכין רמקולים בגובה בניין בן 3 קומות ליד החלון שלכם ? פרסומות (שחוזרות שוב ושוב ושוב ושוב על אותו מסר) עובדות בצורה הזאת – אחרי כמה זמן אתה נהיה חרש – כל מי שרק מדבר איתך, פשוט רק מזיז את השפתיים – אין לו סיכוי ליד הרמקולים.

    3- למעשה חלק מהפרסום עובד על פסיכלוגיה פבלובית – חשיפה חוזרת לגירוי נייטרלי מתאים (שוקו) יחד עם גירוי לא נייטרלי (שוק, כוס, ציצי לדוגמה). תגרום בסוף לזה שהצלצול =אוכל. צריך לבחור את הגירוי המתאים למפה קוגינטיבת שכבר קיימת אבל במובן הזה פרסום חוזר פועל כמו שטיפת מוח – נחזור על זה שוב ושוב עד שזה יכנס לך מתחת לתודעה. (מי שלא מאמין-

    "אין אין אין כמו במבה" – מישהו יכול למחוק את זה מהמוח שלו?)

    לא רואה סיבה להגן על דבר כזה במסגרת חופש הביטוי

    והערה על תרבות הצריכה – לצערי זה דבר נפוץ שחושבים על זה כעל משהו שרק משנה את היחס שלנו למוצרים , או ששואלים אם כן או לא נקנה את המוצר הזה בעקבות הפרסומת הזאת.

    תרבות הצריכה משפיעה גם על הדרך בה אנחנו תופסים את העולם, בה אנחנו תופסים את עצמנו ואת האנשים סביבנו. אתה יכול לשתות שוקו או קפה, אבל אחרי מספיק חשיפה לפרסום, הדרך בה אתה רואה את העולם תהיה אחלה דבר בשביל התאגיד הממוצע

    http://ecowiki.org.il/index.php?title=The_ad_and_the_ego

  14. יהונתן, ברשותך אני רוצה להוסיף שני פרטים קטנים לסיפור שאולי יעמידו אותו באור שונה. אולי לא, אבל אולי – כן.

    א. "מיינו ילדה מתחת לגיל 18, אך ככל הנראה אחרי התיכון,"
    אניטה היא בת 17.5 לדעתי היא כבר מתקרבת ל 18. מאיפה לי? כי היא לומדת ביחד איתי במכללת עמק יזראל במסלול לניהול מערכות מידע.
    כלומר, לא מדובר פה באיזו ילדה סתומה שתנובה "קנו", מדובר פה בבחורה מבריקה, שסיימה את התיכון בגיל 16 והתחילה תואר ראשון. אגב, היא אחת התלמידות המבריקות ביותר, והממוצע ציונים שלה הוא מעל ל 95 למיטב זכרוני.

    ב. "הילדה מקבלת תשלום עבור הפעילות, וככל הנראה לא שונה מג'אסטין וונג או JennyCam; מציצנות במיטבה"

    אין לי מושג כמה אניטה מקבלת עבור הפעילות הזו, (חופשת סמסטר, מילואים וכ') אבל היא מאוד שונה מג'אסטין וונג או ג'ני קאם. השוני נעוץ בעובדה שאניטה, בנוסף להיותה סטודנטית מבריקה, היא גם דוגמנית. לא מדובר פה בבחורה אנונימית שזו ההופעה הראשונה שלה, מדובר בדוגמנית מקצועית (שתמיד תהיה "אחותה של ריטה מהדוגמניות 3").

    בסופו של דבר, אני לא חושב שהפירסומת הזו פורנוגרפית, ובטח שלא "פורנוגרפיית קטינים". מה שכן, שוב יש פה חברה גדולה שמשתמשת בגוף האישה כאינטרס לקידום מוצרים שלה – איך זה שונה מבחורה שעומדת חצי עירומה ליד אוטו או מקרר?

  15. אם אני מבין נכון את הכוונה של יהונתן זה בכלל לא פוסט על "אניטה" אלא על התפיסה של אנשים את ה"אינטרנט הזה". מי שכמוני לא רואה טלויזיה וכן מחפש ומוצא תוכן באינטרנט מגיע למקומות אחרים לגמרי ממי שיושב רוב הזמן מול הטלויזיה, רואה את הזבל ששמים לו שם ממול העיניים וכשהוא מגיע לרשת זה מה שהוא מחפש ומוצא. מי שדוחפים לו כל הזמן מול העיניים הטלויזיה "כוסיות, בלונדיניות וציצי" בטענה כאילו שם זה לא פורנו (שאולי היא נכונה, אז מה?) כשהוא מגיע לרשת ומחפש מה שהוא רגיל למצוא הוא גם מוצא אותו בגדול, ולא מוצא דברים שלא חפש. מי מחפש דברים אחרים ברשת מוצא דברים אחרים. הרוב בכלל לא יודע מה קיים ברשת וכשהוא מגיע הוא מחפש את אותו התוכן הרדוד שיש לו בתקשורת ההמונים וזה מה שהוא מוצא. ואז כשבאים לדבר על "חסימה" וסינון" אז גם ברור לאותו רוב שזה הכרחי ונחוץ כי זה מה שהוא יודע על הרשת וזה גם מה שהוא מחפש ומוצא שם. הוא לא מחפש ברשת מה שהוא לא מכיר.הוא יודע שברשת יש מה שיש בטלויזיה אבל בלי פיקוח ולכן ברור לו ש"דרושה חסימה". מה שהוא לא מכיר (וגם לא יכיר אם מי שמכוון אותו זה תקשורת המונים שפונה תמיד רק למכנה המשותף הנמוך ביותר) לא יכול להוות אצלו חלק מהשיקול, ולכן ברור לו שאין בעיה לחסום את רוב מה שברשת כי הרי מההיכרות שלו זה הכל זבל מסוכן.

Comments are closed.