בזמן שאתה עסוק בלעשות תכניות אחרות

0.
אנחנו מנהלים את החיים שלנו מול צוֹרַן, שלא פלא שהדמיון בין המילה צורן לבין המילה צוּרָה הוא כל כך מזערי. הצורה מקבלת משמעות מהצורן שמשמש את מכשירי החשמל, את הטלפונים הסלולריים ואת המחשב שאנחנו מדברים באמצעותו עם העולם. לא בהכרח באמצעות טראקבקים או בעזרת ציוד משוכלל, לעיתים אפילו האימייל יכול להיות תקשורת נהדרת.

כל המידע הזה מצטבר איפשהו, ומישהו צריך לטפל בו.

1.

"הגישה הזאת של אגירת מידע על התרבות נובעת מהתחושה שאי-שם בעתיד – בעוד מאה, אלף, מיליון שנה, אחרי שהמין האנושי כמעט ייכחד אבל ישקם את עצמו בעולם טוב יותר – מישהו מאוד ישמח לגלות פרטים על תחילת המאה ה-21. הדימיון הרומנטי שלנו מהרהר בערגה באפשרות שאיזשהו חוקר או היסטוריון יגלה שברי טוקבק שכתבנו למאמר של גדעון לוי ויסיק ממנו תלי תלים של תובנות מחכימות על מלחמת התרבות ששררה לחופו המזרחי של הים התיכון בשנת 234 לפני האסון הגדול." (אליחי וידל, נשמור נשכח)

2.
קווין ויטריק תלה את עצמו (NSFW, תמונות של התלייה) בשידור חי לעיני מצלמות רשת ביום שישי. לאחר התליה מיליוני אנשים בעולם שמעו עליו, רק כי ההתאבדות שלו (כמו כל המחשבות והיצרים שלנו) היו מתועדות ברשת. כמו כל דבר אחר בחיים שלנו, גם לזה יש תיעוד. אותו תיעוד מאפשר לנו ללכת אחורה בזמן ולשוב לרגעים – כאילו חיינו על פס שבו החיים עוברים בסטרימינג. כמו בטלויזיה – אנחנו מניחים שגם באינטרנט האנשים שכותבים, מצטלמים ומספרים על חוויות עושים ברגע זה משהו יותר מעניין מאיתנו.

התאבדות, כהליך סופני, היא תמיד משהו שמעניין אותנו – היכולת של אדם לנתק באותו הרגע את המשך החיים מדהימה ומסקרנת. לא עובר יום שבו אדם שפוי לא שואל את עצמו איך הוא רוצה לסיים את החיים, ואם כבר לסיים אותם אז כדאי שזה יהיה מול אנשים, לא?

3.

זה תפס את ראש הממשלה באמצע הגילוח
הוא רץ לטלפון אבל שמע את זה גם שם
זה נכנס בשידור חי אל תוכניות הארוח וזה השתיק שם את כולם
אף אחד לא ידע מה זה ועל מה זה
לא אף אחד עוד אף פעם לא שמע דבר כזה" (אהוד בנאי, דממה דקה)

4.

Justin Khan ג'אסטין קאן
cc-by-nc-nd Laughing Squid
ג'אסטין קאן החליט להראות לכולם כמה החיים הם מה שעובר לידך כשאתה עסוק בלעשות תכניות אחרות, ולא תלה את עצמו. הוא חיבר מצלמת רשת לראשו – כשהוא בשירותים, כשהוא במקלחת, אפילו ביציאות. ג'סטין מאפשר לך להתקשר אליו לסלולרי ולדבר איתו, ואפילו הזמינו שוטרים לביתו עקב מתיחה טלפונית.

ג'אסטין לא רוצה להיות עוד סופרסטאר, הוא רוצה להיות מתועד, לאורך כל חייו, לחלוק את החיים שלו עם אחרים – והם כרגע כנראה לא עושים דברים מעניינים כמו ג'אסטין. כנראה שזה עדיף על בלוג ה"קמתי, צחצחתי שיניים" שאנו התרגלנו אליו.

5.
אז מה בין ג'אסטין לקווין? שניהם מתועדים, שניהם מונצחים בפנתאון המרשתת, ושניהם קורבנות של אותה החשיפה באותה מידה שהם משתמשים בה כדי להדגים את האירוניה. ג'אסטין מדגים את הבועתיות של הווב 2.0 (עם הסכנה להשמע כמו אשר עידן כשאני מערבב טכנולוגיה ופילוסופיה) – החיים המעניינים שלו הם החיים של מייסד חברת ווב 2.0; ומהי אותה חברת ווב 2.0? חברה שמטרתה להציג את חייו של ג'אסטין בצורה אינטראקטיבית. מה המודל העסקי כאן? האם ג'אסטין מקיים יחסי מין או שמא מדובר בעוד זילות של הג'ניקאם שיהפוך לפורנוגרפי בתוך חודשים?

6.
החיים הם מה שקורה לך כשאתה עסוק בלהכין תכניות אחרות () אמר ג'ון לנון וצדק. אתה לא צריך 'לזרום' עם החיים, אבל אתה גם לא צריך לאלץ אותם לקרות. אם נחזור להרי המידע שמצטברים מדי יום באינטרנט, די ברור לכולנו שרוב המידע הזה אינו נחוץ ולא יהיה יעיל לשום דבר, אבל עדיין אנחנו מעדיפים לטבוע בתוך הררים של מדיה מגנטית רק כדי לא לאבד את האפשרות של הנצחה.

7.
כולנו רוצים להיות מונצחים (וכשאני אומר כולנו אני מתכוון אל עצמי בצורה יפה) רק אף אחד מאיתנו לא מוכן לשלם את המחיר של הנצחה על ידי התאבדות בשידור חי או של הנצחה במחיר של אבדן הפרטיות לחלוטין. אנחנו מנסים הנצחה-לייט, בלוג, עמוד ברשת חברתית, טוקבקים – מי יודע, אולי יום אחד יקחו את דבריו של הוגה הדעות הידוע "אחד שיודע" וישוו אותו למשורר הגדול בכל הזמנים "אנונימוס".

8.
יונית בן שאול מסבירה זאת להערכתי טוב יותר ממני:

"עדיף קודם להתפרסם ואז, כסלבריטי, כשמותר לך לעשות כל מה שעולה על דעתך, את יכולה גם להצטלם בעירום, ולשכב עם במאים כדי לקדם את הקריירה שלך וכל מיני דברים כאלה. עוד אופציה היא שיהיה לך סבא עשיר מאוד מאוד מאוד, כמו לפריס הילטון, ואז מותר לך לעשות מה שאת רוצה, באיזה סדר שבא לך." ()

9.
על כל אחד שמתאבד מול מצלמת רשת, יש מאות שמתאבדים כל שנה שלא מול המצלמה. אל תשכחו את זה לפני שאתם מאשימים את האינטרנט בהתאבדויות הוירטואליות.

Technorati Tags: , , , , , , , , , , ,