זבולון אורלב, סינמה סיטי, כפיה דתית

האם הצעתו של זבולון אורלב לפשרה בנושא השבת, לפיה מרכזי הבילוי יסגרו ודווקא פעילויות הבילוי והתרבות יפתחו, תוך שיום א' יוגדר כיום מנוחה נוסף, היא הצעה ראויה? עם לשפוט לפי דוקטרינת "האויב של האויב שלי", אזי הביקורות מכיוונו של שר התעשיה, המסחר והתעסוקה, אלי ישי מראה כי אני בצד הנכון. אני מאמין שדווקא הצעתו של אורלב יכולה להיות סינתזה נכונה.

כשמדברים על מסחר בשבת מדברים בעיקר על מרכזי קניות המוניים וסואנים, מקומות שאינם בתוך העיר ובדרך כלל לא בבעלות יזמים פרטיים אלא דווקא בבעלות "המשפחות" ומרוכזים ב"פאוור סנטרים" מחוץ לערים. העבודה שם בדרך כלל מבוצעת על ידי הקבוצות החלשות באוכלוסיה והעשירונים הנמוכים יותר, שמוכנים "לוותר" על יום המנוחה שלהם בעבור תשלום שבמקרה הטוב יכלול גם זכויות סוציאליות ושעות נוספות. אני מקווה שבהצעתו של אורלב יסגרו בימי שבת גם מתחמי "תרבות ובילוי" כמו הסינמה סיטי, וישארו פתוחים הקולנועים, בתי התרבות ובתי העם בשכונות תוך שניתן יהיה להגדיר תרבות אמיתית.

מצד שני, שוב יווצר מצב בו "הבילוי המוגבר" בשבתות יבוא על חשבון האוכלוסיות החלשות; הסטודנטים שעובדים בברים ובבתי הקפה כעת יהיו מרכז המועסקים בימי שבת, ואולי אלו בכלל יפנו את מקומם לאוכלוסיות מוחלשות אחרות כמו העולים החדשים ובני המיעוטים רק כדי לשמור על עבודתם בשבת?

אם הרעיון של אורלב הוא לקדם את זכויות העובדים מצד אחד ולשמור על התרבות (עם כל ההשלכות של 'כפיה דתית') אני מוכן לקבל את ההצעה שלו. גם אני מאמין שאפשר ליתן יום מנוחה אחד בשבת (רק שאני מאמין שזכותו של כל אדם לבחור את יום המנוחה שלו, ואפילו למכור אותו בתאים מסוימים) אולם המצב כיום בו החוק לא נאכף במרכזי הקניות בעוד שבעלי העסקים בתוך העיר לא פותחים את עסקיהם מפריע לתחרות ומפריע לשוק לפעול.

מצד שני, אמרתי ליואב לרמן השבוע, שפתיחת סניף נוסף לבר "סילון" מהווה התחלה של המירוץ לקראת פתיחתה של "שייקר", רשת הבארים התל-אביבים השכונתיים שתוקם בכל הפריפריה. אולי גם היא תנצל עובדים בשכר מינימום ותעביד אותם ללא ישיבה וללא שעות נוספות? יש עתיד גם לתרבות ולבילוי להרקב לאט לאט, לא?

14 thoughts on “זבולון אורלב, סינמה סיטי, כפיה דתית

  1. לא שכחו, אבל אל תשכח שיש נוצרים (ערבים ורוסים) ויש "אחרים" במדינה. אני מאמין שכל אחד צריך לבחור את יום החופש שלו; מה גם שתסלח לי, אבל אני חושב שיום החופש של המוסלמים הוא שונה ממהותו מיום החופש של היהודים, לא?

  2. מסכים. הצעתו של אורלב מוצלחת בעיני. לא סובל לעשות קניות בשבת, ולא מבין איך ההמונים עומדים בפקקים במרכזי הקניות הענקיים (כמו שפיים) דווקא בשבת המלכה.
    בנוסף, הצעתו של אורלב גם נותנת עוד חצי יום חופש ומגדירה שעה נוספת בשאר הימים (מה שגם ככה קורה כל הזמן).
    רשת של בארים שכונתיים? אני אמצא בר שכונתי אחר…

  3. לא שכחתי, אבל אני מצפה שימי המנוחה יתאימו למגזרים הגדולים ביותר במדינה, ואלו הם היהודים והמוסלמים. אני מתפלא שאף אחד (לפחות אף לא אחד שראיתי) לא הזכיר את זה עד כה.

  4. קלינגר, אני לא בטוח אם שני סניפים זה רשת. את הבתי קפה אמנם מנסים להרוס, אבל לא בטוח שזה יעבוד גם על הברים. לגבי תחבורה וקניות, אני חושב שהמדינה לא צריכה להתערב בנושאים האלה. אם היתה לי את הסמכות הייתי סוגר את מרכזי הקניות בשבת, וגם זורק לאנשים את הטלויזיה מהבית. אבל אין לי את הסמכות.

  5. יואב,
    הוסמכת.

    יוחאי,
    אני חושב שההצעה של אורלב גם מקטינה את שעות העבודה שלך (אתה עובד רק תשע שעות?)

    ערן,
    חכה, הח"כים הערבים עסוקים עם עניינים אחרים.

  6. היום אני אמור לעבוד שמונה שעות, ובעתיד תשע שעות.
    כיום אני נוכח במשרד יותר מתשע שעות בדרך כלל. כפי שניתן לראות, לא כולן מנוצלות ביעילות…

  7. "אני מקווה שבהצעתו של אורלב יסגרו בימי שבת גם מתחמי “תרבות ובילוי” כמו הסינמה סיטי, וישארו פתוחים הקולנועים, בתי התרבות ובתי העם בשכונות תוך שניתן יהיה להגדיר תרבות אמיתית." – זה יהיה מעניין, ועצוב מאוד, כשמשהוא ינסה להגדיר תחת רגולציה, מהי תרבות "אמיתית"…

  8. רוגל,
    ברור לי שיש בעיה עם הגדרת 'תרבות' באמצעות רגולציה. יותר עצוב לי שהתרבות נשחקת על ידי משהו שהוא לא תרבותי מבחינתי. אבל אני מאמין שההסדר יפעל בצורה כלשהי לטובת הציבור.

  9. מחפש מתנדב למכתב למועמדים לראשות העבודה הקורא להם ללכת עם אורלב /שואל ליחסם. נראה מי מוכן להסתבך עם הקיבוצניקים …

  10. יהונתן – אין בעיה עם הגדרת תרבות באמצעות רגולציה – אלו פשוט עולמות מקבילים! וההסדר שיפעל הכי טוב לטובת הציבור יהיה זה שיהונתן, או רוגל, לא ינסו להכתיב לו מהי תרבות ומתי מותר לו לעבוד.

  11. סופה של הציונות הדתית מעיד על תחילתה,
    רבנים מהציונות הדתית "מכשירים" חילולי שבת ומלחפשים נוסחאות
    אוי לעניים שכך רואות.

Comments are closed.