תנו לפרס לנצח

משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך; הנשיא יטיל את התפקיד כאמור בתוך שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות או מיום היווצרות העילה לכינון ממשלה חדשה, ובמקרה של פטירת ראש הממשלה – בתוך 14 ימים מיום הפטירה. (סעיף 7 לחוק יסוד הממשלה)

עם כל הקריאות לאהוד אולמרט להתפטר, לפני ואחרי ועדת וינוגרד, אנחנו שוכחים דבר אחד. התפטרותו של אהוד אולמרט לא תביא לעלייתו של בנימין נתניהו, היא גם לא תביא למינויו של שמעון פרס כראש ממשלה זמני, כדברי שוקי גלילי. התפטרותו של אהוד אולמרט דינה כהתפטרות הממשלה, ובהנתן שהממשלה התפטרה, על נשיאת המדינה (הזמנית), לאחר הוועצות עם נציגי הסיעות, להטיל את התפקיד לפי שיקול דעתה (הזמני). לכן, מי שבסך הכל מחזיקה בתפקיד פורמאלי, וממלאת את מקומו של זה שנבחר בשביל לייצג את העם, מייצגת כיום יותר מבכל תקופה אחרת את העם וצריכה לשים את האינטרס האישי שלה בצד.


cc-by-nc EduBlogger
לכן אתמול היה חשוב לשמעון פרס להבהיר כי אין בכוונתו להיות ראש ממשלה. כמצוטט בynet, העובדה שדליה איציק שוקלת להתמודד על נשיאות המדינה אם פרס לא יתמודד יכולה לרמוז על קנוניה כלשהיא שהשניים רוקחים וגם על מצב שבו פרס יקבל על עצמו, בצורה זמנית אך קבועה, את תפקיד ראש הממשלה בכדי להציל את המדינה. פרס הוא מומחה בהצלת גופים שגוועים לאחר דעיכה והוא האדם הנכון לראשות הממשלה.

אם איציק תשקול להתמודד על הנשיאות, ופרס לא, דמיינו מצב שאולמרט מתפטר ואיציק סוגרת דיל עם המועמדים השונים לראשות הממשלה: אני אתן לכם להרכיב את הממשלה ואתם תדאגו למשמעת קואליציונית בהצבעה למעני; מצד אבסורדי שיכול להביא לכך שאביגדור ליברמן יהיה ראש הממשלה וידאג לכך שאיציק תהיה הנשיאה. תרחיש כזה אינו בלתי אפשרי לחלוטין, ואפשר לדמיין מצב שאיציק משתמשת בתרחיש על מנת להפוך את ציפי לבני לראש הממשלה הבאה.

אבל האם ראוי לתת לקנוניה כזו להתקיים? האם ניתן להותיר את דליה איציק בתפקיד הנשיאה הזמנית כששמעון פרס יכול לראות עצמו מועמד לשני התפקידים גם יחד? שמעון פרס הוא מועמד ראוי לשני התפקידים, גם בגילו המתקדם. פרס הוא מומחה בכל הנוגע לפשרות בגוף מפולג כמו הכנסת (שבל נשכח ש60 מחבריה נמצאים מימין למפלגת קדימה בדעותיהם הפוליטיות)

המצב הבלתי אפשרי, נכון לעכשיו, הוא שמישהו מלבד שמעון פרס ימונה לראש ממשלה בהמלצת הנשיא. קשה למצוא חבר כנסת אחר שיכול להרכיב ממשלה בהסכמה רחבה (ממרצ ועד המפד"ל, להוציא הליכוד והאיחוד הלאומי) שתפעל לטובת ישראל; הפעולה גם טובה לאהוד ברק, שיוכל לכהן כיו"ר מפלגת העבודה מצד אחד, אך כיוון שאינו חבר כנסת, ירוויח זמן עד שנת 2010 בה יתמודד בתור ראש מפלגת העבודה לראשות הממשלה.

אבל האם הפעולה טובה לנו? האם נשיאת מדינה אישה לראשונה היא תופעה מבורכת? להערכתי יש יתרון ברור באמירה כי בראשות המדינה עומדת אישה; ולכן לפחות את אחד התפקידים ראוי שתאייש אישה; ללא ספק שבניגוד לציפי לבני, הוכיחה דליה איציק כי לה יש ביצים והיא יכולה לתפקד במצבי לחץ ולהציג את עמדותיה ובמקביל לא לפחד להכנס לתככים הקטנים שמעמידה בפניה הפוליטיקה הישראלית.

לקריאה נוספת:
הכי ישראלי בשבילי – זמניות?, 22.04.2007

Technorati Tags: , , , , , , , ,

7 thoughts on “תנו לפרס לנצח

  1. בחירות עכשיו. ויזה לקנדה אחר-כך. סתם, כל השמות המודגשים בפוסט לא עושים לי טוב.

  2. דליה איציק לנשיאות, זאת שהצעת החוק החשובה ביותר שלה היתה להגדיל את מספר תאי השירותים לנשים?
    ושמעון פרס – תזכיר לי, מה הוא תרם למדינה בעשור האחרון? החלטה נבונה (עבורנו, לא עבורו)?

  3. אורית,
    לא אמרתי שהם יותר טובים; הם פשוט פחות רעים מהחלופות האחרות, לא?

  4. איך הגעת ל-'60 ח"כים מימין לקדימה'?
    36 קדימה+גמלאים
    19 עבודה
    4 מרצ
    3 רע"מ-תע"ל
    3 חד"ש
    3 בל"ד
    5 יהדות התורה

    73 מנדטים מקדימה ושמאלה.

  5. 12 – ש"ס
    12 – ליכוד
    11 – ביתנו
    9 – לאומי מפד"ל
    6 יהדות התורה

    סליחה, 50

Comments are closed.