האח הגדול צריך להתפטר | משטרת ישראל צריכה להוכיח שהיא יודעת להשתמש בטכנולוגיות מידע

מפתיע שלמרות כל מיני חוקי אח גדול שיש במדינת ישראל, זו עדיין לא מצליחה למצוא את היכולת לאתר מייל אחד שנכתב בשעה ייעודה בפורום מסוים ולאתר את זהות המסיתים לרצח, ואולי הקושרים לנסיון הרצח של שטרנהל. כלומר, טענות  בעלמא לגבי פורומים באינטרנט בהן נוהלו דיונים הן דרך נהדרת לקבל צווי נתוני תקשורת שיציגו את זהות הגולשים בפורום, אבל לא יוכלו לזהות אותם בצורה מעשית.

משטרת ישראל כבר הוכיחה שהיא עובדת עם טפסים סטנדרטיים לקבלת נתונים כגון דא אך טרם הצליחה להוכיח שהיא משתמשת בטכנולוגיות הנכונות לפענח את הפשעים הנכונים. טענות שהחוק יכול לסייע להצלת חיי אדם עובדות רק בתור טענות נגד לטוענים בפגיעה בפרטיות.

הנה מספר הדרכות לאנשי משטרת ישראל מה כן אפשר לעשות עם חוק האח הגדול:

1. קבלו את נתוניהם של כל האנשים שעמדו בסמוך לביתו של זאב שטרנהל בשעות לפני שהונח צינור ליד ביתו. אל תזמינו אותם לחקירה עדיין, אלא בדקו קודם כל את הנתונים הבאים. בכל מקרה, השארו ממוקדים בפענוח הפשע הזה, אל תעצרו לבדוק אם אותו אדם גם הוריד פורנוגרפיית ילדים באמצע, יש לכם משאבים מוגבלים, תשתמשו בהם.

2. מבין נתונים אלו, בדקו מי מהם ביצע מנוסה מהירה או תזוזה לכיוון כלשהוא. אם כן, מצאו את הנתיב ונסו לאתר מצלמות רחוב שהיו באותו המקום, אם אין מצלמות רחוב, נסו למצוא מצלמות הממוקמות במכשירי בנק אוטומאטי וברמזורים על מנת לנטר תעבורה. כמו כן, בדקו לאן המשיך משם המפגע החשוד ופרצו לביתו ללא כל צו, תבדקו אם יש שאריות של חומר נפץ [ואם אין תשתילו אותן שם].

3. הצליבו נתונים אלו עם נתוני הגלישה שלו ובדקו האם הוא גולש בפורום המזוהה עם הימין הקיצוני ובצעו פרופיל מלא של זהותו המקוונת. [לא מצאתם? תגידו שהוא גולש באתר שמכיל פורנוגרפיית ילדים ותסגרו איתו עסקת טיעון]

4. מפו את הרשת החברתית שלו, בדקו מי מחבריו הוא עבריין ומי מחבריו יכול היה להיות זה שסיפק לו את חומרי הנפץ.

5. לאחר שביצעתם את אלה, אמורה להיות בידכם זהות המחבל. לא מצאתם? תתפטרו.

הטכנולוגיה שלכם אמורה להיות מסוגלת לעשות את זה, כך לפחות לפי דבריכם. אם היא לא מסוגלת לעשות את זה במספר שעות, כנראה שאנחנו צריכים להפסיק לפחד מהאח הגדול ולהתחיל לפחד מהטרוריסטים. אגב, הצלחתם לעשות את זה ובדרך עיניתם אזרחים שלא עשו דבר, כנראה שאתם לא עושים משהו כמו שצריך וגם אז תתפטרו.

10 thoughts on “האח הגדול צריך להתפטר | משטרת ישראל צריכה להוכיח שהיא יודעת להשתמש בטכנולוגיות מידע

  1. אני עדיין מחכה שיתנו לשני שוטרים עם ניידת לחסל את מכת גניבות הפלאפונים בארץ. כביכול עם הכלים שיש להם עכשיו, כל מה שהם צריכים זה את מספר הפלאפון הגנוב, וללכת לכתובת עם צו מאסר.
    אפילו אם הגנב היה מספיק חכם כדי להחליף את הכרטיס סים זה לא אמור לעזור לו כי גם למספרי הברזל של הפלאפונים יש למשטרה גישה (לפחות על פי מה שהיה כתוב בעיתונות).

    מוזר לי שזה לא קורה כי זה מסוג הפשעים שקל וזול לאכוף, ואפשר בסוף השנה לציין ירידה במקרי הגניבות. מה יותר פשוט מזה?

