כח העבודה הזול במשק (מחשבות נוספות על הצעת החוק של אורלב)

תהיה בעתיד מלחמה על זכויות עובדים; השאלה היא מה תהיה מהותה של המלחמה. אם המניפסט הקומוניסטי גרס שכל העובדים יתאגדו על מנת להאבק בבעלי ההון על צורת העסקתם ועל שיתופם ברווחי החברה, אני חושב שהוא טעה. המאבק הבא, לדעתי, יהיה על עצם קיומו של המושגים "מקום עבודה" ו"עובדים", הטכנולוגיה עושה את העניין לפשוט הרבה יותר

אתמול רוגל שאל בעצם למה אני מנסה להגדיר תרבות באמצעות רגולציה; אני חושב שהשאלה שלו היתה שגויה, אולי בעצם מסיבה אחרת ממה שחשבתי. כשכתבתי אתמול שאני חושב שהצעת החוק של זבולון אורלב היא הצעה טובה, נעדרה מראשי מחשבה אחת שדווקא עלתה לי הבוקר לראש, מה היה קורה אם היו מבקשים לסגור את המסחר באינטרנט ליום אחד בשבוע, ובעצם מה ההבדל בין סגירת חנויות בעולם המוחשי לסגירת חנויות בעולם הוירטואלי?

cc-by-nd genewolf
אם אתר האינטרנט של ש"ס (ועוד אתרים נוספים), סגור בשבת, הדבר נעשה כיוון שמדובר בבחירה טבעית של מפעילי האתר, אבל מה יהיה אם אתרי מסחר רבים כמו GetIT, Nanashops ואולי אפילו Ebay (הזרה, שכלל לא מחזיקה משרדים בישראל) היו כפופים לאותו חוק ונאלצים לסגור את שרתיהם בשבת (אגב, האירוניה היא ששרת סגור ששולח הודעת סגירה כמו של ש"ס עדיין מחלל שבת על ידי אחר, או רובוט). לכן, אנו מבינים שלסגור לאדם את בית העסק ואת האפשרות להכניס כסף היא פגיעה בקניינו וזו מוצדקת (לדעתי בלבד) רק כאשר לזה יש די כסף על מנת לא להיות זה שסובל מסגירת העסק בצורה ישירה. אולם, הסכמה כזו צריך שתהיה כאשר אדם מסכים לכך שהחוק יהיה גמיש ולא אחיד עבור כולם; לי קשה עם הסכמה כזו יותר ולכן אני מעדיף לא לפגוע בעשירים כיוון שהדבר אומר ששלטון החוק יפגע גם כן במקביל לפגיעה בהם.

אולם, יש הבדל מהותי אחד בין האינטרנט, כמו שקניין רוחני לא מתכלה כאשר משתמשים בו (ובזווית אחרת לגמרי…), כך גם כח העבודה במשק האינטרנט הוא ממוחשב. כל עוד העבודה נעשית בידי מכשירים ובידי מחשבים, אין כל הצדקה לסגור עסק ליום מנוחה בשבוע; בפועל, גם אוטומאטים לממכר יכולים היו להשאר פתוחים, ולכן  גם רובוטים שיפעילו קיוסקים ובתי עסק קטנים (ולא רק יברכו נכנסים) יגרמו לשתי תוצאות הפוכות:

ראשית (והיפוכה) החלפת כח העבודה הבלתי מיומן יפגע (ויסייע) לשכבות החלשות כיוון שזה יאלץ אותם לעבוד בעבודות יותר מסובכות (ולקבל את ההכשרה המתאימה) מצד אחד, ולהתפשר על שכר נמוך יותר בעבודות אלו (ויגרום לניוד חברתי) דבר שיפגע בעובדים המיומנים גם כן. בעצם, מעמד הפועלים הפשוטים יוחלף בכח עבודה זול (כמעט בחינם) שיכול לעבוד ללא הפסקה ולא זקוק למותרות כמו שירותי בריאות וזכויות עובדים.

שנית, עסקים יוכלו להשאר פתוחים עשרים  וארבע שעות ביממה, ללא כל דאגה לפגיעה בפרנסתם. אותו חנווני יוכל להשאיר את מכולתו פתוחה ולהכניס כסף גם בשעות הקטנות של הלילה מבלי דאגה לשעות נוספות, מה שיאפשר לו להתנייד חברתית כלפי מעלה אט אט.

הבעיה תהיה של אלו שלא משתמשים בטכנולוגיה; אלו יאלצו להתפשר על "עובדים סוג ב'" ממין אנושי, שיותר יקר להחזיק וישנן הגבלות רבות על העבודה שלהם; אכן, בתחילה אלו יהיו עובדים מיומנים יותר, אך לבסוף ישתנה המצב וגם אלו יזרקו לפח.

אכן, תווצר בעיה של לודיטים בשנית; הפעם הטכנולוגיה תצטרך להראות כיצד היא מתמודדת עם אותה בעיה ולפתח עוד עבודות; אולם, בניגוד למהפכה התעשייתית בה נוצרו טכנולוגיות היו מנוכרות מהאדם, המהפכה הבאה תביא לשינוי תפיסתי של ממש, מצב בו המכונה תחליף את שיקול הדעת של האדם ולא רק את עמלו הפיזי.

יהיה אקשן, אין מה להגיד.

Technorati Tags: , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “כח העבודה הזול במשק (מחשבות נוספות על הצעת החוק של אורלב)

  1. ההנחה שאם רובוטים יחליפו את אנשי השירות הלא-מיומנים אז הם יהפכו לאנשי שירות מיומנים היא בעייתית. בפעם האחרונה שקרה דבר דומה – כשירדה הדרישה לעובדי תעשיה לא-מיומנים (בגלל רובוטים עם עיניים מלוכסנות) קרו שני דברים:
    א. אחוז האבטלה עלה פלאים
    ב. התפתחו עיסוקים אחרים לעובדים לא מיומנים (למעשה, אותם העיסוקים בדיוק שאתה רוצה שרובוטים יתפסו עכשיו)

  2. דרומי,
    זו בדיוק הבעיה שלי, לכן ההנחה שהעובדים יתקדמו בעייתית מבחינתי ואני חושב שזה יגדיל את האבטלה. אני מקווה, אבל, שהאבטלה תגדל כל כך בגלל המיכון עד שהיא תגיע לשיעורים של 90% (רק עובדים מיומנים ביותר יעבדו) ועל כן המיסוי יגיע לשיעורים של 90% גם כן, עד שנגיע למצב שבו אף אדם לא יאלץ לעבוד. (ציניות)

  3. הערה קטנונית.

    אין שום אירוניה בשרת שומר שבת ששולח הודעת סגירה בשבת.

    שרת לא יכול לחלל את השבת בדיוק כמו שאינו יכול לשמור שבת. רק בנאדם יכול לשמור או לחלל שבתות.

    הכוונה היא שבכך שסוגרים את השרת בשבת מונעים את חילול השבת שעלולים לבצע יהודים אחרים (לגויים מותר לחלל את הסימפוניה הבלתי גמורה אם הם רוצים)

  4. אריאל,
    בעצם הבקשה מהשרת המשתמש חילל את השבת כבר, אז איך אתה מונע ממנו לחלל שבת על ידי כך שהאתר שולח הודעה שהוא סגור בשבת? אני חושש שהוא רק פוגע ביכולת של מי שלא שומר שבת לגשת לאתר שיכול לשמש לו (וגם יכול לפגוע בקידום האתר במנועי חיפוש).

Comments are closed.