  2. נו, שוב אתה מוכיח ששימוש מושכל בכלים שכבר קיימים בידינו הוא הרבה יותר הגיוני מהצורה המסורבלת בה דברים אמורים להתנהל לכאורה (או שיש שהיו רוצים שיתנהלו ויעשו זאת בצורה עקומה ושגויה).

    ואם להמשיך את הדוגמה של דופל, הנה תהייה אישית שלי מן תקופה בה עבדתי ברעננה: לאורך כביש 4, בין מורשה לצומת רעננה מרכז ישנן שלוש מצלמות.
    נהג שכבר מתורגל בנסיעה בכביש זה יידע מתי להאט לקראת המצלמה ולאחר מכן להאיץ בחזרה, וכך סביר להניח שלא ייתפס.
    לעומת זאת, אילו היתה משטרת ישראל מצליבה בין התמונות שצולמו בכל אחת מן המצלמות (בהנחה ששלושתן עובדות בכל רגע נתון ואינן מצלמות דמה), ומחשבת באמצעות חותמות הזמן שעל גבי התמונות את משך הזמן שלקח לאותו נהג להגיע מנקודה א' לנקודה ב' (שזה חשבון ברמה של כיתה ו') – סביר להניח שהיו בידה ראיות (נסיבתיות?) בנוגע למספר עצום ורב של עבירות תנועה.

  3. שרון ודורפל,

    מה שאני טוען הוא לא רק שהמשטרה שלנו לא עובדת מספיק טוב, אלא שהיא גם לא אוכפת את החוקים הראויים אלא רק "דברים שמצטלמים טוב" או דברים שלא דורשים עבודה קשה (אפילו אם העבודה הקשה קלה יחסית), הרי כשעשרות צווים ניתנים מדי חודש כמעט בלי ביקורת אף אחד לא שואל מה היה כתוב בצווים. מצד שני, כיוון שההליך המשפטי חסוי (וזו סוגיה ממש חשובה שיש לברר) אז צריך לשאול את עצמנו איזה שימוש כן עושה המשטרה באותם צווים ומדוע היא לא טורחת לסייע למי שבאמת זקוק לה.

    במיוחד נכון העובדה שאת כל מה שיש בחוק ניתן לעקוף באמצעים מודרניים. כמו ששרון ציינה, עדיין אפשר להסתיר את המיקום שלך ולהסתייע במכשירים חסויים ובתשלום מראש (pre-paid) עליהם אין רישום בעלות. אפשר גם לחייג מטלפונים ציבוריים ולגלוש באמצעות פרוקסי.

    כן, החוק הזה לא יעיל נגד מי שמנסה להמנע מגילוי, הוא יעיל נגד פושעים זניחים שלא יודעים לארגן את ארגון הפשע שלהם כמו שצריך.

    אבל, מה לעשות, החוק הזה מיותר והוא ישאר מיותר עד שיתחילו לעזור איתו לאזרחים.

  4. המשטרה גם יכולה לגלוש להומלס ולחפש באמצעות סקריפט אנשים שמוכרים באופן קבוע אפניים משומשים. לשלוח שוטרים סמויים לרכוש אפניים ולמצוא ביניהם זוגות אפניים שדווחו כגנובים. יומיים שלושה עבודה, עשרות מעצרים.

  5. אני אישית מאוד מודעת ליכולות של משטרת ישראל- כשבן אדם איים על חיי במשך חצי שנה – כולל טלפונים יומיומיים (כן, גם לאחר שהחלפתי מספר), השארת פתקים מאיימים בביתי ואפילו מעקב אחר חברתי – לקח לי 3 פעמים להתלונן לפני שמשהוא נעשה. בפעם השלישית נכנסתי לתחנה יחד עם אמי ןהסבירו לנו שרק ראש התחנה (לא זוכרת איך קוראים למקצוע שלו) יכול לטפל בעניין. אז אמי שתחייה פרצה בכעס למשרדו (הוא לא בדיוק נראה עסוק יש לומר) והסבירה לו. הוא אמר שאנחנו צריכים לשלוח לו פקס!!! אמי, שתחייה לחיים ארוכים, ביקשה לשלוח פקס מהמשרד שלו, אליו, מיידית.

    בשלב הזה, הם חיפשו אחר הבן אדם (שלא הסתיר את מספרו).
    למזלי הבן אדם היה פשוט ערבי משועמם שאהב להפחיד ילדות קטנות ולא (כך אני מקווה) אדם מסוכן. אבל עם כן? מה היה קורה לי?
    ממש לא יאמן שבגילד צעיר למדתי על בשרי שמשטרה היא לא הפתרון בדרום אמריק…ישראל.

Comments are closed.